Tunnetko koskaan itseäsi pikkuisen paremmaksi ihmiseksi kun syöt kasvisruokaa?
Kommentit (26)
Ei, en tunne itseäni kokonaisvaltaisesti paremmaksi ihmiseksi. Tarkoitat ilmeisesti, että tunnenko itseni paremmaksi kuin ne ihmiset jotka syövät lihaa, ja masturboinko päivittäin tällä paremmuudellani omissa tekopyhissä mehuissani pyörien? Näinhän moni vakaumuksellinen lihasyöjä tuntuu kuvittelevan.
Mitä tulee ilmastonmuutoksen torjuntaan, niin asia on varsin yksinkertainen:
Lihaton ruokavalio on sen suhteen parempi kuin lihaton. Koskee erityisesti naudanlihaa. Toki myös esim.kotimainen kasvihuonekurkku talvella on hyvin huono vaihtoehto.
Paras vaihtoehto on: kasvisruokavalio+lentämättömyys+yksityisautoilemattomuus+lämmitys maalämmöllä tai ei ainakaan suorasähköllä+ei ruokahävikkiä.
JA kasvisruokavalio+lentämäminen+yksityisautoilu+suorasähkö+paljon ruokahävikkiä on hieman parempi vaihtoehto kuin
Lihansyönti+lentäminen+yksityisautoilu+suorasähkö+paljon ruokahävikkiä.
Yksinkertaista, eikö? Miksi tätä on vaikeaa ymmärtää? On muitakin vaihtoehtoja kuin ekologsesti täydellinen elämä ja todellinen välinpitämättömyys. En tunne yhtäkään kasvissyöjää, joka kuvittelisi että kasvissyönnillään pelastaa koko maailman. Silloin kun itse vielä söin lihaa, niin kukaan kasvissyöjätuttuni ei puhunut minulle mitään sen suuntaistakaan. Sehän nyt olisi aivan järjetöntä. No, ehkä joku HYVIN nuori tai joku HYVIN yksinkertainen ihminen saattaisi niin kuvitella.
On todella ärsyttävää tuo ajattelu, jonka mukaan kenenkään ei kannata edes yrittää mitään niin kauan kuin kaikki eivät yritä kaikkeaan. Ja että ne joka yrittävät olisivat sen takia jotenkin tosi tekopyhiä tyyppejä. Vähän sama kuin tällainen ajatus: "Kyllä me voidaan tuota Pekkaa koulukiusata, kun sitä kiusaa kaikki muutkin, ja sitäpaitsi minähän kiusaan myös Kallea, joten olisi ihan hirveen tekopyhää lakata kiusaamasta Pekkaa. Kiinalaisetkin kiusaa tosi paljon toisiaan. "
En. Minä nyt vain olen kaikin puolin luonnostaan parempi ja fiksumpi ihminen kuin kaikki muut.
En ole ikinä ajatellut asiaa, mutta nyt kun sanot niin ehkä vähän. Tunnen syöväni vähän terveellisemmin kuin yleensä.
Suhteessa entiseen ruokavaliooni kyllä koen toimivani paremmin. Hyväksi, saati paremmaksi, ihmiseksi en osaa ketään ajatella, mutta omista lähtökohdistani tällä hetkellä teen parempia valintoja jotka ajavat omia arvojani.
En vertaile itseäni muihin ja heidän valintoihinsa koska jokaisella on omat syynsä ja omat tärkeysjärjestyksensä.
Se tekee minut onnellisemmaksi, koska se on niin ihanaa ja koska se on useimmiten paljon terveellisempää kuin aiempi ruokavalio. Olen ollut jo vuosia kasvissyöjä. Paremmaksi ihmiseksi en kuitenkaan itseäni tunne, sillä monet muut elämänvalinnat eivät ole aivan niin eettisiä. En myöskään vahdi muiden syömisiä enkä saarnaa kasvisruoan eettisyydestä. Toki muistan aina kertoa, miten hyvää se on.