Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kannustettiinko sinua imetykseen lapsivuodeosastolla?

Vierailija
07.05.2013 |

siskoni synnytti juuri vauvan. siskoni on hyvin imetysmyönteinen, ja ennen synnytystä käydyissä keskisteluissa sairaalassa kertonut haluavansa imettää ja imetyksen onnistuvan. lapsen synnyttyä kaikki ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen. sisko oli todella väsynyt ja niinpä vauva oli hetkittäin hoitajilla sairaalassa olo ajan. tällöin lasta oli syötetty pullosta, ja siskoa ohjeistettiin samanmoiseen toimintaan. vauva rupesi hylkimään rintaa, ja on nyt lähes kokonaan pulloruokinnassa. siskoni kokee itsensä epäonnistuneeksi ja huonoksi äidiksi.

ihmettelen, eikö synnytyssairaalan tulisi tukea imetystä? miksi on heti annettu pullosta, eikö hörpyttäminen olisi ollut parempi vaihtoehto? miksei väsynyttä äitiä kannustettu enemmän imetykseen, harvalla se kuitenkaan on ruusuilla tanssimista esikoisen kohdalla? 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imetä, vaikka henki menis?

ei, enää vauvat ei kuole rintamaidon puutteeseen onneks.

Vierailija
2/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sairaalassa nähdään se, mitä kuivuminen ja alhainen verensokeri tekevät vauvalle, eivätkä he voi riskeerata lapsen terveyttä. Jos lapselle on lisämaitoa annettu, niin hän on sitä tarvinnut.

Siskosi tarvitsee nyt, imetyssurunsa keskelläkin aimo annoksen suhteellisuudentajua. Onko lapsi elossa? Onko hän terve? Onko hän kylläinen ja hyvinvoiva? Jos on, niin siinä on jo neljä asiaa, jotka eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä. Eivätkä varsinkaan olleet sinä aikana, jolloin mitään lisämaitoja ei tunnettukaan.

Sinä, ap, voit auttaa siskoasi kömpimään ulos vauva-ajan hormonikuplasta ja näkemään, mitkä oikeasti ovat isoja murheita. Ja näin sanon ihmisenä joka ei pysty imettämään, ja joka suri sitä ihan liikaa, koska otin ne muut hyvät asiat vauvan elämässä ja omassa elämässäni itsestäänselvyytenä. Vauva kasvaa, elämä jatkuu, ja imetysmurheet unohtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tayssilla annetaan pulloa tarvittiin tai ei. Se on vain niin helppoa. Monessa muussa sairaalassa kuulemma ei.

Vierailija
4/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustaminen ja pakottaminen on eri asia. Kyseessä on ihminen, jolle imetyksellä iso merkitys. en ole mikään imetysfanaatikko, mutta eikö sairaalan tulisi juuri olla se paikka mistä saada tukea, opastusta ja vaihtoehtoja imetyksen onnistumiselle? 

Tietysti lisämaidolle antamiselle on ollut syynsä. Mutta eikö näitä syitä olisi voinut käydä läpi myös äidin kanssa, jolloin asia imetysmyönteiselle äidille olisi helpompi hyväksyä? Esikoisen kohdalla itse kukin on kuitenkin aika puulla päähän lyöty, jolloin itse näkisin sairaalalla olevan iso vastuu äitiyden ensiaskeleissa.

/ap

Vierailija
5/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut imetysmyönteinen ja niin on synnytys-sairaalanikin. Silti jokaiselle lapselleni on annettu sairaalassa pulloruokaa eikä se ole saanut yhtäkään lastani hyljeksimään rintaani. Imetyshän on haastavaa ja ehkä siskosi ei ole synnytyksen jälkeen jaksanut alkaa siihen, vaan on syyttänyt hoitajia ja tuttipulloa imetyksen epäonnistumisesta. Hoitajat kuitenkin osaavat hommansa ja tietävät milloin lapsi tarvitsee lisämaitoa. Ei heidän tarkoitus ole kiusata tuoreita äitejä, vaan hoitavat hommansa niin hyvin kuin voivat ja sun siskosi on tainnut aivan turhaan vetää herneet nenäänsä.

Vierailija
6/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 17:33"]

esim. tayssilla annetaan pulloa tarvittiin tai ei. Se on vain niin helppoa. Monessa muussa sairaalassa kuulemma ei.

[/quote]

Alle viikko sitten siellä olleena mulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus. Pulloa piti välillä melkein kerjätä (en imettänyt ollenkaan).

