Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joidenkin ihmisten ajatusmaailma kummastuttaa

Vierailija
01.05.2013 |

olen kuullut joidenkin ihmisten sanovan, että jos siivoaa kovasti tai pitää pihan tiptop, niin on neurootikko tai pakenee jotain tms tai pidetään kulisseja yllä. Tai että jos lukee/opiskelee oikein paljon, niin lopulta sekoaa! Ymmärrän, ettei kaikilla ole innostusta/kiinnostusta/voimavaroja siivota tai edes ylläpitää omakotitalon pihaa tai opiskella lähihoitajaa kummempaa ammattia, mutta aika monella on, ilman mitään ongelma. Aika harva varmaan ostaa kallista autoa tai matkustaa Thaimaahan vain kulissien takia =)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta ei ole lähihoitajaksi. Se vaatii aikamoista sietokykyä ja nöyryyttä. Monella ei ole sitä tarpeeksi.

Vierailija
2/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Tai jos tykkää satsata rahojaan pukeutumiseen (näyttää tyylikkäältä, on silmää ostaa vaatteita) ja pitää huolta ulkonäöstään (kiva kampaus ja meikkaus) niin yrittää "koreilla" tai olla parempi "hienostorouva" vaikka ei olekaan. Siis mitä?? Näitä tällaisia olen kuullut joiden kommentoivan joistakin henkilöistä.

Siis miksi ihminen ei saa tykätä siivouksesta ja siististä, puhtaasta kodista, tai lukemisesta, tai teatterista tai viineistä tai vaatteista? Miksi sellainen on aina "hienostelua" joidenkin mielestä?? Voisiko joku ystävällisesti avata tällaisten kommentoijien ajatusmaailmaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on itsekuria menestyä, toisilla ei.. Ja juuri tämä itsekurin puute ilmenee niin, että opiskelu saa pään "sekoomaan" ja monien projektien tuntumaan ihme suorittamiselta. Lisäksi ihmisillä on erilaisia arvoja (usein lapsuuden kotoa perittyjä), jotka vaikuttaa siihen, miten mm. suhtautuu opiskeluun jne. Jos itse ei arvosta esim. siisteyttä, niin toisen ahkera siivoaminen voi vaikuttaakin neuroottiselta... 

Vierailija
4/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemmuudentunne. Pitää nokittaa toista ja jollain tavalla mitätöidä, kun itse tuntee alemmuutta esim. ahkeran siivoojan kotona, tai tuntee itse rupuseksi (vaikka ei olisikaan) kun toinen on pueutunut niin siististi ja laadukkaasti.

Suomalainen on maailman paras tuntemaan alemmuutta toisen vaikutuksesta (vaikka se olisi täysin tahatonta).  Kun naapurilla on uusi, hieno auto, pitää alkaa ihmetellä naapurustossa ääneen miten kamalan kalliiksi sellainen auto on tullutkaan... Eli taas mitätöimään toista, jotta itse ei kokisi huonommuuden tunteita.

Onneksi kaikki ihmiset eivät ole niin huono itsetuntoisia, vaan osaavat suhtautua kanssaihmisiin terveellä tavalla, eikä kokea kaikkea uhaksi.

Vierailija
5/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vastaus nelonen. minut esim. on kasvatettu ajattelemaan, että siistissä kodissa asuvat ovat "neurootikkoja" tai ainakin muuten vain luonteeltaan köyhiä. Sen sijaan kodin tulee olla boheemin sotkuinen, lasten saada leikkiä kuin huvikummussa. Toki vieraita varten sopii siivota, mutta se onkin sitten tosi iso vaiva.

Siivota sopii kerran viikossa, muu on sairautta...en oikein pääse näistä lapsuuden kodin ajatuksista eroon. Nykyisin kaikki tuntuvat siivoavan vähän niinkuin päivittäin kun ihmisillä ei ole enää aikaa siivouspäivään. Niin, oma kotini on se huvikumpu, mutta harmittaa nähdä, että myöskään lapseni eivät opi pitämään ympäristöstämän ja omaisuudestaan huolta.

Onneksi kotonani sentään kannustettiin laittamaan siivouksesta jäänyt aika tieteisiin, taisteisiin, seikkailuihin ja laiskotteluun.

