Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketkä siis käyttää vielä käteistä?

Vierailija
06.07.2020 |

Tuli mieleen siitä, kun en päässyt vessaan, koska enhän koskaan edes kanna käteistä xd. Siis luulin jo, että käteistä ei edes hyväksytä enään monessa paikassa. Ymmärrän kyllä jos lapselle annetaan käteistä tai jos matkoilla sitä tarvitsisi, mutta eikös muussa tapauksessa sitä käytä vain talousrikolliset ja nistit/diilerit?

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa muissa Euroopan maissa käteistä käytetään vielä paljon, esim. pikkuostoksia kukaan ei maksa kortilla.

En halua että koko rahaliikenteeni on pankin tiedossa, tililtähän näkisivät millilleen millaista elämää vietän ja mihin rahani kulutan, jos maksaisin kaiken kortilla. En halua suosia sellaista yhteiskuntaa, missä sinusta tiedetään kaikki. Korttimaksujen avulla voidaan myös tarkkaan piirtää reitit, missä milloinkin kuljet jne. Nyt jo tiedetään yksilöistä ihan liikaa, kun laskut ja matkat ja nettiostokset on pakko maksaa tililtä tai kortilla. Isoveli valvoo jo ihan tarpeeksi.

Puhelimen avulla tuo seuraaminen on jo 1000 kertaa tarkempaa kuin maksuliikenteen seuraamisella pystytään.

Tämänpä vuoksi en älyluuria tule hankkimaan ja käytän vain käteistä kaupoissa.

Aika hyvin sitä älytöntäkin luuria pystyy seuraamaan. 

Älyttömästä luurista näkee minkä palvelintolpan lähettyvillä olet. Sillä näkee siis missä kaupungissa olet. Älypuhelin näyttää vastaavasti sinun koordinaatit muutamien metrien tarkkuudella.

Ei älypuhelin jaa paikkatietoa, jos et itse anna siihen lupaa, jollloin tarkuus on ihan sama kuin älyttömässä luurissa.

Oletko varma? Itse en olisi. Kaikki yleisimmät älypuhelinten käyttöjärjestelmät palvovat Googlea tai Microsoftia. Toisinaan molempia. Vaikka laittaisit puhelimen lentotilaan niin puhelimesi silti trackaa dataa, jonka se uploadaa nettiin heti kun mahdollista, lupia kyselemättä. Pystyisin myös todistamaan väitteeni halutessani, mutta tämä on pelkkä vauvapalsta. Täynnä trolleja. Googlaa itse jos kiinostaa tarpeeksi ellet tiedä aiheesta valmiiksi tarpeeksi.

Vierailija
102/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän, on hyvä olla käteistä, jos koneet ei toimi, saan silti maksettua ostokset. Tai jos taksi täytyy tilata tai kortit ei toimi.

Opin isältäni sen että vähintään 50-100€ on hyvä pitää. Joskaan ei voi tietää millainen tilanne tulee vastaan. Ja muutenkin kun käteisellä maksaa, pysyy paremmin rahat kun höylää kortilla.

Oli minullakin vielä markka-aikana 300mk lompakossa ajokortin takana, mutta tuosta tavasta olen luopunut aikapäiviä sitten.

Jos maksuliikenne ei toimi, niin todennäköisesti myöskään kaupan kassasysteemi ei silloin toimi ja silloin ei osteta mitään edes oravannahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan yleensä pienemmät summat käteisellä, jos onnistuu. Ihan siksi, että minusta on hyvä, että käteistä saa ja se kelpaa maksuvälineenä. Osallistun siis omalta osaltani sen pyörittämiseen. Automaatteja on jo lakkautettu vähäisen käytön vuoksi ja haluan, että lähikauppani luona oleva säilyy. Pidän lompakossa aina käteistä ja maksan sillä silloin kun se on kätevää. Sitä on helppo laittaa myös keräyksiin tai ostaa partiolaisten joulukalenteri tai kirpputorilta jotain.

Vierailija
104/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa muissa Euroopan maissa käteistä käytetään vielä paljon, esim. pikkuostoksia kukaan ei maksa kortilla.

En halua että koko rahaliikenteeni on pankin tiedossa, tililtähän näkisivät millilleen millaista elämää vietän ja mihin rahani kulutan, jos maksaisin kaiken kortilla. En halua suosia sellaista yhteiskuntaa, missä sinusta tiedetään kaikki. Korttimaksujen avulla voidaan myös tarkkaan piirtää reitit, missä milloinkin kuljet jne. Nyt jo tiedetään yksilöistä ihan liikaa, kun laskut ja matkat ja nettiostokset on pakko maksaa tililtä tai kortilla. Isoveli valvoo jo ihan tarpeeksi.

Puhelimen avulla tuo seuraaminen on jo 1000 kertaa tarkempaa kuin maksuliikenteen seuraamisella pystytään.

