Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutanko Suomesta? Vai jäänkö sittenkin?

Vierailija
04.05.2013 |

Muutin pari vuotta sitten takaisin Suomeen. Olin töissä ja erilaisten muiden syiden takia muutaman vuoden Keski-Euroopassa parissa eri maassa. Olen aivan tavallinen duunari, en korkeastikoulutettu. Paluu oli vaikea, mutta nyt olen jotenkin taas sopeutunut tähän Suomen menoon. Vaikka mielipiteet tästä ihanasta kotimaasta vaihtelee välillä päivittäin inhosta tyytyväisyyteen.

Olen kuitenkin vakavasti jo jonkin aikaa miettinyt, haluanko todella jäädä tänne. Alalla jolla olen, palkka ei ole kovin hyvä. Toisaalta voisin hakea kouluun ja  yrittää opiskella jotain muuta alaa, jolloin palkka olisi parempi ja eläminen olisi ehkä leveämpää Suomessakin. Toisaalta olen miettinyt kahta maata; Norjaa tai Sveitsiä. Näissä palkkataso olisi inhimillinen (olen asunut toisessa näistä, joten tiedän että, vaikka eläminen on ehkä kallista, palkasta kuitenkin jää huomattavasti enemmän käteen, kuin Suomessa) ja ehkä elämän laatu olisi parempi.

Ajattelen asiaa myös pitemmän kautta. Millainen maa Suomi on vaikka 20, 30 tai 40 vuoden päästä, jolloin ehkä olen jo eläkkeellä. Jos vain hengissä silloin vielä porskutan. Tuntuu, että nyt jo Suomella niin paljon ongelmia talouden kanssa. Kaikesta joudutaan vähitellen säästämään, saako koko eläkkeitä jne.? Noissa kahdessa maassa talous on vakaa. Norjassa ehkä vielä enemmänkin, kun rahaa on miljardi tolkulla säästössä. 

Olen vielä melko nuori, joten ehkä kielenkin voisin jotenkin oppia. Onko Suomessa hyvää tulevaisuutta? Tuntuu, että maahanmuuttajat laskevat entisestään minunkin alan palkkoja, näin eläminen pääkaupunkiseudulla käy tiukaksi. Suomeen sitoo tietenkin perhe ja sukulaiset, toisaalta olen sinkku, eikä ystäviäkään niin paljoa ole, etten niissä paljoa menettäisi.

Mitä sinä neuvoisit? Tai mitä ehkä itse tekisit? Entä oletko itse ulkosuomalainen, millaisia ajatuksia sinussa herää?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta ihmeessä, Suomeen pääsee takaisin viim. eläkkeellä jos huvittaa.

Suomi on muuttunut kokoomuksen hallituskaudella niin paskaksi maaksi, että ihmisten sokea usko maailman parhaaseen maahan :) kuulostaa jo kuin neuvostokansalaisen proganda 1970-luvulla.

Molemmat maat ovat erinomaisia, me asumme Saksassa, joka on myös hyvä paikka tehdä töitä jos sinulla on koulutusta jonkin verran ja työhaluja varsinkin. Norja on mielestäni kallis maa tuloihin nähden ja Sveitsissä on ilmastokin parempi.

Yt-neuvotteluihin ja uhoavien toimitusjohtajien Suomesta kannattaa nostaa kytkintä.

Vierailija
2/4 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut Ranskassa jo 15 vuotta. Ei ole paratiisi tämäkään, mutta sopii minulle paljon paremmin kuin Suomi. Palkasta jää enemmän käteen vaikkei rikkaita ollakaan. Elämänrytmi on miellyttävä, samoin ilmasto ja kulttuuri.

Lapset kasvatetaan suomalaisten mielestä kovassa kurissa, koulussakaan ei tulisi mieleenkään väittää vastaan opettajille, saati haistatella aikuisille ihmisille missään. Ei ryypätä, lapset ei polta röökiä eivätkä roiku puhelimessa ja pelikoneilla tuntikausia päivittäin. Perhe-elämää arvostetaan, syödään yhdessä, lapsilta vaaditaan kohteliaita käytöstapoja ja osallistumista kotielämään. Koulutusta pidetään tärkeänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 19:51"]

Muuta ihmeessä, Suomeen pääsee takaisin viim. eläkkeellä jos huvittaa.

Suomi on muuttunut kokoomuksen hallituskaudella niin paskaksi maaksi, että ihmisten sokea usko maailman parhaaseen maahan :) kuulostaa jo kuin neuvostokansalaisen proganda 1970-luvulla.

Molemmat maat ovat erinomaisia, me asumme Saksassa, joka on myös hyvä paikka tehdä töitä jos sinulla on koulutusta jonkin verran ja työhaluja varsinkin. Norja on mielestäni kallis maa tuloihin nähden ja Sveitsissä on ilmastokin parempi.

Yt-neuvotteluihin ja uhoavien toimitusjohtajien Suomesta kannattaa nostaa kytkintä.

[/quote]

Työskentelin siis Sveitsissä ja maana se on toimiva, siisti ja kaunis. Huonona puolena se, että sielläkin on ihmisiä joka paikassa. Jotenkin kuitenkin kaipaan välillä. Norjassa siihen olisi paremmat mahdollisuudet. Norjassa tosin olisi se juttu huono, että saisi tuntea aina olevansa b-luokan kansalainen (koska on suomalainen).

Minulla ei siis ole korkeea koulutusta, vaan olen ihan tavallinen työläinen. Kuitenkin kiinnostunut asioista, seuraan maailman tapahtumia ja uutisia. Siksi tämä tulevaisuus täällä Suomessa onkin alkanut askarruttaa enemmän ja enemmän. Jotenkin oli nöyryyttävää alkaa tehdä tällä palkalla töitä Suomessa (vaikka työstäni pidänkin), kun kuitenkin Sveitsissä oli tottunut, että palkasta jää säästöön. Tunnen itseni kauhean rahakeskeiseksi, mutta se nyt vaan on fakta, että se merkitsee elämässä paljon. Toki se ei ole tärkein todellakaan.

Eläkkeellehän tänne tosiaan pääsee. Ehkä on sitten varaa mennä asumaan hyvän eläkkeen turvin yksityiseen palvelutaloon, jos niin käy :)

-ap

Vierailija
4/4 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma olen ollut ulkosuomalainen jo parikymmenta vuotta (kolmas maa menossa) ja kehoittaisin lahtemaan jos yhtaan silta tuntuu, takaisin paasee aina. Itse en ole koskaan varsinaisesti harkinnut paluumuuttoa vaikka tykaankin kayda Suomessa saannollisesti.