Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien kuuluisi saada enemmän palkkaa !!

Vierailija
07.05.2013 |

Työnkuvasta riippuen n. 3500-4500€ bruttona olisi kohtuullista. On se perkele kumma että noin vastuullisesta ja raskaasta työstä ei makseta kunnon palkkaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä todellakaan kuuluisi olla.

Vierailija
2/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on kun kaikessa säästetään ja potilas turvallisuudesta tingitään. Olen teholla sairaanhoitajana ja meillä on tammikuusta lähtien vähennetty yövuorosta yksi sairaanhoitaja. Yövuoro on puolet vuorokaudesta, 12,5h jonka teemme siis alimiehityksellä. Monella sairaanhoitajalla on siis kaksi tehohoitoista potilasta hoidettavanaan jotka molemmat saattavat olla epävakaita ja hengityskoneessa. Oikeasti pitäisi olla 1 hoitaja potilasta kohden.

Hoitajia on jatkuvasti sairaslomalla uupumksen vuoksi. Kolmivuotyö, pitkiä 12h päiviä ja joudumme tekemään ylitöitä koska ei ole tarpeeksi työvoimaa poissaoloja korvaamaan. Teholla ei ole mahdollisuutta sijaisiin koska meille on pitkä perehdytysjakso.

On kamalaa työskennellä äärirajoillaan ja on kuitenkin vastuussa ihmishengistä. Päivästä toiseen, yöstä toiseen. Suurinosa ihmisistä ei oikeasti tiedä mitä työmme on. Aina voi toki vaihtaa alaa ja sen moni tekeekin jossain vaiheessa. Itse koen työn kuitenkin mielenkiintoiseksi ja haluan tehdä työtä jolla on merkitys. Harmi vaan että työmme arvostus ei näy palkassamme. 

Minun palkkani teholla on noin 2400e/kk. Lisät noin 400-800e/6 viikkoa. Ja lisien vuoksi joudun tekemään paljon pyhiä ja yövuoroja. Yövuoroista palautumiseen menee aina muutama päivä ja rytmit on täysin sekaisin. Ja kaikki joulut/juhannukset/vaput/pääsiäiset on töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjät ei oikeasti ajattele potilaita ollenkaan. Sitten saa täältä ja muualta lukea kuinka on huonoa hoitoa saatu! Myönnän että alalle sattuu ihmisiä joiden ei siellä edes kuuluisi olla, mutta kun tällainen hoitaja sattuu kodalle niin se mustamaalaa koko hoitohenkilöstön kautta maan.

Mutta ihan arvokkaimpana palkkana pidän kuitenkin omaisten kiitosta. Kyllä niitäkin saa ja niillä jaksan töitä tehdä haukuistakin huolimatta. Pidän työstäni ja yritän muistaa tehdä sen hyvin urautumatta. On päiviä jolloin olen väsynyt pitkän työputken ja hektisen viikon jälkeen, mutta meillä onneksi osastonhoitaja muistaa pitkät vapaat ja ergonomisen työajan.

Mutta juuri tänään mietin että vangeillakin on suomessa enemmän ihmisarvoa kuin meidän osaston potilailla. Talvella heistä ei pääse ulos kuin ne joita omaiset käyttää kotona, kesällä pyritään ulkoiluttamaan kaikkia edes kerran. Ruoan saavat viimeiset jo viileinä illassa kun syöttäjiä on vain kuusi ja potilaita 47. Onneksi on omaisia jotka käyvät säännöllisesti, vaikka heitäkin kehoitetaan välillä lomailemaan.

Itse toivon etten koskaan tarvisi olla tällaisella osastolla hoidossa loppuelämääni. Tai että ainakin hoitajia olisi paljon enemmän, jotta sille potilaalle jäisi sitä aikaa pidempään kuin 5-10 minuutin pyrähdys kolmesti aamussa ja illassa.

