LÄHI- JA SAIRAANHOITAJAT
Tarvitseeko alan pääsykokeissa osata lääkelaskuja? Tai mitä kannattaa kerrata/opetella matematiikan osiota varten?? kerran olen ollut pääsykoissa mutten muista millaisia laskuja oli..en päässyt sillä kerralla. nyt haluaisin todella todella päästä kouluun sisään. Pliis auttakaa!
Kommentit (9)
Amk:n kokeissa ainakin, n. 5-6lk matikkaa. Yksinkertaiset yhtälöt, prosenttilaskut ym.
Ihan oli allekkainlaskua ja muuta ala-asteen peruslaskutoimitusta (joita monikaan ei enää osaa/muista).
No minä en tiedä mitä laskuja siellä on, mutta lääkelaskuissa on prosenttilaskuja, sit sellaisia että pitää antaa tietyssä ajassa tietty mg-määrä potilaalle, millä nopeudella (ml/h) annat, pitää osata muuntaa milligrammat, mikrogrammat ja grammat, tällaisia. Ei ne mitään kauhean vaikeita ole, mutta tällaisia perusjuttuja pitää osata.
http://www.oppinet.fi/laakelaskenta_demo/ykspaa.html
Ihan samanlaista matematiikkaa se on jos otetaan kolme omenaa tai kolme pilleriä ja syödään niitä kahdesti päivässä. Sen kummempaa ei lääkelaskut ole.
Kyllähän se nyt vähän kummemmaksi muuttuu kun pitää alkaa laskea omenan siementen määrää. Mutta helppoa se on yhtä lailla kun vaan keskittyy siihen mitä tekee ja osaa ne perusteet.
Minusta on kaikkein tärkeintä pysyä rauhallisena, ainakin minun aikanani siellä oli hirveä pino tehtäviä, joita ei millään kerinnyt tekemään, muistan jonkun sanoneen että oli tärkeämpää tehdä oikein ja kunnolla ne jotka ehti, ei hutaista jokaista sinne päin.
Kiitos kaikille vastanneille! eli riittääkö kun kertaan perus kerto- jako, yhteen- ja vähennyslaskut.?Yhtälöt ja neliöjuuret ja potenssit ja prosenttilaskut..?
Ei ole lääkelaskuja lähihihoitajan pääsykokeissa. Mutta muita peruslaskuja on.
Lääkelaskut ei kyllä ole vaikeita, kunhan perusteet on hallussa. Ja jos ne ei vielä ole, niin kannattaa olla tarkkana matikantunnille. Meillä oli ainankin ihan loistava opettaja joka sai mun päähän taottua miten laskuja lasketaan. Olen peruskoulussa ollut matikassa aivan toivoton.
Koulussa sain lääkelaskut aina heti läpi, samoin töissä.
Lähärikokeissa tarvitsee. Amk:n kokeissa ei tarvinnut. Kaikkia peruslaskutoimituksia harjoittelet.