Vierailija
6/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä, että miksi se vähemmän siivoava tuomitsee muiden siivoushalut? Miksi vain se MINUN elämäntapani ja ajatteluni on ainoa oikea? Itse olen ns siivoushullu. Olen aina tykännyt siivota, koska se on rentouttavaa (samalla kun käteni tekevät automaattisesti jotakin, eli siivoavat, pääni vapautuu paremmin ajattelemaan mikä on rentouttavaa, sama juttu käsitöiden kanssa, pystyn keskittymään ja ajattelemaan paremmin kun käsilläni on tekemistä)

Itse en tuomitse toisten vähemmän siivottuja koteja, mutta kaverini jaksaa aina naljailla minun siistille kodilleni! Ja siis meillä ei tosiaankaan mitään maton hapsuja harjata suoriksi, vaan itse pyyhin ahkerasti pintoja puhtaaksi (meillä pienet lapset rähmivät kuolaisilla käsillään mm. pintoja likaisiksi) ja imuroin joka toinen päivä, petivaatteet vaihdan kerran viikossa samalla tuuletan peitot ja tyynyt ulkona jne. Ikkunat pesen aina tarvittaessa (eli kun tulevat likaisiksi paitsi  pakkasilla). Ja meillä lapset saavat tuoda leluja ympäri asuntoa ja syödä keksiä ympäri asuntoa... Eli meillä annetaan lasten leikkiä ja olla vapaasti. Ainoa, että kädet pestään aina ulkoa ja vessasta tullessa. Siinä olen ehdottoman tiukka.

Vierailija
7/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te löydätte noita itseänne arvostelevia ihmisiä? Meillä koti on kuin kaatopaikka, mutta kukaan ei sitä arvostele ääneen. Enkä minä arvostele jonkun toisen putipuhdasta kotia. Eikö ole tarpeeksi ongelmia omassa elämässä, vai miksi jonkun toisen koti aiheuttaa niin paljon mielipahaa?

Vierailija
8/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:48"]

Ihan hyvä vastaus nelonen. minut esim. on kasvatettu ajattelemaan, että siistissä kodissa asuvat ovat "neurootikkoja" tai ainakin muuten vain luonteeltaan köyhiä. Sen sijaan kodin tulee olla boheemin sotkuinen, lasten saada leikkiä kuin huvikummussa. Toki vieraita varten sopii siivota, mutta se onkin sitten tosi iso vaiva.

Siivota sopii kerran viikossa, muu on sairautta...en oikein pääse näistä lapsuuden kodin ajatuksista eroon. Nykyisin kaikki tuntuvat siivoavan vähän niinkuin päivittäin kun ihmisillä ei ole enää aikaa siivouspäivään. Niin, oma kotini on se huvikumpu, mutta harmittaa nähdä, että myöskään lapseni eivät opi pitämään ympäristöstämän ja omaisuudestaan huolta.

Onneksi kotonani sentään kannustettiin laittamaan siivouksesta jäänyt aika tieteisiin, taisteisiin, seikkailuihin ja laiskotteluun.

[/quote]

Hassua! Minut taas on kasvatettu siistissä kodissa ajattelemaan, että vain roskasakki antaa kotinsa olla kuin mustalaisen hevosen selän... Eli että on ehdottoman WT elää ja antaa perheensäkin elää paskan keskellä. Ja että siivoton koti on henkistä ja fyysistä laiskuutta ja välinpitämättömyyttä, joten siivoton koti kuvastaa asukkaiden sieluntilaa. Itse taas yritän aktiivisesti päästä eroon tästä ajattelutavasta, ja ajattelen, että kultainen keskitie on paras: siivotaan vain kun on tarve ja välillä saa olla sotkuistakin.

Vierailija
9/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin. On eri asia pitää siisteydestä huolta, kuin olla himosiivooja. On myöskin eri asia pukeutua hyvin, kuin pukeutua niin että näyttää joltain feikki-hienostelijalta. Uskon että ihmiset näkevät kyllä eron, ja jos aiheesta tulee noottia niin voi hyvinkin tulla ihan syystä.

Vierailija
10/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä näyttää feikki-hienostelija? Voisitko valaista asiaa? Mitä on feikki-hienostelu? Pitääkö pankkitilillä olla tietty summa, että voi pitää timanttikoruja, tai ostaa turkisreuhkan? Vai tarkoitatko ihmistä joka ostaa feikkilaukun? .