Vierailija
4/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin surkea kielenkäyttö asettaa ap:n huonoon valoon ja vähentää ihmisten sympatioita saraanhoitajia kohtaan

Vierailija
5/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat saavat mielestäni ihan keskivertopalkan, esim. paremman palkan kuin osa akateemisista. On kyllä aika itsekästä vaatia lisää palkkaa tässä taloustilanteessa, kun 300 000 ihmistä on työttämänä ja elää köyhyydessä. Ja ei tästä pitkä aika ollut kun sairaanhoitajienkin palkkoja nostettiin tuntuvasti, Ahneudestahan vaatimuksessasi on kyse.

Kyllä moni pienipalkkainenkin tekee vaativaa työtä. Olen itse yksityisyrittäjä ja teen työtä 24/7 ja palkka on naurettavan pieni. Mutta yritän tulla sillä toimeen.

Vierailija
6/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 22:14"]

noin surkea kielenkäyttö asettaa ap:n huonoon valoon ja vähentää ihmisten sympatioita saraanhoitajia kohtaan

[/quote]

Itseäni enemmän häiritsee sievistelevä kielenkäyttö jolla voi musertaa ihmisen itsetunnon ja ihmisarvon nollaan, paljon pahemmin kuin kirosanoja käyttämällä.

Vierailija
7/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 22:16"]

.

Kyllä moni pienipalkkainenkin tekee vaativaa työtä. Olen itse yksityisyrittäjä ja teen työtä 24/7 ja palkka on naurettavan pieni. Mutta yritän tulla sillä toimeen.

[/quote]

Miten on fyysisesti mahdollista tehdä työtä 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa? Käytännössä et siis nuku, ulosta etkä syö lainkaan?

Vierailija
8/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluun! Asiakastyössä 1500 palkalla. 

Vierailija
9/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajilla on nyt jo parempi palkka kuin esim. amk-insinööreillä ja osalla akateemisista. Mielellänihän antaisin kaikille vaikka 10000e kuukausipalkan, mutta kun ei sitä rahaa vaan riitä loputtomiin.

Vierailija
10/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 21:47"]

Työnkuvasta riippuen n. 3500-4500€ bruttona olisi kohtuullista. On se perkele kumma että noin vastuullisesta ja raskaasta työstä ei makseta kunnon palkkaa.

[/quote]

Oletko valmis noin 10 prossan veronkiristykseen jotta julkisen sektorin työntekijöille maksetaan kunnon palkkaa?

Katsos kun julkisen sektorin henkilöiden palkat maksamme me kaikki. Kyse ei ole pelkästä hyvästä tahdosta vaan tuottamattomasta alasta.

Vierailija
11/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 22:14"]

[/quote]

Itseäni enemmän häiritsee sievistelevä kielenkäyttö jolla voi musertaa ihmisen itsetunnon ja ihmisarvon nollaan, paljon pahemmin kuin kirosanoja käyttämällä.

[/quote]

kun esiintyy täällä jokun ammattiryhmän edustajana, voisi olla asiallinen, eihän kiroilu kuulu normaaliin puheeseen

Vierailija
12/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien bruttopalkka lisineen ON yli 3500 euroa kk.

Vierailija
13/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamatta kantaa hoitajie ja muiden palkankorotukseen, sanon että tilanne on huono (huonon hallituksen vika). inflaatio on selvästi suurempi kuin talletuskorot. yleinen pälkkatasonkorotus on omiaan kiihdyttämään inflaatiota, tästä seuraa tilanne että raha karkaa euroelueelta, pankeista häviää rahat, prosessi on jo käynnissä. no miksi korot on niin alhana, siksi että eteläeuroopan maat romahtaisivat jos korot nousisivat. hallitus on ajamassa maatamme sellaiseen umpisolmuun tässäkin asiassa. olen huolissani suomen taloudesta, tallettajat eivät saa ollenkaan korkoa pankista (siis realikorkoa), ei kukaan enään pidä rahaa pankissa. pankkijärjestelmä ei toimi ilman rahaa, aivan painetaan lisää rahaa, ja se on lopun alkua, se on juuri sitä että kustaan pakkasella housuun, lämmittää hetken jne...

itse ainakin tallettajana olen siirtämässä rahani eu-alueen ulkopuolelle, en tee sitä mielellään, mutta en halua uhrata omaisuuttani. asiat ovat niin paljon huonommin kun mitä Kataisen kestohymy antaa ymmärtää, ja pahin ongelma on viennin hyytyminen, mutta se onkin toinen juttu.

