Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalisten tilanteiden pelko ja lääkkeet

Vierailija
01.05.2013 |

Olen kärsinyt teinistä asti sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja pelkotilat ovat vain pahentuneet iän myötä. Olen nyt 27-vuotias. Uskaltauduin maanantaina vihdoin lääkäriin keskustelemaan asiasta, ja lääkäri ehdotti lääkityksen aloittamista. Lääkäri kirjoitti minulle neuroleptireseptin, mutta en ole vielä noutanut lääkkeitä apteekista. Lääkityksen aloittaminen muutenkin hieman mietityttää. Millaisia kokemuksia teillä on neuroleptien käytöstä sos.til.pelon hoidossa? Lääkärin mukaan sivuvaikutuksia ei juuri ole, vaan kyseessä on ns. täsmälääke.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olette joutuneet syömään esim. Cipralexia, ennen kuin oireet helpottivat? Ovatko lääkärit ottaneet oireenne todesta? Harkitsen vakavasti lääkityksen pyytämistä, tämä _sairaus_ kun alkaa haitata valtavasti työelämässä toimimista... (bentsot ja beetasalpaajat kokeiltu, ei pitkäaikaista apua, oireet jatkuvat aina vain)

Vierailija
2/25 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 23:06"]

Ensisijaisesti psykoterapiaa terapeutilla, jolla kokemusta sosiaalisten tilanteiden pelkojen hoitamisesta. Toissijaisesti lääkehoito kokeneen psykiatrin valvonnassa.

[/quote]

Miten ne hoitaa niitä? Mitä siellä puhutaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lääkkeitä ole uskaltanut alkaa käyttämään vain yrittänyt itse vain kohdata ongelman. Kyllä edelleenkin ajatus esiintymisestä tai huomion keskipisteessä oleminen tuo paniikin esiin. Mutta sosiaaliset kanssakäymiset ovat parantuneet huomasti, ihan sillä että laittaa itsensä kiperiin tilanteisiin niiden välttämisen sijaan. Ei helppoa mutta mahdollista. Aloittaen vaikka ihan sillä että tervehtii kanssaihmisiä katsoo silmiin ja jos uskaltaa voi pientä small talkia tehdä, tai vaikka kaupassa kysyä¨apua. Mennä vaikka jonnekin vieraaseen paikkaan missä ei ketään tuttuja ja ei haittaa jos vähän mokailee tai sanat menee sekaisin kun ei tarvi uudestaan sinne mennä.

Vierailija
4/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin neuroleptejä lievään ahdistushäiriöön, hyvin toimivat. Sivuvaikutuksinakin oli lähinnä vain seksuaalisuuden halukkuuden lasku ja väsymys, mutta kokonaisuutena hyvä lääke on.

Vierailija
5/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs noi neuroleptit nyt ovatkaan?

Itse sain Cipralexia, kun en uskaltanut esim. koulussa pitää esitelmiä ja palksi kaikkea uutta. Toimi aika hyvin silloin. Sitten sain lisää itseluottamusta lääkkeen avulla, enkä ole enää tarvinnut.

Eli mikä ero noilla neurolepteillä on?Ovatko lyhytvaikutteisia yms?

Vierailija
6/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietoa lääkkeestäsi, ellet ole jo lukenut tätä, mulla ei ole kokemuksia tuosta lääkkeestä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Antipsychotic

Vierailija
7/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä kanssa lopetin lääkitykseni, ihan itse. Täsmälääkkeenä vedän perseet olalle ja hyvin menee.

Vierailija
8/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sellaista lääkettä kuin fluanxol! On ihan oikeasti nopea apu!

Vierailija
9/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies käytti joskus sosiaaliseen fobiaan, hänestä tuli ihan zombi, ei todellakaan hyviä' lääkkeitä meille, samoin tiedän yhden tuttavani käyttäneen, häneltä meni puhe puuroksi, ehkä annostus oli pielessä.

