Pitääkö kukaan enää ristiäisiä?
Me kuulumme molemmat kirkkoon ja olisi oman esikoisen nimeäminen käsillä. Jotenkin mua on jopa alkanut ”nolottaa” ristiäisten järjestäminen ja että olisi pappi ja kastetilaisuus. Kaikki tuttuni ja ystäväni ovat pitäneet nimiäiset ja pelkään, että kun kutsun heidät lapseni ristiäisiin, he pyörittelevät siellä silmiään jeesusjutuille ja haukottelevat. Jälkeenpäin naureskelevat miten vanhanaikainen juntti olen ja miksi haluan aivopestä lapseni ja väkisin liittää hänet kirkon jäseneksi.
Ehkä minulla on äitiyshormonit liikkeellä ja olen vähän herkillä mutta :(
Kommentit (31)
Meillä pidettiin sekä nimiäiset että ristiäiset.
Nimiäisissä pajatettiin nimi, ja ristiäisissä juhlittiin kastetilaisuutta.
Kyllä pidetään vielä ristiäisiä. Kutsu paikalle vain kummit ja isovanhemmat ja sisarukset. Kaikki silmienpyörittelijät voit jättää kutsumatta. Ei syytä loukkaantumiseen. Kastetilaisuus on muutoinkin pienimuotoinen tapahtuma. Kummien toki tulee kuulua kirkkoon.
Ja niille taikauskosta höpöttäjille: Miettikäähän mikä on tämän maan yleisen uskonto about 100-200 vuoden päästä? Aivan. Kristityt luopuu uskosta, mutta jotkut muut eivät.
Ristiäisiin kutsutaan yleensä kummit ja lähisukulaiset.
Harvemmin niihin suurta ystäväjoukkoa kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nykyaikaa enää pakkotuputtaa taikauskoa lapselle joka ei edes käsitä mitä tapahtuu. Hurahtaminen sitten teininä, jos itse haluaa, ripari-ikäisenä muutenkin vasta saa sielun ja taivaspaikan.
Eiköhän Suomen kulttuuri pohjaudu aika pikälle kristinuskoon ja jos sinä et usko, niin eipä se poista totuutta maailmasta. Vain sinun maailmastasi.
Kuinka paljon aiot kavereita kutsua? Eikö ristiäiset ole enemmän perheen (sukulaisten j ja kummien juhla, vai olenko vanhanaikainen?
Omassa lähipiirissä on ollut sekä nimiäisjuhlia ja ristiäisiä.
Jos saa saivarella, niin ristiäisethän ei ole tarkkaanottaen nimen anto juhla, vaan lapsi otetaan kasteessa seurakunnan jäseneksi. Vanhemmat ovat nimen jo ilmoittaneet papille etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat lapset on kastettu. Tietenkin toimimme oman vakaumuksemme mukaan eikä muiden mielipiteiden mukaan.
Kummitkin löytyivät lähipiiristä, jos ei olisi löytynyt niin sitten olisi pitänyt varmaan pyytää seurakunnalta vapaaehtoiset.
Jos sinun ystäväsi eivät kunnioita teitä sen vertaa, että antaisivat teille edes uskonrauhan niin suosittelen vaihtamaan ystävät uusiin, koska eivät he oikeasti ole teidän ystäviä. Ei ahdasmielisiä ihmisiä kannata pitää läheisinä.
Just. Sellaista lähimmäisenrakkautta julistaa kristitty, kehottaa hylkäämään ystävät vääräuskoisina.
Yhyyyhyy, tahdon olla kaveri tolle jotta voin halveksua ton elämäntapaa.
Miks ihmeessä pitäis olla kaveri ihmisille jotka ei hyväksy sua?
Tuota, mitä noin niinkuin itse luulisit? Vaikka noin maailmanlaajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
En meinannut saada aikaa ristiäisiin ennen kuin se lain sallima aikaraja menee umpeen. Toki voihan sen nimen vaan ilmoittaa mutta jotenkin tuntui tärkeältä että pidetään ristiäiset ennen sitä. Kaikko akat oli siis varattu ja seurakunnalla oli tarjota tasan yksi aika. Eli kyllä, ristiäisiä järjestetään paljon.
Niinhän se menee. Ensin täytyy olla nimi paperissa ja vasta sitten voi kastaa.
Vierailija kirjoitti:
En meinannut saada aikaa ristiäisiin ennen kuin se lain sallima aikaraja menee umpeen. Toki voihan sen nimen vaan ilmoittaa mutta jotenkin tuntui tärkeältä että pidetään ristiäiset ennen sitä. Kaikko akat oli siis varattu ja seurakunnalla oli tarjota tasan yksi aika. Eli kyllä, ristiäisiä järjestetään paljon.
Kasteelle ei ole mitään lain määräämää aikarajaa.
Olen siinä iässä, että "kaikki" kaverit saavat lapsia. 90% on pitänyt ristiäiset, vaikka kukaan ei ole erityisen uskonnollinen. Itsekin aion pitää, jos joskus lapsia saan. Samoin kuin aion mennä kirkossa naimisiin.
En ymmärrä ap:n ajatuksia ollenkaan. En sitten yhtään.
Siis se kaste on sitä lasta varten. Mitä väliä sillä on, mitä vieraat siitä ajattelevat. Laita nyt lapsi etusijalle, mitä ikinä päätätkin. Älä kutsu sinne sellaisia vieraita, jotka voisivat ajatella noin, jos niin kauheesti se harmittaa.
Eikä ristiäisiin kuulu kutsua kuin kummit ja sisarukset ja isovanhemmat.