Miksi Usassa ulko-ovi aukeaa sisäänpäin
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:46"]
sisäänpäin ne aukeaa belgiassakin. ärsyttävää tulla suomeen lomille, kun ei pääse mihinkään sisälle, kun luulee ovien olevan lukossa :)
[/quote]
Hollannissakin taitaa aueta pääosin sisäänpäin. Tosin itse asuin siellä talossa, jonka ovet aukesivat ulospäin.
Italiassa myös ovet aukeavat sisäänpäin. Arvelen syyksi ehkä juuri tuota, että kadut ovat perinteisesti olleet kapeat ja monessakin paikassa ovi aukeaa suoraan jalkakäytävälle. (Meillä tosin on pienet rappuset, mutta kaikilla ei.) Näin ei sitten vahingossa telo ohikävelijää ovellaan.
Täällä myös mm. vessan ovet aukeavat sisäänpäin, eivät ulos kuten Suomessa. Varmaan tämä sitten ihan perinteen vuoksi, kun kaikki muutkin ovet on näin suunniteltu. Tähän on vaikea keksiä mitään järkisyytä.
Itse ainakin olin vielä Suomessa asuessani kiitollinen, että oman vessani ovi aukesi ulospäin eikä sisään, kun eräänä päivänä jäi pelkkä kahva käteen sisällä ollessani ja toisen puolen kahva kolahti ulkopuolella ulos. Mahdoton siis avata millään muulla kuin reippaalla puskuliikkeellä. Vähän pelottava ajatella, että millä hitolla sieltä olisin päässyt ulos jos ovi olisikin avautunut sisäänpäin. Olisko pitänyt jotain sosmerkkejä yrittää putkistoilla lähetellä?
Usassa on myös se verkko-ovi ulko-oven ulkopuolella ja se avautuu ulospäin!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:42"]
Suomessa ovet aukeaa ulospäin lumen vuoksi, näin olen joskus kuullut sanottavan.
[/quote]
Ei vaan paloturvallisuuden. Paniikissa ja savussa pääsee uloskin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 13:06"]
Italiassa myös ovet aukeavat sisäänpäin. Arvelen syyksi ehkä juuri tuota, että kadut ovat perinteisesti olleet kapeat ja monessakin paikassa ovi aukeaa suoraan jalkakäytävälle. (Meillä tosin on pienet rappuset, mutta kaikilla ei.) Näin ei sitten vahingossa telo ohikävelijää ovellaan.
Täällä myös mm. vessan ovet aukeavat sisäänpäin, eivät ulos kuten Suomessa. Varmaan tämä sitten ihan perinteen vuoksi, kun kaikki muutkin ovet on näin suunniteltu. Tähän on vaikea keksiä mitään järkisyytä.
Itse ainakin olin vielä Suomessa asuessani kiitollinen, että oman vessani ovi aukesi ulospäin eikä sisään, kun eräänä päivänä jäi pelkkä kahva käteen sisällä ollessani ja toisen puolen kahva kolahti ulkopuolella ulos. Mahdoton siis avata millään muulla kuin reippaalla puskuliikkeellä. Vähän pelottava ajatella, että millä hitolla sieltä olisin päässyt ulos jos ovi olisikin avautunut sisäänpäin. Olisko pitänyt jotain sosmerkkejä yrittää putkistoilla lähetellä?
[/quote]
Tuo vessan ovien avautuminen sisään on kyllä joskus ärsyttävää. On tullut käytyä sellaisissakin vessoissa, jotka ovat niin pieniä, että siellä ollessaan joutuu lähes menemään seisomaan pytyn päälle, jotta saa oven kiinni ja taas auki.
Suomessa poistumisteillä tulee ovien aueta poistumissuuntaan. Tämä pätee julkisissa rakennuksissa ja asuinrakennuksissa. Kun pohjaa suunnitellaan, tulee merkitä poistumistiet ja sen mukaan valitaan ovien aukeamissuunta.
inssi
Siksi, että sen saa paremmin lukittua kun on itse sisällä. Suomessa on heppoinen turvaketju, jenkeissä kunnon rautatanko, joka lukitaan oven ja lattian väliin, kiinnityskolot molemmissa päissä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 18:39"]
Siksi, että sen saa paremmin lukittua kun on itse sisällä. Suomessa on heppoinen turvaketju, jenkeissä kunnon rautatanko, joka lukitaan oven ja lattian väliin, kiinnityskolot molemmissa päissä.
[/quote]
Ei meillä vaan ole.
USA:ssa asuva
Mietittiin jossakin vaiheessa Markon kanssa, että rakennutetaan itse talo. Marko oli sitä mieltä, että ulko-ovien pitää aueta sisäänpäin. En saanut tähän mitään järkevää selitystä, miksi. Markon mielestä se oli vain hyvä idea. Löydettiinkin sitten hyvä omakotitalo, jossa onneksi on ulospäin aukeavat ovet. :D
sisäänpäin ne aukeaa belgiassakin. ärsyttävää tulla suomeen lomille, kun ei pääse mihinkään sisälle, kun luulee ovien olevan lukossa :)