Vierailija
11/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:10"]

Miltä näyttää feikki-hienostelija? Voisitko valaista asiaa? Mitä on feikki-hienostelu? Pitääkö pankkitilillä olla tietty summa, että voi pitää timanttikoruja, tai ostaa turkisreuhkan? Vai tarkoitatko ihmistä joka ostaa feikkilaukun? .

[/quote]

Sellainen ihminen, joka pukeutuu kalliisiin vaatteisiin, mutta käyttäytyy huonosti ja sortuu usein kerskailemaan omaisuudestaan / vaatteistaan. Sen tyyppiset ihmiset eivät hienostunutta ole nähneetkään.

Vierailija
12/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himosiivoaja on sellainen, joka ei vapaa-aikanaan tee mitään muuta. Joka siivoaa silloinkin kun on vieraita ja pitää imuria ja moppia koko ajan käden ulottuvilla. Meidän yläkerrassa asui aikoinaan sellainen, se moppasi jopa keskellä yötä!! Sen äijäkin joskus huusi sille, että lopeta jo ja tule nukkumaan. Pikkuista autoaan se hinkkasi tuntikaupalla sisäpuolelta. Tavalliselta ihmiseltä siihen hommaan ois menny ehkä vartti, vähän reilut, jos huolella putsaa. 

Kyllä neurootikon erottaa jo siitä asenteesta. Jos siivoaminen on mieleistä, mutta ei neuroottista, siitä tulee kiva olo, ja sitten voikin huokaista, nostaa jalat pöydälle ja avata siiderin. Ellei ole hienostelija, joka ei tietenkään tekisi omassa kodissaan niin ;)

Oikea hienostelija on sellainen, jolla on varaa ostaa niitä kalliita koruja ja laukkuja. Feikki ostaa feikkiä, esittää rikasta, vaikka oikeasti on korkeintaan keskituloinen, mahdollisesti velat niskassa. 

Vierailija
13/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:20"]

Oikea hienostelija on sellainen, jolla on varaa ostaa niitä kalliita koruja ja laukkuja. Feikki ostaa feikkiä, esittää rikasta, vaikka oikeasti on korkeintaan keskituloinen, mahdollisesti velat niskassa. 

[/quote]

En nyt sanoisi noinkaan. Oikeasti hyvätuloiset ja kuuluisatkin ihmiset käyttävät aika normaaleja vaatteita, eivätkä kerskaile varoillaan. Sitä pidän oikeana hienostuneisuutena. Tietty hollywoodin julkkikset on asia erikseen...

Vierailija
14/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tyypin joka luki itsensä hulluksi.

Vierailija
15/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Minä tykkään siivota, mutta en ole himosiivooja. Himosiivooja on sellainen, jolla lähtee maalitkin seinistä ja lakat parketista  kun koko ajan hinkataan. 

Itse olen opiskellut aika paljonkin ja luen aika paljon kokeisiin ja kaikki tehtävät tehnyt tunnollisesti. Mutta kyllä mulla menee yli ymmärryksen tyypit, joiden maailma kaatuu siihen, jos saa nelosen vitosen sijaan arvoasteikolla 1-5. Yksi koulukaveri lintsasi tentit, jos sattui kaksi samalle päivälle ja sitten uusi, kun hällä oli pakko saada vitonen kaikista, eikä ehtinyt lukea. Tenttejä voi tietyissä kouluissa sattua samoillekin päiville, jos on sekaryhmissä valinnaisaineita.

Feikki-hienostelija käyttää hienoja vaatteita, jotka eivät hänen tyyliinsä tai olemukseensa sovi ja tekee siitä numeron. Normi"hienostelijalla" ne ovat luonteva osa häntä itseään. Hyvä esimerkki on poppoo, joka kävelee korkokengillä, mutta ei osaa kävellä niillä. 

Vierailija
16/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa, jos vieraana ollessani esimerkiksi emäntä laittaa lasinalusen lasin tai kupin alle, jotta pöytään ei jää jälkeä, mutta se häiritsee jos jutteleminen keskeytyy koko ajan toisen pyyhkiessä pöytää joka murusen jäljiltä, alkaessa heti tiskaamaan tai pahoitellessa kodin "likaisuutta" kun ei ole juuri sinä päivänä ehtinyt imuroimaan.

Hienostelusta taas en osaa sanoa. Itse en välitä koruista tai raadoista, enkä tunnista aitoa Marimekkoa feikistä. Sen kuitenkin tiedän, että suurin piirtein kaikki tehdään nykyään Kiinassa, joten pidän vain tyhmänä niitä, jotka kehuvat ostavansa aidon D&G:n tai Versacen. He maksavat kymmenen kertaa enemmän verrattuna siihen halpaan merkkiin, joka on tehty samassa hikimajassa.

