Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajakaverini ei oikein tahdo tajuta sitä, ettei kaikilla ole yhtä pitkää lomaa mitä hänellä

Vierailija
09.07.2020 |

Jäin tämän viikon maanantaina lomalle, opettajakaveri jo reilu kuukausi sitten. Mulla on kesälomaa normaalit 4 viikkoa ja nyt tämä opekaveri ei millään tahdo ymmärtää sitä. Koko ajan ihan hirveä pommitus, lähdetäänkö Flamingoon/Stadikalle/ravintolaan jne., koska lähdettäis päiväretkelle eri kohteisiin Suomessa, parin päivän minilomalle Suomessa, tai entäs sitten jos lähdettäis vaikka Riikaan tai Leville jne jne.

Olen ollut viimeksi lomalla jouluna muistaakseni 2 viikkoa ja koronan aikaan on ollut töissä todella kiireistä enkä ole ollut niitä onnekkaita, jotka pystyivät tehdä töitä etänä. Tämä neljän viikon kesäloma tulee todella tarpeeseen. Nyt opekaveri ihmettelee, kun kerron että haluan alkuun vain nukkua, katsoa Netfliksiä, levätä, ehkä käydä ihmeellisiin aikoihin kävelyllä (esim. aamukuudelta kun unirytmi vielä työajassa) jne rentoutua ihan vaan kotona. Kovasti kommentoi, että "mikäs loma toi on kun vaan oot kotona etkä tee mitään". Ööh, johtuisko ihan siitä että hän on itse levännyt jo monta viikkoa ja on nyt tylsistynyt lomailuun ja mulla vasta loma on alkanut ja tarvitsen tätä lepoa ja löhöilyä.

Sitten myös ihmettely siitä, että "miten ihmeessä sulla voi olla VAIN NELJÄ viikkoa lomaa". Ei tahdo uskoa, että mulla on 28 lomapäivää mikä on siis nuorelle aikuiselle todella hyvin. Monilla ei ole edes sitä, kun on pätkätyöt yms. Kaveri kitisee myös, että "etkö voi ottaa sitten palkatonta" ja "kyllä mun vanhemmilla aina oli vähintään kuuden viikon kesälomat, miten sulla ei".

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini rupesi seurustelemaan opettajan kanssa. Kouluajat meni vielä hyvin, mutta kouluvuoden loputtua mies alkoi soitella työkaverilleni viimeistään kolmen aikaan, milloin tämä tulee kotiin. Joka ikinen työpäivä. Työkaveri laittoi saldot maksimimiinuksille ja sai puhuttua esimieheltä vielä palkatonta lomaa kolme viikkoa. Ihan kiva, kun hänen työt tuli sitten minun tehtäväksi. Tuli muuten huuto töissä, kun en ehtinyt tehdä yhtä hänen työasiaansa viimeisenä työpäivänäni ennen omaa lomaani, kun en sinä päivänä enää halunnut jäädä ylitöihin.

Vierailija
22/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset hankkiudu opettajaksi jos noin kauheasti hiertää?

En ole ap, mutta oliko tuo nyt jutun pointti? Yleisemmin - ihmiset, jotka eivät tajua, että kavereilla on muutakin elämää kuin juuri hän on rasittavia. Oleteko itse tällainen tyyppi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aikoinaan tollanen naapuri, opettaja siis. Pikkasen kesäkuukausina joskus vidutti kun olin lähdössä iltavuoroon ja tämä naapuri istui etupihan terassilla olut pullon kanssa viettäen piiiiitkää kesälomaansa. Kaiken aina kruunasi joku fiksu kommentti tyyliin - se taas työpäivä alkaa: jep, lämmintä riittää: juu, eikö ne teitä laske lomille ollenkaan: kaipa ne...

Tuota miespuolista hyasinttia piti joskus kurkkia ikkunasta onko tie vapaa vai luikinko takiksen kautta autolle.

Vierailija
24/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöistä opettajaviha-aloitusta en olekaan vielä nähnyt.

En vihaa opettajia todellakaan, päinvastoin arvostan opettajia kun tiedän miten "kivaa" heidän on perjantai-iltapäivisin vastata vanhempien kiukkuisiin puheluihin omalta vapaa-ajalta yms. muuta mukavaa.  Jos olisin kiinnostunut opettajien lomasta, olisin varmasti hakeutunut opetusalalle. Mutta se olisi työn sisällön puolesta painajainen minulle niin olen ihan tyytyväinen omassa työssäni. 

Aloitus oli tuskastelua siitä, että olen nyt viitenä päivänä peräkkäin saanut monia "mitä tehtäis/koska nähtäis/aiotko tosiaan vaan olla kotona"-viestejä vaikka olen ihan selvästi ilmaissut, etten nyt jaksa enkä halua tehdä mitään ihmeellistä vaan katsotaan parin viikon päästä lomani loppupuolella. 

ap  

Vierailija
25/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta oliko tuo nyt jutun pointti? Yleisemmin - ihmiset, jotka eivät tajua, että kavereilla on muutakin elämää kuin juuri hän on rasittavia. Oleteko itse tällainen tyyppi?

Oli. Sadas opekadealoitus, vähän eri tavalla naamioituna. Opiskele opettajaksi jos kadettaa, älä vastaa yhteydenottoihin jos et kaipaa seuraa eikä ole kykyä sanoa kiitos ei. Kyllä ihmiset aika äkkiä lopettavat soittelun.

Vierailija
26/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli. Sadas opekadealoitus, vähän eri tavalla naamioituna. Opiskele opettajaksi jos kadettaa, älä vastaa yhteydenottoihin jos et kaipaa seuraa eikä ole kykyä sanoa kiitos ei. Kyllä ihmiset aika äkkiä lopettavat soittelun.

Ei se opettajuus ollut mun pointti tässä vaan se, ettei ystävä ymmärrä että toisella ihmisellä voi olla erilainen elämäntilanne ja mielen sisältö kuin hänellä itsellään. 

ap

Vierailija
27/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa opettajia todellakaan, päinvastoin arvostan opettajia kun tiedän miten "kivaa" heidän on perjantai-iltapäivisin vastata vanhempien kiukkuisiin puheluihin omalta vapaa-ajalta yms. muuta mukavaa.  Jos olisin kiinnostunut opettajien lomasta, olisin varmasti hakeutunut opetusalalle. Mutta se olisi työn sisällön puolesta painajainen minulle niin olen ihan tyytyväinen omassa työssäni. 

Aloitus oli tuskastelua siitä, että olen nyt viitenä päivänä peräkkäin saanut monia "mitä tehtäis/koska nähtäis/aiotko tosiaan vaan olla kotona"-viestejä vaikka olen ihan selvästi ilmaissut, etten nyt jaksa enkä halua tehdä mitään ihmeellistä vaan katsotaan parin viikon päästä lomani loppupuolella. 

ap  

Mitäs jos et sovi, että ”katsotaan” vaan jonkun tietyn ajankohdan ja jutun? ”Katsotaan” antaa vähän sellaisen fiiliksen, ettei ehkä toteuteta ollenkaan tai ettei juuri tää kaveri niin nappaa, jos tulee jotain parempaa.

Lisäksi, jos ehdotetut menot ei ole syömistä ja muutaman tunnin vedessä lillumista ihmeempää, en ihan älyä tarviiko sitä varten todella viikkoja levätä ja valmistautua.

Vierailija
28/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap  

Mitäs jos et sovi, että ”katsotaan” vaan jonkun tietyn ajankohdan ja jutun? ”Katsotaan” antaa vähän sellaisen fiiliksen, ettei ehkä toteuteta ollenkaan tai ettei juuri tää kaveri niin nappaa, jos tulee jotain parempaa.

Lisäksi, jos ehdotetut menot ei ole syömistä ja muutaman tunnin vedessä lillumista ihmeempää, en ihan älyä tarviiko sitä varten todella viikkoja levätä ja valmistautua.

Ymmärrän kyllä tuon ensimmäisen pointin ja itsekin olen sitä mieltä, että "katsotaan" vastaukset ovat  ärsyttäviä - antavat kuvan, ettei toista kiinnosta pätkääkään  tai odottaa parempaa tekemistä. Ollaan kuitenkin sen verran hyviä ystäviä, että toivoisin ystävän ymmärtävän, etten tarkoita tätä. Ehkä voisin ilmaista sen vielä uudelleen selkeämmin, ettei jää väärää vaikutelmaa hänelle. Tällä hetkellä vaan tuntuu, että olen niin kuormittunut töistä, etten kestä yhtäkään ylimääräistä kalenterimerkintää, jonka mukaan minun pitäisi olla tietttynä päivänä tietyssä paikassa. Siten ajattelin, että voidaan loppulomasta tavata ja tehdä jotain joustavalla aikataululla, mistä ei tule stressiä toisin kuten ennakkoon sovituista tapaamisista.  

Toiseen kysymykseesi:  kyllä, tällä hetkellä olen kevään työkuorman jälkeen niin kuormittunut etten jaksa edes muutaman tunnin ravintolareissua. Haluan vain olla yökkäreissä tai treenitrikoissa sohvalla, käydä happihyppelyillä, tehdä satunnaisia joogasarjoja, katsoa Netflixiä, syödä hyvää ruokaa kotiinkuljetuksella. Sitten kun tämä parin viikon jälkeen alkaa tuntua tylsältä, on tapaamisten aika. Ei vielä. 

ap 

Vierailija
29/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap  

Ymmärrän kyllä tuon ensimmäisen pointin ja itsekin olen sitä mieltä, että "katsotaan" vastaukset ovat  ärsyttäviä - antavat kuvan, ettei toista kiinnosta pätkääkään  tai odottaa parempaa tekemistä. Ollaan kuitenkin sen verran hyviä ystäviä, että toivoisin ystävän ymmärtävän, etten tarkoita tätä. Ehkä voisin ilmaista sen vielä uudelleen selkeämmin, ettei jää väärää vaikutelmaa hänelle. Tällä hetkellä vaan tuntuu, että olen niin kuormittunut töistä, etten kestä yhtäkään ylimääräistä kalenterimerkintää, jonka mukaan minun pitäisi olla tietttynä päivänä tietyssä paikassa. Siten ajattelin, että voidaan loppulomasta tavata ja tehdä jotain joustavalla aikataululla, mistä ei tule stressiä toisin kuten ennakkoon sovituista tapaamisista.  

Toiseen kysymykseesi:  kyllä, tällä hetkellä olen kevään työkuorman jälkeen niin kuormittunut etten jaksa edes muutaman tunnin ravintolareissua. Haluan vain olla yökkäreissä tai treenitrikoissa sohvalla, käydä happihyppelyillä, tehdä satunnaisia joogasarjoja, katsoa Netflixiä, syödä hyvää ruokaa kotiinkuljetuksella. Sitten kun tämä parin viikon jälkeen alkaa tuntua tylsältä, on tapaamisten aika. Ei vielä. 

ap 

Jos olet saman ilmaissut kaverillesi, hyvä. Ethän odota, että hän lukee ajatuksesi. Lisäksi, ehkä tuo ”pommittaminen” johtuu siitä, että hän on huolissaan, jos olet kertonut uupumisestasi. Yrittää tarjoutua seuraksi, yrittää ehdottaa kaikenlaista, haluaa pitää yhteydet auki.

Jos olet normaalisti yhteyksiä pitävä ihminen ja nyt viestit ettet aio nähdä ketään viikkoihin tai melkeinpä poistua kämpästäsi, onhan se huolestuttava uutinen.

Vierailija
30/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opettaja, enkä usko, että tuossa on kyse ollenkaan teidän kesälomienne pituuksista. Meitä opettajiakin on moneen junaan. Osa on varmasti juuri tuollaisia, että höyryävät koko lomansa jossakin menoissa, eivätkä osaa olla yhtään kotona, osa taas kaipaa ihan samaa kuin sinäkin, lepoa, nukkumista, ja päiviä ilman menoja ja aikatauluja. Itse kuulun juuri tähän jälkimmäiseen ryhmään. Itse olen ajatellut joskus samaa, kuin ilmeisesti sinä, mutta taas toisinpäin. Ahdistun toukokuussa jo ihan kyselyistäkin, että mitä aion tehdä kun loma alkaa, ja siitä painostuksesta mikä alkaa kesäkuussa, kun koko ajan lomalla olevat muiden ammattien edustajaystävät pommittavat. Haluan vain olla, olen yleensä ihan väsynyt, enkä kestä mitään aikatauluja. Joskus olen ajatellut, että pitäisikö itsekin kokeilla jotain työtä, missä jaksaisi jo ekasta lomapäivästä olla innostunut kaikenlaisesta lomatekemisestä. Jos kerran olette ystäviä, voit ihan hyvin sanoa ystävällesi, että nyt et jaksa, katsotaan myöhemmin.

Vierailija
31/31 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut kaverille, jotain että "Hei, olen tosi väsynyt tästä kevään työrupeamasta ja mielellään lepäisin nyt vaan viikon ja olisin kotona tekemättä mitään. Sopiiko, että soitellaan ensi viikon alussa ja katsotaan sitten mitä tehdään?"