Valtiolla työskenteleminen KYRSII ;( miten siirtyä yksityiselle??
Valtiolla mahdollista edetä ihan hirmuhitaasti, pomoja nuoleskelemalla. Palkkaluokissa ei mitään todellista palkannousun varaa, vaan kaikki ennalta määrättyä. Olen 30v. korkeakoulutettu nainen (OTK).
MITEN siirtyä menestyksekkäästi valtiolta yksityiselle? Tuolla tutkinnolla voisi tehdä useitakin eri tehtäviä, mutta mikä olisi mielenkiintoinen ja luonteva urasiirtymä?
Nyt kaikki neuvot kehiin mammat. Onko kukaan tehnyt vastaavaa?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 10:25"]
Valtiolla mahdollista edetä ihan hirmuhitaasti, pomoja nuoleskelemalla. Palkkaluokissa ei mitään todellista palkannousun varaa, vaan kaikki ennalta määrättyä. Olen 30v. korkeakoulutettu nainen (OTK).
MITEN siirtyä menestyksekkäästi valtiolta yksityiselle? Tuolla tutkinnolla voisi tehdä useitakin eri tehtäviä, mutta mikä olisi mielenkiintoinen ja luonteva urasiirtymä?
Nyt kaikki neuvot kehiin mammat. Onko kukaan tehnyt vastaavaa?
[/quote]
No voi hyvää päivää!!! Alat hakea tasosi mukaisia paikkoja yksityiseltä sektorilta! Ei se poikkea mitenkään valtion paikkojen hakemisesta.
Jos pitää vauvapalstalla roikkua kyselemässä miten pääsee yksityiselle sektorille töihin, niin tuskinpa tulee koskaan pääsemään! Yksityisellä sektorilla ei kauan katsella valtion hommissa laiskottelemaan tottuneita aloitekyvyttömiä idiootteja, sellaiset seulotaan jo hakuvaiheessa pois.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 22:56"]
No voi hyvää päivää!!! Alat hakea tasosi mukaisia paikkoja yksityiseltä sektorilta! Ei se poikkea mitenkään valtion paikkojen hakemisesta.
[/quote]
Reps, oikein AV-matamin neuvot kehiin, ou right... :D LOL
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 23:11"]
Jos pitää vauvapalstalla roikkua kyselemässä miten pääsee yksityiselle sektorille töihin, niin tuskinpa tulee koskaan pääsemään! Yksityisellä sektorilla ei kauan katsella valtion hommissa laiskottelemaan tottuneita aloitekyvyttömiä idiootteja, sellaiset seulotaan jo hakuvaiheessa pois.
[/quote]
Sulla ainakin fiksussa kielenkäytössä vielä opettelemista... ;) Tsemppiä, tie on pitkä....
No meillä ainakin ihmiset ovat menestyksekkäästi tuossa onnistuneet. Valtiolla, ainakin siellä missä itse olen on uppoavan laivan fiilikset. Jos olet yhtään samalla alalla niin aloita duunien kstselu jo n y t.
Mun duunipaikassa on joitakin julkiselta puolelta tulleita ja täytyy sanoa, että se on kyllä totta, että niiden tehokkuudessa on parantamisen varaa. Eivät oikein taida tajuta, että julkisella puolella tällä alalla pitää tehdä tulosta, eikä pelkkä työpaikalla hengailu riitä. Tietty en tiedä mitä ap tekee työkseen, mutta mun ala on vakuutus- ja markkinointi ja etenkin hallintopuolelta tänne tulleilla on ollut vaikeeta. Monille on myös yllätys se, että yksityisellä sektorilla lomat ovat lyhyemmät ja monet edut paljon vähäisempiä kuin julkisella puolella.
Mitä jos luet työpaikkailmoituksia ja kirjoitat hakemuksia
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 23:17"]
Mun duunipaikassa on joitakin julkiselta puolelta tulleita ja täytyy sanoa, että se on kyllä totta, että niiden tehokkuudessa on parantamisen varaa. Eivät oikein taida tajuta, että julkisella puolella tällä alalla pitää tehdä tulosta, eikä pelkkä työpaikalla hengailu riitä. Tietty en tiedä mitä ap tekee työkseen, mutta mun ala on vakuutus- ja markkinointi ja etenkin hallintopuolelta tänne tulleilla on ollut vaikeeta. Monille on myös yllätys se, että yksityisellä sektorilla lomat ovat lyhyemmät ja monet edut paljon vähäisempiä kuin julkisella puolella.