Vierailija
14/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todettakoon, että korkeasti koulutettujen tohtorien, jotka ovat tutkijoita, kuukausipalkka on n. 3000 euroa ja työ varmasti vaatii enemmän tietotaitoa kuin sairaanhoitajan työ. Ja jokainen tutkijana toimiva tohtori joutuu lähes voisittain hankkimaan uuden rahoituksen tai työ loppuu siihen.

En tosin usko, että sairaanhoitajien palkat juuri nousevat, vaan uskon, että työnantajat yrittävät saada ulkomailta esim. espanjasta halvempaa työvoimaa. Eli pikemminkin palkat kääntyvät maahanmuuton seurauksena laskuun pidemmässä juoksussa.

Vierailija
15/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin te taloustaidottomat ja rahan liikkeitä ymmärtämättömät idiootit tajuatte, että jatkuvan kasvun oletus on loogisesti ottaen mahdoton! Se pätee sekä liiketoiminnan tuottoihin että palkkoihin ja ylipäätään kaikkeen markkinataloudessa. Ostovoimakaan ei voi jatkuvasti kasvaa ja nyt ollaan tilanteessa, jossa se kääntyy laskuun. 1980-luvulla syntyneet suomalaiset tulevat olemaan varakkain ikäluokka koskaanikinä tässä maassa, koska he perivät kahden sukupolven omaisuuden. Heillä itsellään ei juuri tule suuria tuloja olemaan, omaisuutta kylläkin ja koska omaisuutta joudutaan realisoimaan, heidän lapsensa ja lapsenlapsensa ovat jälleen köyhtyvää sukupolvea. Talous etenee aaltoilevasti, sen näkee jo maailman taloushistoriasta jos vähän viitsii muutamaan tilastokäppyrään tutustua.

Vierailija
16/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtorit "sen mikä lie tieteen sun muut tietoparrat" eivät ole tarpeellsia tässä yhteiskunnassa. Käyhän pyytämässä heiltä ammattitaitoista sairaanhoitoa sairaalle lapsellesi.

Jos olet eri mieltä, niin vie sairas omaisesi heille hoitoon.

Vierailija
17/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on loistopalkat! Ne tienaa enemmän kuin suurin osa. 

ja muutkin tekee kyllä vuorotyötä

Vierailija
18/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 22:49"]

Todettakoon, että korkeasti koulutettujen tohtorien, jotka ovat tutkijoita, kuukausipalkka on n. 3000 euroa ja työ varmasti vaatii enemmän tietotaitoa kuin sairaanhoitajan työ. Ja jokainen tutkijana toimiva tohtori joutuu lähes voisittain hankkimaan uuden rahoituksen tai työ loppuu siihen.

En tosin usko, että sairaanhoitajien palkat juuri nousevat, vaan uskon, että työnantajat yrittävät saada ulkomailta esim. espanjasta halvempaa työvoimaa. Eli pikemminkin palkat kääntyvät maahanmuuton seurauksena laskuun pidemmässä juoksussa.

[/quote]

Eipä se yliopistotutkijoiden työkään varsinaisesti tuota mitään ja senkin palkan maksaa veronmaksajat.

