Lähihoitajista
Usein saa kuulla lukea lähihoitajista mielipiteitä, ja todella monen mielestä lähärit tuntuvat olevan ihmisryhmistä se kaikkein alin, ketkä ovat ansainneet sen kaiken huorittelun, lyömisen ja päin sylkemisen mitä saavat. Miksi? Mikä tekee lähihoitajista muita huonompia, ja ammateista sen kaikkein viimeisen vaihtoehdon? Haluaisin asiallista keskustelua, jos se vaan tällä palstalla on mahdollista.
Kommentit (15)
Olen kommentoinut vastaavaan ketjuun aiemminkin ja aina joku amk-ymk itseään korostaen keksii sata syytä miksi lähihoitaja on alinta paskaa. Se on kieltämättä kummallista. Minua ei laitettu lähihoitajakouluun vaan ihan itse sinne halusin. Työkokemusta ja näkemystä on kertynyt laajasti. Nykyinen työni on haastavaa ja monipuolista eikä sitä voi ylenkatsoa mistään vinkkelistä. Ilman työkokemusta ja osaamista en olisi työtä saanut pelkällä lh-tutkinnolla. Aivan samat kuviot siis kuin muillakin aloilla. Edetä voi, vastuuta saa.
Jokaisessa ammattikunnassa on omat välkkynsä ja tyhjäpäänsä. Yleensä pärjää hyvin alalla kuin alalla jos on motivoitunut ja valmis kehittymään. Yleistys, että lh on vain pyllyn pyyhkijä kertonee eniten väittäjän tietämättömyydestä.
Paljon olen ohjannut fiksuja nuoria, joissa on potentiaalia vaikka mihin ja ylpeästi valinneet lähihoitajan ammatin. En siis ole nähnyt heissäkään ilmiötä "laitettu lh-kouluun, kun ei muualle pääse"
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 11:32"]
No luulen että yksi syy tuohon on se, että lh koulutukseen laitetaan kaikki, joille ei oikein muutakaan paikkaa keksitä (siis pitkäaikaistyöttömät jne.)... Mikä tahansa työ, johon pääsee "kuka tahansa" on yleisesti aliarvostettu (vrt. aloihin joille on vaikea päästä, kuten vaikka lääkärit).
[/quote]
Pitkäaikaistyöttömiä laitetaan niille aloille, joista huutava pula. Lisäksi lopettamisprosentti lähihoitajaopinnoissa nimenomaan työkkärin kautta rekrytoituna on valtava. Eli todellakaan kuka tahansa ei sieltä marssi tutkintopaperi kourassaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 12:08"]
Pitkäaikaistyöttömiä laitetaan niille aloille, joista huutava pula. Lisäksi lopettamisprosentti lähihoitajaopinnoissa nimenomaan työkkärin kautta rekrytoituna on valtava. Eli todellakaan kuka tahansa ei sieltä marssi tutkintopaperi kourassaan.
[/quote]
Kyllä tosiaan aika monelta alalle kelpaamattomalta koulu loppuu ennen valmistumist, toki joku voi päästä läpikin, ja alalle "saadaan" niitä kaikkien maineen pilaavia yksilöitä. Itse en yhtä tuommoista päästänyt työssäoppimisjaksosta "läpi", eli ei saanut lupaa mennä näyttöön. Olisi siis tarvinnut vielä paljon lisää harjoittelua, ja myös asenteen muutosta. Opiskelija oli itse eri mieltä asiasta, joten lopetti koulunsa siihen. Kyllä se on myös työssäoppimispaikkojen ja ohjaajien vastuulla, että sieltä ei kuka tahansa valmistu. Koulussa testataan ja nähdään opiskelijan tiedot ja taidot teoriassa, mutta työpaikoilla nähdään se soveltuvuus alalle. (Melkein) kuka tahansa opettelee teorian ulkoa, mutta se onkin sitten eri asia, miten pystyy työskentelemää ihmisten kanssa.
Olen viimeisen kanssa samaa mieltä ja aion toimia itse samoin! Me olemme vastuussa, ettei noita mätämunia pääse läpi!
Olen itse vastavalmistunut alanvaihtaja. Koulu oli aikuiselle vaativa. Vaatimustaso on eri nuorisopuolella ja aikuipuolella. Se kuka ei arvosta ammattiamme ei selvästikkään tiedä siitä mitään.. Tervemenoa kokeilemaan todellinen työvuoro. Paikkojahan on monia erillaisia, joten hirveemmin ei kannata yleistää jos on jostain syystä kuullut yhdestä jotain. Itse ainakin arvostan ammattiamme, koska tiedän mitä se todellisuudessa on. Monta erityylistä paikkaa nähneenä. Kuka muu ihmisistä eri ikäisistä ja kuntoisista huolehtisi kokonaisvaltaisesti, kuin me? Nenät pystyyn siskot :)
Lähihoitajakoulutukseen ei laiteta ketään. Jokainen menee sinne pääsykokeiden kautta ja vain pieni osa hakeneistä pääsee opiskelemaan. Tuo, että kuka tahansa voi lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi on kummallinen väärinkäsitys.
