Milloin kertoa työnantajalle uudesta työstä
Hakuvaiheessa, haastatteluun mennessä tai sen jälkeen, vai vasta kun uusi sopimus on takataskussa?
Tykkään firmasta ja pomosta, eikä ole mitään ristiriitoja tms, mutta nyt olen määräaikaisella sopimuksella, jonka jatkumisesta ei ole tietoa (riippuu miten yleinen talous ja firman tilanne kehittyvät) ja haluaisin vakituisen työn.
Kommentit (7)
Mä tykkäsin tosi paljon mun työstäni. Pääsin valmistumisen jälkeen sinne kesätöihin ja sitten sain aikaa jouluun ja sitten kevääseen. Kun olin ollut vuoden töissä, palkattiin vakituiseen työsuhteeseen vastavalmistunut ja kysyin miksi. Sanottiin oli niin hyvä että oli pakko napata kun moinen helmi saatiin.
Sillä hetkellä aloin katsomaan muita töitä. Mun määräaikaisuun kun päättyi, oli toinen työpaperi jo allekirjoitettu. Pomo tuli innoissaan toka vikana päivänä hehkumaan sai mulle jatkoaikaa, taas 4 kk. Ilmoitin haluan vakituisen paikan tai lähden. Ilmoitti ettei ole hänen päätäntävallassaan moinen ja ilmoitin sittenhän asia on sillä selvä. Seuraavana päivänä, perjantaina, kukaan ei puhunut mitään mun työn loppumisesta, iloisesti toivotettiin hyvää viikonloppua. Ilmoitin vikan tunnin aikana haluavani työtodistuksen ja pomo vaan naureskeli jos miettisin uudestaan ja jutellaan lisää maanantaina. Ilmoitin etten tule ellei ole tarjota vakinaista paikkaan. Tiistaina työkaveri soitti ja kysyi missä olen, ilmoitin en ole enää töissä, olen saanut jo toisen työpaikan. Illalla pomo soitti ja ehdotti että saisin sopimuksen puoleksi vuodeksi. Vastasin ei kiitos ja kysyin milloin työtodistus tulee.
Parin viikon päästä pomo, tässä vaiheessa ex-pomo soitti ja kysyi tulisinko vuoden sopimuksella, sanoin ei. Kuukauden päästä oli tämä helmi joka palkattiin suoraan koulusta saanut potkut, koska ei osannut yhtään mitään. Mutta siinä vaiheessa en enää vastannut ex-pomon puheluihin, olin jo tyytyväinen uuteen työpaikkaani.
Mikään ei estä sinua vihjaamasta haluaisit pidemmän työsuhteen, tiedät vähän missä mennään, mutta älä sen enempää paljastele suunnitelmiasi.
Hyvä nelonen!!! <3 Just noin pitääkin toimia!
Älä nyt ap ainakaan vielä työnhaku- tai haastatteluvaiheessa avaudu suunnitelmistasi. Eihän sulla edes ole vielä silloin mitää varmaa tietoa mahdollisesta uudesta paikasta.
Jos ja kun saat uuden työpaikan ilmoitat siitä nykyiselle työnantajallesi irtisanomisajan ensimmäisenä päivänä. Eli jos irtisanomisaikasi on esim. kuukausi, ilmoitat pomolle, että irtisanoudun tästä päivästä lukien ja viimeinen työpäiväni on siis kuukauden kuluttua.
Tapana on yleensä ilmoittaa irtisanoutumisesta vasta sitten, kun uusi työsopimus on allekirjoitettu. Suosittelen myös pitämään lomat nyt heti ja palaamaan vielä sen jälkeen töihin, niin saat pitää myös lomarahasi. Irtisanoutuessa ennen lomia, et saa lomarahoja, vain lomapalkka korvataan sinulle. Lomarahat on tietty TES-kohtaisia, eli kannattaa sieltä vielä tsekata.
Aina vasta sitten kun sulla on sopimus uuden työpaikan kanssa allekirjoitettuna.
tottakai vasta sitten kun irtisanot itsesi