Vierailija
10/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää mielialalääkitystä viimeiseen asti. Sukulaisestani tuli impotentti lääkityksen aloittamisen myötä.

Vierailija
11/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni mielialalääkkeistä ovat hyviä. Kärsin nuorena myös sosiaalisten tilanteiden fobiasta, ja neuroleptit helpottivat pelkojani huomattavasti.

Vierailija
12/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:53"]

Kannattaa välttää mielialalääkitystä viimeiseen asti. Sukulaisestani tuli impotentti lääkityksen aloittamisen myötä.

[/quote]Kyllä niillä voi olla hassujakin sivuvaikutuksia. Tosin pelko, ahdistus ja masennus itsessään aiheuttavat myös seksuaalista haluttomuutta ja -ongelmia, eli vaikea usein sanoa mistä johtuu.

Vierailija
13/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 15:42"]Mun mies käytti joskus sosiaaliseen fobiaan, hänestä tuli ihan zombi, ei todellakaan hyviä' lääkkeitä meille, samoin tiedän yhden tuttavani käyttäneen, häneltä meni puhe puuroksi, ehkä annostus oli pielessä.[/quote]

ymmärsinkö siis oikein että miehesi kuoli, hautauksen jälkeen puolimätänä tuli haudasta kotiin ja jatkoi elämää zombina. en ole kuullut ennen tuota sivuoiretta, suorastaan kiehtovaa, varsinkin kun zombaus on niin kovin trendikästä nykyään.

Vierailija
14/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös kokeilla terapiaa, jos vain pääset sellaiseen. Moni on hyötynyt esimerkiksi musiikkiterapiasta fobioidensa hoidossa.

Vierailija
15/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele lääkityksen aloittamista. Fobioita voi hoitaa luontaishoidoillakin, esim. magneettimediasta muistan joskus lukeneeni, että tällaiset voivat tehota.

Vierailija
16/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti psykoterapiaa terapeutilla, jolla kokemusta sosiaalisten tilanteiden pelkojen hoitamisesta. Toissijaisesti lääkehoito kokeneen psykiatrin valvonnassa. Ei mitään magneettimedian suosittelemia luontaishoitoja.

Vierailija
17/25 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mieluummin kokeilla perus masennuslääkitystä (ne auttaa yleensä myös sos.til.pelkoihin) ennenkuin noita neuroleptejä. Siis esim. tuo Cipralex on ihan hyvä,  käytetään just masennukseen ja fobioihin jne. Neurolepteillä (esim. Seroquel) kun on yleensä aika pahoja sivuvaikutuksia esim. ne voi lisätä ruokahalua ja tosi monet on lihoneet aivan hirveästi niitten takia.

Vierailija
18/25 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 23:20"]

Kannattaa mieluummin kokeilla perus masennuslääkitystä (ne auttaa yleensä myös sos.til.pelkoihin) ennenkuin noita neuroleptejä. Siis esim. tuo Cipralex on ihan hyvä,  käytetään just masennukseen ja fobioihin jne. Neurolepteillä (esim. Seroquel) kun on yleensä aika pahoja sivuvaikutuksia esim. ne voi lisätä ruokahalua ja tosi monet on lihoneet aivan hirveästi niitten takia.

[/quote]

Seroquelia ei kyllä pitäisi muutenkaan päiväsaikaan syödä, sehän väsyttää ja kankeuttaa ihmisen välittömästi. Itse syön joka ilta sitä unentuomista helpottamaan, mutta ei tulisi mieleenkään sitä ahdistukseen syödä! Fluanxolin nimeen sen sijaan vannon. Aivan mahtava ahdistuslääke.

Vierailija
19/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemani mukaan lobotomiaa on alettu uudestaan käyttää mielenterveysongelmien hoidossa.

Vierailija
20/25 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 23:45"]Kuulemani mukaan lobotomiaa on alettu uudestaan käyttää mielenterveysongelmien hoidossa.

[/quote]

no ei tod.ole.