[/quote]
Ja kasi korjaa saman tien lapsuksen tuolla tekstissä: siis yksityisellä puolella pitää tehdä tulosta. :=)
Ap tässä! Kiitos asiallisille vastaajille.
Järkevää suuntaamista tarvitaan, sillä valtiolla kk-palkkani on nyt 6.500e kuussa/ brutto, mutta toki yksityiseltä olisi saatava vielä tuotakin parempi liksa. Olen erittäin ahkera ja kova työntekijä, siitä ei huolta ;-) Nyt tarvitaan oikeaa suuntautumista sopivaan tehtävään, joten ei pelkkää hakemusten kirjoittelua, vaan strategiaa mihin, jotta osaamiseni saataisiin täyteen käyttöön :)
Kaipa noin suurta palkkaa nauttivalla olisi jonkinlainen alan verkostokin jota hyödyntää työnhaussa, ettei tarvitsisi vauvapalstalta neuvoja kysyä. Ap nimittäin palkasta päätellen ei ole mikään rivivirkamies vaan johtavassa asemassa ja kyllä minä ainakin oletan, että silloin hänen perässään ovat headhunterit (tai ainakin pitäisi olla jos hän on niin pätevä kuin sanoo olevansa) eikä päinvastoin.
Heh, harvemmin headhunterit valtiolla ketään jahtaavat, mutta jännittävä ajatus sinänsä :)
Asialliset vinkit tai omat uratarinat kehiin mammat!
Ap
Kieltämättä ap:n palkan suuruus ja avuttomuus työnhaussa ei täsmää yhtään. Silloin kun itse olin valtiolla, niin tuossa palkkaluokassa oli vain sen tasoisia henkilöitä, joilla ei olisi ollut mitään ongelmaa työllistyä yksityiselle puolelle verkostojensa kautta, ja toisaalta heitä ei myöskään virastoon olisi palkattu, jos heillä ei noita verkostoja tai kykyä niiden kehittämiseen olisi ollut.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 23:34"]
Heh, harvemmin headhunterit valtiolla ketään jahtaavat, mutta jännittävä ajatus sinänsä :)
Asialliset vinkit tai omat uratarinat kehiin mammat!
Ap
[/quote]
Jos headhunterit ei tuossa palkkaluokassa jahtaa, sulla ei ole verkostot kunnossa tai sitten et todellakaan ole tarpeeksi kiinnostava alasi yksityisten työnantajien silmissä. Minäkin huomasin ristiriidan siinä, että ap on kovin tietämätön ja samalla ilmeisesti tuntematon yksityisestä puolesta. Oma veljeni on nimenomaan "headhuntattu" valtiolta yksityiseen pörssifirmaan. Palkka nousi kaksinkertaiseksi, mutta niin nousi työmääräkin. Yksityisellä sektorilla saa tottua kokonaispalkkaan ja kokonaistyöaikaan, jossa ei lasketa ylitunteja ja jossa työt valuvat kotiin asti tuossa palkkaluokassa. Vastuu on painava ja sitä on aina eikä työsuhteella siinä palkkaluokassa ole suojaa. Jos sun panos ei työnantajan mielestä riitä, niin lähtölaskenta käynnistyy eikä virkaehtosopimus ole turvana.
Kiitos asiallisesta kirjoituksesta, 14! Verkostoissa se ongelma, että alani on suht erikoinen ja olen erittäin nuori.
Tässä mietin juuri, mistä ryhtyisi asiaa kehittämään/ edistämään.. Potentiaalia löytyisi. T. Ap
Hakeutuisin sinuna ulkomaille esim. virkamiesvaihtoon.
Mikä ap:ta mättää? Palkka on hyvä, myös yksityisen sektorin mittapuulla, etenkin jos on erittäin nuori, kuten ap väittää olevansa.
Mieti nyt tarkkaan miksi haluat valtiolta pois. Valtiolla palkkasi on aivan huikea, ja edut huomattavia verrattuna yksityiseen (jos vakivirka, niin kenkää ei saa ellei tahallaan riko lakia; on pitkät lomat; kukaan ei urputa, jos jäät hoitamaan sairastunutta lasta yms), ja työmäärä ehkä pienempi. Noh, ap taitaa tosiaan olla nuori ja innokas, mene vaan yksityiselle, niin olet loppuunpalanut kehäraakki 5 vuoden päästä ja haaveilet siitä valtion pestistä...
Ylös... Mammat vinkkejä kehiin!