Itse halusin hammashoitajaksi enkä silloin tiennyt, että opskelen lähihoitajaksi ja suuntaudun suu- ja hammashoitoon. Ennen oli erillinen koulutus hammashoitajille ja toivottavasti niin olisi jatkossakin. Pääsin omaan alaan kiinni vasta viimeisenä vuonna jolloin suuntaavat opinnot alkoivat. Toki hyvähän se oli nähdä vanhustyö, vammaistyö ym. Käyhän meillä hoitolassa potilaita vauvasta vaariin. :)
Itse olen kotihoidossa lähihoitajana. Teen sitä perushoitoa, eli pesuapuja, vaipanvaihtoa, ruuan lämmittämistä yms. Työnkuvaani kuuluu myös jonkun verran kodinhoidollisia tehtäviä, kuten yleissiisteydestä huolehtimista, tiskaamista, lakanoiden vaihtoa, pyykinpesua jne. Noiden lisäksi on jonkun verran asiointia, kuten kaupassa, pankissa ja apteekissa käymistä. Hoidan myös lääkkeet. Jaan viikkodosettiin, seuraan että asiakas ottaa oikeat lääkkeet oikeaan aikaan ja tarkkailen vaikutuksia ja mahdollisia haittavaikutuksia. Otan yhteyttä lääkäriin jos on tarvetta. Hoidan haavat, otan verinäytteet ja pistän pistokset. Olen saattajana lääkäri- ja muilla reissuilla jos omaiset ei pääse. Jos käynnillä huomaan, että asiakas ei ole kunnossa, joudun arvioimaan, voiko hän odottaa omalääkärin aikaa, vai pitääkö päästä päivystykseen. Jos on kiireellinen vaiva, joudun arvioimaan, voiko asiakas mennä taksikyydillä vi soitanko ambulanssin.
Täytän asiakkaan kanssa/puolesta hakemuksia, pidän huolen että asiakas on tietoinen kaikista hänelle kuuluvista tuista ja etuuksista. Olen tarvittaessa yhteydessä sossuun, fysioterapeuttiin, ravitsemusterapeuttiin, diabetes- ja avannehoitajaan ja vaikka kuinka moneen muuhunkin tahoon.
Tässä ei varmastikaan ollut kaikki mitä työhöni kuuluu. Olen melko varma, että minun työssäni ei ihan kuka tahansa pärjäisi, varsinkaan jos ei tunne minkäänlaista kutsumusta alalle.
Mulla ei ole mitään erityisiä ajatuksia lähihoitajista, työntekijöitä he ovat siinä missä minäkin (sh). Yleensä kaikki meidän osastolla harjoittelevat opiskelijat ovat olleet hyviä, mutta tällä hetkellä sielä on juuri sellainen " opiskelen sitten lähäriksi, koska sain ensimmäisen lapseni 16-vuotiaana ja nyt olen 25v ja vanhempainraha loppui" ja ihmettelen suuresti, jos hänelle annetaan tutkintotodistus. Ei minkäänlaisia haluja alalle, ei osaa, ei Jaksa, ei kykene, v*ttuku on kolmivuorotyö... Eli alalle pakotettu:( Antaa huonon kuvan lähihoitajista tuollaiset:(
Ainiin, tuosta listasta unohtui tietysti vielä se opiskelijoiden ohjaus, näyttöjen vastaanotttaminen ja arviointi.
-9
10: Sullahan on mahdollisuus vaikuttaa tuon opiskelijan jatkoon. Ainakin omilla työpaikoillani ohjaajan lisäksi myös muut työntekijät ovat kertoneet mielipiteensä opiskelijoista, ja ne mielipiteet on kuunneltu.
Jaa-a, itse arvostan lähihoitajia työntekijöinä samalla tavalla kuin kaikkia muitakin työntekijöitä; en yhtään vähempää enkä yhtään enempää. Olen itse opiskellut aikoinaan lähihoitajaksi, mutta kaipasin enemmän haastetta työhön joten opiskelin vielä 4 vuotta lisää ensihoitajaksi. Nyt voin sanoa olevani todella tyytyväinen työhöni. Perushoitotyössä en olisi kauaa jaksanut.
ap, ymmärrät varmaa, että pyyntösi asiallisesta keskustelusta tällä palstalla on aika epärealistinen pyyntö. jokatapauksessa, ollessani sairaalassa potilaana en tiennyt muuta kun että on lääkäreitä, hoitajia ja siivoojia. nyt selvisi että on erilaisia hoitajia, lähi ja jotain muuta. kaikki hoitajat olivat hyvin ystävällisiä ja auttavia, en tiedä kuka oli mitäkin, mutta täytyy sanoa että kaikki olivat erittäin hyviä ja arvostin kovasti sitä positiivisuutta mikä oli hoitajien toiminnassa kokoajan läsnä. arvostan kaikkia aivan yhtäläisesti ja uskon että muutkin potilaat arvostavat, työnne on tärkeää ja toivon että saatte kunnon korvauksen työstänne.
Lähihoitajakin voi olla ensihoitaja. Perustason sellainen eikä siinäkään työssä juuri perushoitoa tehdä.
14: Epärealistisena sitä pidinkin jo kirjoittaessani, mutta tämä ketju on yllättänyt, viestejä jo 15, ja mielestäni hyvinkin asiallista keskustelua :)
ap
No luulen että yksi syy tuohon on se, että lh koulutukseen laitetaan kaikki, joille ei oikein muutakaan paikkaa keksitä (siis pitkäaikaistyöttömät jne.)... Mikä tahansa työ, johon pääsee "kuka tahansa" on yleisesti aliarvostettu (vrt. aloihin joille on vaikea päästä, kuten vaikka lääkärit).