Intersektionaalinen feminismi
Toivon että esitätte sivistyneitä mielipiteitä intersektionaalinen feminismin toteuttamiseksi Suomessa.
Vaadin, että tämän asian käsittelemiseen osallistuvat vain sivistyneet akateemisesti koulutetut ihmiset.
Eräs kuuluisa ajattelija on lausunut näin: ”On hyödyllisempää käydä keskustelua saappaan kanssa, kuin keskustella sivistymättömän moukan kanssa.”
Oma asemani ja sivistykseni ei salli minun viettää aikaa tavallisen rahvaan seurassa.
Kommentit (9)
Sama oli muuten aikoinaan kommunismissa, työläiset ei sitä sitten lopulta ymmärtäneet.
Alkoivat prkl porvareiksi.
Onko Madagascarilla ollut koskaan Hakkarainen -nimistä kuvernööriä?
Minulla olisi tästä mielipide, mutta en vaivaa teitä sillä, koska minulla ei ole tarpeeksi alisteisuuspisteitä.
Eikun yliopistoon lukemaan intersektionaalista marxilaista feminismiä pääaineena. Kyllä se siitä sitten aukeaa.
jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset
No hyvä !
Vastauksen osa 1
Kuulun itse tuohon saapaskategoriaan, joten joudun myös lainaamaan toisten viisauksia. En osaa pukea ajatuksiani aforismien muotoon varsinkaan, kun asia koskee noin moniselitteistä termiä kuin "Intersektionaalinen feminismi". Varmasti sinulle on tuttu Paasikiven aforismi, kun hän suurlähettiläänä toimiessaan Tukholmassa sai ulkoministeriltä vaatimuksen antaa lyhyt tilannekatsaus nopeasti. Paasikiven vastauskirjehän alkoi jotenkin näin: "Valitettavasti antamassanne ajassa ei ole mahdollista antaa tilannekatsausta lyhyesti..." Ja sitten tuli tekstiä monta kymmentä sivua. Paasikivihän käytti pikakirjoitusta, joten varmasti ulkoministeri sai vastauksen nopeasti! Joten älä hermostu, jos vastaukseni on pitkä(styttävä) ja monipolvinen. Palstan säännöt eivät salli näin pitkää tarinaa, joten joudun jakamaan sen kahteen osaan.
Jouduin sattuman oikusta lukemaa kevään aikana kirjan, joka käsitteli ”intersektionaalista feminismiä” moneltakin kantilta. Tämä siis tapahtui jo ennen Ohisalon avausta. Jouduin ikäni puolesta koronakaranteeniin ja tietoisena pitkästä eristyksestä tilasin pinon kirjoja luettavakseni. Olin käynyt teatterissa katsomassa esityksen ”Homo Sapiens”. Pidin kovasti. Halusin tutustua kirjailijaan paremmin ja tilasin hänen uudemman kirjan ”Huomisen lyhyt historia”. Tottumattomana netin käyttäjänä sohlasin jotenkin ja sain luettavakseni kirjan ”Tulevaisuuden lyhyt historia”( www.bod.fi/s?k=soupfvjlkd1c ).
Kirja yllätti minut täysin. Sen tekijäksi oli merkitty pseudonyymi, jonka taakse kätkeytyy ilmeisesti akateemista porukkaa, jotka haluavat kansantajuistaa vaikeasti hahmotettavia kokonaisuuksia. Kirja jakautuu kahteen osioon. Ensimmäinen kahdeksan sivua (joka on luettavissa oheisesta lukunäytteestä) käsittelee ilmastonmuutosta, jonka he pelkistävät Ilmatieteen laitoksen Ilmasto-oppaasta saatavaan kaavioon, jota he ovat edelleen pelkistäneet. Kun pelkistetään, tieteellinen tarkkuus kärsii, joten akateeminen maailma varmaan kivittäisi tekijät jos he esiintyisivät omilla nimillä.
Tähän ensimmäiseen osaan tekijät pyytävät suhtautumaan äärimmäisellä vakavuudella, mutta seuraava osa on sitten fiktiota. Se luo yhden skenaarion jossa tapahtumat etenevät identtisesti sen kuvauksen kanssa, jonka Osmo Soininvaara loi viime joulukuisessa pakinassaan. Tämä kirja ilmestyi tammikuussa tänä vuonna.
Jatkuu…
Vastauksen osa 2
Kun ilmastonmuutosta ei onnistuta pysäyttämään, hyödyntävät fasistit länsimaissa syntyvän kaaoksen ja kaappaavat vallan. Vallankumous tapahtuu feminismiä ja uskontoa hyväksikäyttäen. Fasismiahan ei voi käsitellä oikeastaan kuin kahdella tapaa: joko dokumentoiden tai mustalla huumorilla Veikko Huovisen ”Veitikan” tapaan. Nämä tekijät ovat valinneet mustan huumorin ja samalla he käsittelevät tuota ”intersektionaalista feminismiä”, joka saa toimia fasismin metaforana.
Kirja on todellakin älyllinen haaste, ja kun pääsin loppulauseisiin vasta silloin, saapas kun olen, oivalsin kirjan juonen ja minun oli aloitettava tuo kakkos-osion lukeminen ihan alusta. Voin helpottaa kirjan ymmärtämistä hieman kertomalla, että hyvän ja pahan taistelussa hyvä vie lopulta voiton, mutta luontoäiti joutuu käyttämään kaikkein järeintä asettaan saadakseen ihmiset taas elämään sopusoinnussa luonnon kanssa.
Mutta kuten sanottu toimiessaan fasismin metaforana ”intersektionaalinen feminismi” saa mustan huumorin kautta monia syvällisiäkin sävyjä, ja intersektionaalisuus tulee esiin sanan varsinaisessa merkityksessään!
Kai Varma kirjoitti:
Vastauksen osa 2
Kun ilmastonmuutosta ei onnistuta pysäyttämään, hyödyntävät fasistit länsimaissa syntyvän kaaoksen ja kaappaavat vallan. Vallankumous tapahtuu feminismiä ja uskontoa hyväksikäyttäen. Fasismiahan ei voi käsitellä oikeastaan kuin kahdella tapaa: joko dokumentoiden tai mustalla huumorilla Veikko Huovisen ”Veitikan” tapaan. Nämä tekijät ovat valinneet mustan huumorin ja samalla he käsittelevät tuota ”intersektionaalista feminismiä”, joka saa toimia fasismin metaforana.
Kirja on todellakin älyllinen haaste, ja kun pääsin loppulauseisiin vasta silloin, saapas kun olen, oivalsin kirjan juonen ja minun oli aloitettava tuo kakkos-osion lukeminen ihan alusta. Voin helpottaa kirjan ymmärtämistä hieman kertomalla, että hyvän ja pahan taistelussa hyvä vie lopulta voiton, mutta luontoäiti joutuu käyttämään kaikkein järeintä asettaan saadakseen ihmiset taas elämään sopusoinnussa luonnon kanssa.
Mutta kuten sanottu toimiessaan fasismin metaforana ”intersektionaalinen feminismi” saa mustan huumorin kautta monia syvällisiäkin sävyjä, ja intersektionaalisuus tulee esiin sanan varsinaisessa merkityksessään!
🌹🐰
Hietsu, Kuusijärvi, Kaivopuisto