Vierailija
17/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:20"]

[/quote]

Nimenomaan eivät kerskaile, mutta silti laatua ja kallista käyttävät. Herttuatar Catherine meni laittamaan päälleen mekon, joka ei maksanut satoja vaan vain joitakin kymmeniä puntia, niin johan nimiteltiin, että halpismekkoon pukeutui, ei ole hyvä se. Hienostuneen ihmisen "pitäisi" ostaa sellaista, mihin taviksella ei ole varaa. 

En nyt sanoisi noinkaan. Oikeasti hyvätuloiset ja kuuluisatkin ihmiset käyttävät aika normaaleja vaatteita, eivätkä kerskaile varoillaan. Sitä pidän oikeana hienostuneisuutena. Tietty hollywoodin julkkikset on asia erikseen...

[/quote]

Vierailija
18/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:36"]

Monesta ei ole lähihoitajaksi. Se vaatii aikamoista sietokykyä ja nöyryyttä. Monella ei ole sitä tarpeeksi.

[/quote]

Lisäksi lähihoitajan koulutus on täysin muuta kuin jokin puuseppä <- en todellakaan paheksu/väheksy heitäkään ovat tärkeitä omassa ammatissaan. Lähihoitajan koulutus kuitenkin vaatii aika paljon (on paljon ja isojakin tehtäviä, lääkelaskut + kaikenmaan muut tentit ja aina kovasti työtä vaativat näyttösuunnitelmat ja omanlaisensa harjoittelut). Ei ihan jokaisesta siihen kouluunkaan olisi. Kyllä olen monen kuullut sanovan että "ei saakeli jos oisin tienny että tää koulu on tällästä ni en ois tullut".
Kyllä, muilla aloilla on varmasti myös näitä, mutta kyllä lähihoitajan tutkintoa suorittaessa saa jotakin tehdä että pääse koulun läpi. Meilläpäin tutut joskus kauhistelee että ei me tehdä mitään tuollaista koulussa, istutaan vaan aina koneella tyyliin.
Mutta juuu.. tälläinen avautuminen :-)

Vierailija
19/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että esteettiset arvot kuten kauneus, järjestys, harmonia ja tyylin yksityiskohdat eivät ole kaikille kovin tärkeitä. Minä ainakin pidän kotini siistinä ja hyvässä järjestyksessä, koska sellainen koti tuottaa minulle enemmän mielihyvää kuin sotkuinen. Samasta syystä haluan myös pukeutua huolitellusti. Arvostan kaunista elämää!

Vierailija
20/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:36"]

[/quote]

Lisäksi lähihoitajan koulutus on täysin muuta kuin jokin puuseppä <- en todellakaan paheksu/väheksy heitäkään ovat tärkeitä omassa ammatissaan. Lähihoitajan koulutus kuitenkin vaatii aika paljon (on paljon ja isojakin tehtäviä, lääkelaskut + kaikenmaan muut tentit ja aina kovasti työtä vaativat näyttösuunnitelmat ja omanlaisensa harjoittelut). Ei ihan jokaisesta siihen kouluunkaan olisi. Kyllä olen monen kuullut sanovan että "ei saakeli jos oisin tienny että tää koulu on tällästä ni en ois tullut".
Kyllä, muilla aloilla on varmasti myös näitä, mutta kyllä lähihoitajan tutkintoa suorittaessa saa jotakin tehdä että pääse koulun läpi. Meilläpäin tutut joskus kauhistelee että ei me tehdä mitään tuollaista koulussa, istutaan vaan aina koneella tyyliin.
Mutta juuu.. tälläinen avautuminen :-)

[/quote]

Puusepällä täytyy olla kädentaitoja. Lääkelaskuja olen joskus katsellut, eikä ne laskuina näytä vaikeitla, mutta niissä ei saa olla yhtään virhettä, mikä on ihan maalaisjärjellä ymmärrettävissä: Lääkeannostelussa ei todellakaan saa tehdä virheitä. Itselleni ei hoitajan homma hajamielisyyteni takia sovi. Mulle on helpompaa tällainen matemaattiseen osaamiseen perustuva ammatti, vaikka koulutus onkin pitempi.