Vierailija
7/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmonen tässä; itsekin olin hyvin pettynyt esikoisen kohdalla siihen, etten saanut imetykseen mitään tukea. Nyt tiedän, että tuskin mikään tuki ei voi muuttaa fysiologiaani niin, että imetys olisi onnistunut, koska se toisen kohdalla ei onnistunut uskomattomasta tsemppaamisesta, valmennuksesta, lääkityksestä ja kaikkien mahdollisten ohjeitten noudattamisesta huolimattakaan, koska se vaan on fysiologian vuoksi hyvin vaikeaa.

Nykyään ajattelen niin, että on olemssa tämä maailma jossa minä elän, ja jossa ihmisillä on pääosin asiat aika hyvin. Tässä maailmassa imetyksen onnistuminen tai epäonnistuminen on iso juttu. Sairaala edustaa sitä maailmaa, jossa asiat eivät ole menneet aivan nappiin. Kätilöt näkevät sairaita, kuolevia, vammautuneita lapsia. He näkevät vieroitusoireita itkeviä lapsia ja tietävät, että vauvoja lähtee perheisiin joissa heitä pahoinpidellään, eivätkä he voi tehdä mitään vauvojen hyväksi. Siinä maailmassa ei ole iso juttu, että terve lapsi lähtee terveen ja tasapainoinsen äidin mukana kotiin vatsa täynnä. Vaikka imetys ei onnistuisi.

Vierailija
8/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pakotettiin imettämään vaikkei vauva osannut ja huuti nälkää. Rinnat mustelmilla tultiin kotiin ja annettiin pullosta. Jäi traumat.

Vierailija
9/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannustettu!

Jos en olisi itse tiennyt imetyksestä sitä mitä tiesin ja ellei maitoa olisi tullut tosi paljon, olsi jo sairaalasta kotiuduttu tuttipullon kanssa.

Kätilö osasi sanoa, että vauvan imuote oli väärä, mutta ei osannut millään lailla korjata sitä. Ei kannustanut minua lypsämään vaan toi suoraan lisämaidoksi korviketta, vaikka kertalypsämisellä tuli enemmän kuin päivän maitotarve.

Ne korvikkeet tuotiin tuttipulloissa, vaikka vauvalla oli paha imuoteongelma. Kun itse osasin pyytää hörppyyttämistä, hän sen sitten meille neuvoi. Miksi ei voinut kertoa, että sellainenkin mahdollisuus on, vaan minun piti itse tietää siitä(kin)?

Jos imetys ei olisi onnistunut, olisin tuntenut siitä surua.

Vierailija
10/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi varmasti väsymyksestä huolimatta ymmärtää että kukaan muu ei sitä lastavoi imettää kuin äiti. Jos antaa lapsen hoitoon niin sitten sille pitää antaa korviketta. Hoitajilla ei ehkä ole aikaa hörpyyttää ja sen vuoksi antaneet Pullosta. Miksei lapsen isä hörpyyttänyt/hoitanut vauvaa että äiti saisi levätä?

Vierailija
11/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritettiin painostaa useanpaan otteeseen antamaan pulloa, kun lapsi oli koko ajan rinnalla. Onneksi ei ollut eka lapsi, niin osasin kieltäytyä.. Eikä ollut mistään lapsen aliravitsemistilasta kyse.

Vierailija
12/12 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannustettiin Kätilöopistolla. Kukaan ei missään vaiheessa maininnutkaan pulloruokkimisen mahdollisuutta, ja silloinkin kun olin (ensikertalaisena) kuvitellut jo imettäneeni hyvin menestyksekkäästi kymmenen minuuttia, minulle kerrottiin ettei aika riitä. Kipeisiin nänneihin annettiin voidetta. Kerrottiin että voivat ottaa vauvan yöllä sinne heidän luokseen että saan nukkua, ja tuovat sen sitten syömään yöllä.

Minulle ei jäänyt tunnetta pakottamisesta, muttei myöskään yhtään vihjattu että olisi mitään vaihtoehtoja imettämiselle. Minusta asia hoidettiin hyvin. Olisin ensimmäisellä kerralla hyvinkin saattanut olla näkemättä tarpeeksi vaivaa, kun en tiennyt mikä on normaalia ja mikä ei.

Toisella kerralla samassa paikassa kaikki jo olettivatkin asioiden sujuvan omalla painollaan, eikä kukaan puuttunut asiaan mitenkään tai ehdottanut että vauva vietäisiin pois yöksi. Olin hyvin tyytyväinen Kättäriin myös silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän