Onko moraalisesti oikein?
Sain ekan lapseni -03, äitiyspäiväraha laskettiin työtulojen mukaan.
Minulla ei ollut työpaikkaa mihin palata, joten kun sain toisen lapseni -05, jäin hoitovapaalta hetkeksi työttömäksi (kuukaudeksi) jotta liitonrahoista laskettiin minulle uusi äitiyspäiväraha. Kelasta ihan kehoittivat käyttää tää vaihtoehto hyödyksi. (tämä tapahtui siis ennen uudistusta, joka takaa samat äippärahat toiselle lapselle, jos on työtulon mukaan saanut ekasta).
Nyt odotan kolmatta.. minimi äitiyspäivärahat häämöttää, jos en taas jättäydy hetkeksi työttömäksi ja lasketuta rahoja liitonrahan perusteella. kehtaanko tehdä näin toistamiseen (olla kuukauden työttömänä ennen äitiysloman alkua).
Onko siis moraalisesti oikein jäädä pieneksi hetkeksi työttömäksi, vain pelastaakseen äitiyspäivärahan? Kuitenkin kyse on sadoista euroista kuukaudessa... siis eihän minimillä kukaan voi oikeasti pärjätä!
Mitä te muut tekisitte?
Kommentit (13)
Tiesin kyllä tosta uudistuksesta, mutta koskeeko se jo lokakuussa syntyneitä vai vasta marraskuussa?
Vierailija:
Tiesin kyllä tosta uudistuksesta, mutta koskeeko se jo lokakuussa syntyneitä vai vasta marraskuussa?
Jos siis olet työtön, olet työtön ja saat työttömyyspäivärahaa. Otat tietenkin riskin, että sut kutsutaan töihin ;)
Ja minimipäivärahalla tulee kuin tuleekin toimeen. Menot vain on suhteutettava tulojen mukaan.
Häh, käyväthän jotkut hyväkkäät muutaman kuukauden töissä vain sen takia, että saavat suurempaa päivärahaa.
Höpöhöpö moraalia, siksi sä niitä jäsenmaksuja olet maksanut, että sulla on turvaa pahanpäivän varalle. Ja jos kerran sinut hyväksytään työttömäksi työnhakijaksi, ei asiassa ole mitään moraalisia kysymyksiä. Rajansa nöyryydelläkin.
Jotenkin vaan tuntuu hassulta tehdä niin toistamiseen..
ja kyllä, pahanpäivän varalle olenkin niitä maksuja maksellut, mutta enhän siis liiton etuutta käytä kuin sen kuukauden.. ja kela siis maksaa kolminkertaista äippärahaa koko äitiysloman ajan.
Ja mitäköhän ne työkkärissä ajattelee kun teen näin TAAS...? Siis " haen töitä" kuukauden ennen äitiyslomaa..
Vai ajatteleeko ne yhtään mitään..?
Mutta mun äippärahani pelastuu kyllä kummasti, eikä tartteis perheen kanssa kituutella koko äitiyslomaa.
ap
yksi raskaana oleva nainen tuskin paljoakaan pahennusta siinä joukossa herättää.
Ei ne pilviä hivokkaan..
En ole laskenut, mitä minimi tekee nykyisin kuukautta kohden, mutta on siinä vissi ero jos liitonrahojen perusteella saisin reilu 1000 euroa bruttona.
Minimi on jotain 300 euroa, ehkä??
Jos vaikka nyt iltasella saisi lisää mielipiteitä
Olen luullut että uudistus olisi koskenut kaikkia? Vai onko niin kierosti että jos on lapsen saanut ennen äp-raha uudistusta ei ole oikeututtu saamaan samaa äp-rahaa kuin ne joiden lapsi on syntynyt lokakuun 05 jälkeen?? (Siis tietenkin jos on alle 3-v. kuopus.)
Vierailija:
Olen luullut että uudistus olisi koskenut kaikkia? Vai onko niin kierosti että jos on lapsen saanut ennen äp-raha uudistusta ei ole oikeututtu saamaan samaa äp-rahaa kuin ne joiden lapsi on syntynyt lokakuun 05 jälkeen?? (Siis tietenkin jos on alle 3-v. kuopus.)
Ja uudistus koskee vain niitä, joiden äippäraha on laskettu TYÖtulojen mukaan.
Siis ne, joilla on laskettu vaikka liiton päivärahojen, muun työkkärikorvauksen tai muun tuen perusteella, eivät saa toisesta samaa rahaa kuin ensimmäisestä.
Siis uudistus koskee vain niitä, jotka jäävät töistä äitiyslomalle, saavat seuraavan lapsen perään.
Siis taas jää ne ilman, jotka oikeasti tukea enemmän tarvitsisivat.
Niin anteeksi että meni edellinen ohi aiheen! Ei minun mielestäni ole väärin jos työttömyys auttaa saamaan edes hiukan isompaa äp-rahaa. Se minimi raha on niin pieni!
Ja uudistus koskee vain niitä, joiden äippäraha on laskettu TYÖtulojen mukaan.
Siis ne, joilla on laskettu vaikka liiton päivärahojen, muun työkkärikorvauksen tai muun tuen perusteella, eivät saa toisesta samaa rahaa kuin ensimmäisestä.
Siis uudistus koskee vain niitä, jotka jäävät töistä äitiyslomalle, saavat seuraavan lapsen perään.
Siis taas jää ne ilman, jotka oikeasti tukea enemmän tarvitsisivat.
[/quote]
Eli jos tulisin uudelleen raskaaksi ja la olisi ennen huhtikuuta 08 minun kannattaisi olla töissä jonkin aikaa. (Esikoinen syntyi huhtikuussa 05) Olen käsittänyt ihan väärin. Taas on yhteiskunta onnistunut luomaan uuden epäkohdan ja vääryyden! No se olisikin ollut liian hyvää ollakseen totta! :/
Minkä mukaan sinun äippärahasi on laskettu?
Jos on laskettu työtulojen mukaan, ei hätää, saat saman.
Mutta jos on työkkärikorvauksen (liiton rahat tms. ) tiput minimille jos ei ole uusia työtuloja tai jos et jättäydy hetkeksi liiton (tms) rahoille.