Itse en sairaanhoitajana tässä nykyisessä taloustilanteessa olisi vaatimassa itselleni palkankorotuksia, ennemminkin pitäisin voittona sitä, että mulla nyt lähes takuuvarmasti on niitä töitä. Silti olen sitä mieltä, että palkkaus ei ole ihan kohdillaan etenkään vuorotyötä tekevillä (eli vuorotyölisät ovat liian pienet), sillä sairaanhoitajan työ on yksi kuormittavimmista ja vuorotyötä tehdään oman terveyden kustannuksella. Palkan korotus johtaisi (toivottavasti) siihen, että sairaanhoitajan työ houkuttaisi useampia alalle ja korotus tekisi myös taloudellisesti mahdolliseksi esim. 75% työajan tekemisen, jolloin useampi myös jaksaisi töissä pitempään tai ylipäätään ollenkaan. Itse en näe enää 100% työajan tekemistä vuorotyössä ollenkaan mahdollisena omalla kohdallani. Tällä hetkellä se vain sitten tarkoittaa kituuttamista sillä 75% palkallakin.

Vierailija
19/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni makasi teho-osastolla muutaman viikon ja sairaanhoitajat olivat minusta ja niin miehestänikin enkeleitä, kerran törmäsin yhteen cittarin kassalla ja ihmetteli mitä ihmettä enkelit tekävät cittarissa ostamassa maitoa.

Ymmärrän kyllä maailman taloudellisen tilanteen ja sh palkat maksetaan verovaroista mutta miksi ihmeessä suurinta palkkaa saavat talousalan huuhaa poppamiehet joiden syytä on tämäkin lama-aika? Eikö se  ole tutkimuksissa todettu että apinatkin tekevät yhtä hyviä tai parempia päätösksiä kuin talousalan huiput?

Vierailija
20/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki hoitajat eivät ansaitse isompaa palkkaa. Päivätyössä helpolla poliklinikalla on ihan erilaista kuin kolmivuorotyössä päivystyksessä, teholla tai vaativalla akuuttivuodeosastolla. Palkassa saisi olla enemmän porrastusta ja erikoistumalla ja kouluttautumalla palkka nousisi. Nythän erikoistuminen ei näy palkassa ollenkaan, vaikka opiskelisit työn ohessa vuoden harjoitteluineen. Edes reseptinmääräämisoikeus varsin vaativine koulutuksineen ei tuo kuin muutaman satasen lisän.

Mitään halpatyövoimaa muuten ulkomailta ei tuoda, palkat ovat ulkomaisille hoitajille ihan samat kuin täkäläisille. He vain sijoittuvat helpompiin tehtäviin, siis niihin joihin pystyy perehdyttämään vajaalla kielitaidolla työskentelevän (esim. leikkaussalityö).

Tulevaisuudessa omaiset hoitavat paljon enemmän sairaita, hoitohenkilökunnan työnkuva lienee enemmän asiantuntijuutta, koordinointia ja vaativaa lääkehoitoa. Te kaikki av-mammat saatte olla kääntelemässä ja pesemässä anoppejanne ja appiukkojanne vuodeosastolla, koska hoitajia ei mitenkään tule olemaan riittävästi, varsinkaan näillä työoloilla ja palkoilla.

Paitsi työn nimellistä vaativuutta, pitäisi tarkastella myös osastojen todellisuutta; kuinka paljon siellä venytään, tehdään ylimääräisiä vuoroja, tehdään työtä hirveässä kiireessä, paikataan sairastuneita alimiehityksellä. Hiljattainhan julkaistiin työn vaativuutta kuvaava mittari, ja hoitotyö oli kärjessä.

Itse olisin tyytyväinen jos meille palkattaisiin lisää väkeä, palkankorotus olisi tietenkin tervetullut, mutta en sitä haikaile. Jatkuva alimiehityksellä työskentely on riski potilaille (Suomessa tapahtuu paljon potilasvahinkoja) ja riski hoitajien terveydelle. Ja ennenaikainen eläköityminen ja alalta poistuminen taas kurjistaa hoitolaitosten tulevaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä