Miksi velliä?
Mä en ole päässyt kärrylle siitä miksi vauvalle annetaan velliä? Eikö voi antaa suoraan puuroa jos muutenkin syö jo kiinteää ruokaa? Kertokaa te jotka velliä annatte etten tyhmiä ihmettele.
Kommentit (12)
Kaverit antavat paljon vellejä, kuulemma helppo antaa pullosta. Meillä tyttö ei ole osannut juoda pullosta tai nokkamukista, siksi rupesin antamaan 5kk ikäisenä tavallista puuroa.
Itse annoin aikoinaan tytöllemme velliä, aluksi maidon mukaan sekoitettuna, myöhemmin " raakana" . Syynä tähän oli se, että tytöllemme tuli tarve saada maitoa tuhdimpaa ruokaa 2,5 kk:den iässä, ja silloin tuo velli oli helpoin vaihtoehto.
Velliä tyttö söi sitten siihen asti, kunnes alkoi syömään ihan " oikeaa" kiinteätä ruokaa (perunaa, porkkanaa jne.) eli noin 4 kuukautiseksi asti.
Meillä tyttö 9kk juo iltaisin ja aamuisin velliä (lisäksi myös puuroa). Alunperin aloitin vellin antamisen ja jatkan edelleen, et neiti sais nesteitä. Ei tahdo juoda maitoa niin paljon päivässä ku tarttis. Muuta en keksi, mihin velli on keksitty.
ja ajateltiin, että ehkä velli pitäisi kuitenkin vähän enemmän nälkää kuin pelkkä iltamaito. Eli mielläkin syöty puuroja 5kk. lähtien (poika nyt 8kk.) mutta jostain syystä puurot tökkii niin pahasti, etten jaksa tapella ja pitää hirveää showta iltaisin, että saisin puuroa menemään. :) aamulla yritetään puurolla, illat menköön velliä juoden :) ei kyllä oikein tykkää velleistäkään.
Tää on just näitä...
Meillä annetaan illalla velliä pullollinen. Ennen annettiin maitoa pullo, mutta velli on tuhdimpaa ja sen kanssa vauva nukkuu läpi yön. Jos antaa illalla maitoa, huutaa nälkäänsä muutaman tunnin päästä. Lisäksi lämpimässä vellissä on jotain, joka tuo unen helposti. Maidon kanssa illalla saattoi olla tunninkin huutosirkus, mutta velliä kun antaa niin uni tulee 10min sisään. En tiedä, mistä johtuu mutta meillä toimii näin. Ei tietty kaikilla.
Meillä oli tässä välissä 2vko maidoton dieetti kun katsottiin, onko maitoallergia ja sinä aikana todellakin huomasi eron iltamaidon ja iltavellin välillä.
Mun mielestä iltapuuro lusikalla antaen tai iltavelli pullosta ei ole sama asia -mä en vertaisi niitä keskenään. Meillä iltavelli korvasi nimenomaan iltamaidon tai iltatissin (nyt kylläkin imetys jo päättynyt).
Ei siihen vellin antamiseen mun mielestä tartte liittyä yhtään mitään ravintotieteellistä syytä tms. Yhtä hyvin vois kysyä, miksi jotkut käyttää vauvalla pyjamaa ja miksi jotkut ei.
Aloin vain jostain syystä miettimään tuota velliasiaa, luin jonkun viestin jossa joku kertoi vellin kuuluvan ohjelmaan ja mietin miksi sitä annetaan. Sain erittäin tyhjentäviä vastauksia, kiitos niistä kaikille. En kyllä ymmärrä miksi sinä tunnuit vähän suuttuvan kysymyksestäni, tai ehkä sitten ymmärsin sinut väärin. Tuo " tää on just näitä" antoi vain sen vaikutelman että kysymykseni jotenkin suututti sinua. Toivottavasti olen väärässä.
T:hiironen
-en missään nimessä ole suuttunut asiasta :-)
Eikä vastauksenkaan pitänyt olla mitenkään kärkäs. Toki sain omasta kysymyksestäsi kuvan, että pidät velliä jotenkin turhana tuotteena (ravitsemuksellisesti ehkä?) ja siksi kysyt, miksei puuroa vellin sijaan. Ja yritin siihen vastata oman mielipiteeni mukaan.
Mutta kuten itsekin vastasin, ei meillä ainakaan vellin antoon liity mitään sen kummempaa syytä kuin, että on havaittu hyväksi iltarituaaliksi meidän perheessä. Vanhempana tuskin enää sitä annetaan, mutta kun 5-kuinen on vielä jotenkin imeväisiässä mun mielestä, niin velli sopii hyvin :-) Mutta tämä siis minun mielipiteeni ja meidän tapamme -suurin osa tutuistani ei ole koskaan antanut velliä.
joka ei koske pullomaitoa saavia vauvoja. - siis jos tarkoitat valmisvellejä. On hyvä tietää ennen kuin antaa, että valmisvellit ovat lähinnä lehmänmaitopohjaisia. Jotkut imettävät äidit toki sallivat lehmänmaidon, mutta kannattaa kuitenkin olla tietoinen tästä, koska siinä on riskinsä.
Oodin pointti tästä itse juomisesta on kyllä hyvä. Mietinkin justiinsa, josko tekisin vellin esim. maissijauheesta joko veteen tai rintamaitoon.
Meillä velli korvaa joskus iltapuuron. Herra on väsyneenä todella huono syömään ja jos puuroa ei saada alas niin annamme iltamaidon tilalle vellin.
korvikkeena toimii joskus velli. Siis jos poika on rikkipuhkiväsynyt ei puuron syömisestä tule mitään. Silloin annamme pullosta velliä ja sen jaksaa syödä.
Meillä ei ole velliä annettu, siiirryttiin suoraan iltapuuroon kun herra oli 5kk. Hyvin maistuu puuro, joten ei ole tarvinnut vaihtoehtoa miettiäkään. Luin jostakin, että velliä annetaan vain Pohjoismaissa. Se on kai vaan tapana täällä...
mutta vastailen silti.yritin antaa pojalle maissivelliä 4kk iässä mutta kun ei laskenut,niin ei laskenut.me syödään puuroa aamulla ja illalla.9kk neuvolassa kehotettiin antamaan velliä välipalaksi kuin poika on aika hoikka,mutta ei hän nytkään velliä huolinut ei nokkamukista,ei pullosta eikä lusikasta.tiedän kanssa että aikamonessa tuttava perheessä vauva syö joko ilta-tai aamuvellin mutta en ole sitä kysynyt että miksi,nyt rupes itseekin kiinostamaan.=)