Älyttömästä luurista näkee minkä palvelintolpan lähettyvillä olet. Sillä näkee siis missä kaupungissa olet. Älypuhelin näyttää vastaavasti sinun koordinaatit muutamien metrien tarkkuudella.

Ei älypuhelin jaa paikkatietoa, jos et itse anna siihen lupaa, jollloin tarkuus on ihan sama kuin älyttömässä luurissa.

Oletko varma? Itse en olisi. Kaikki yleisimmät älypuhelinten käyttöjärjestelmät palvovat Googlea tai Microsoftia. Toisinaan molempia. Vaikka laittaisit puhelimen lentotilaan niin puhelimesi silti trackaa dataa, jonka se uploadaa nettiin heti kun mahdollista, lupia kyselemättä. Pystyisin myös todistamaan väitteeni halutessani, mutta tämä on pelkkä vauvapalsta. Täynnä trolleja. Googlaa itse jos kiinostaa tarpeeksi ellet tiedä aiheesta valmiiksi tarpeeksi.

Mistä voit olla varma ettei se sun älytön puhelin lähettele tukiasemaan paikkatietoa? 

Vierailija
105/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan yleensä pienemmät summat käteisellä, jos onnistuu. Ihan siksi, että minusta on hyvä, että käteistä saa ja se kelpaa maksuvälineenä. Osallistun siis omalta osaltani sen pyörittämiseen. Automaatteja on jo lakkautettu vähäisen käytön vuoksi ja haluan, että lähikauppani luona oleva säilyy. Pidän lompakossa aina käteistä ja maksan sillä silloin kun se on kätevää. Sitä on helppo laittaa myös keräyksiin tai ostaa partiolaisten joulukalenteri tai kirpputorilta jotain.

Ihan sama, saisitten vaan itse maksaa rahan valmistamisen, käsittelyn, kuljettamisen ja vartioimisen kustannukset. Käteismaksun palvelumaksu voisi olla vaikka 5€ per kerta.

Vierailija
106/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voit olla varma ettei se sun älytön puhelin lähettele tukiasemaan paikkatietoa? 

Sinä väittelet tällä hetkellä tieto- ja viestintätekniikan DI:n kanssa. Aikaisemmat viestit olivat jonkun muun lähettämiä, tulin väliin myöhemmin.

Vierailija
107/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Laillista rahaa on pakko ottaa vastaan ei kukaan voi sanoa EI.

HÖPÖ HÖPÖ.

Kuluttajat maksavat ostoksensa usein joko käteisellä tai pankkikorteilla. Näiden maksutapojen käyttö ei kuitenkaan ole aina itsestäänselvyys, sillä lain mukaan elinkeinonharjoittajalla on oikeus päättää mitkä maksutavat hän hyväksyy.

Liikkeellä ei ole velvollisuutta esimerkiksi hyväksyä käteismaksuja. Jos kaupassa ei kelpaa käteinen, siitä pitää kertoa erikseen sekä markkinoinnissa että liikkeeseen saavuttaessa, jotta asiakkaat voivat huomioida asian ennen liikkeessä asiointia.

https://www.kuluttajaliitto.fi/tietopankki/oman-talouden-hallinta/maksa…

Vierailija
108/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla naisilla on harvoin kortillamaksulaitetta, ja tilisiirrot olisi liian epäilyttävää vaimon silmille.

SETÄ SPERMA

Vierailija
109/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän lähes yksinomaan käteistä jos en voi käyttää muita olennaisesti anonyymeja maksutapoja. En todellakaan halua, että joka ostoksestani jää seurattavaa ja jäljitettävää dataa nuuskittavaksi kuten korttimaksuista ym. jää.

Tiesitkö muuten, että monessa Euroopan maassa jatkuvaa kortilla tai apeilla ostamista pidetään köyhän ihmisen tunnusmerkkinä?

Missä valtioissa? Saksassakin kortti/mobiilimaksaminen on lähtenyt kovaan nousuun. Käteistä suositaan Kreikan ja Italian kaltaisissa puliveivearivaltioissa.

Eiköhän Suomi ole kuitenkin Italiaan verrattuna puliveivarivaltio. Italiassa on omat huonot puolensa, mutta Suomi on aivan suoranainen junttila siihen verrattuna.

Italiassa joutuu ravaamaan ties missä virastoissa jutuissa mitkä hoituvat parissa minuutissa täällä meillä jos omistaa tietokoneen.

Kuten sanoin, Italiassa on omat huonot puolensa. Suomessa pelkästään teknologia on edistyneempi. Mitä muita puolia keksit mitkä tekee Suomesta paremman paikan?

Italiassa on parempi sää ja parempi ruoka. Kaikki muu on Suomessa paremmin.

Myöskö kulttuuri? Eipä oikeastaan. Etelä-Euroopassa ihmiset ovat tyypillisesti aidompia kuin täällä. Jos he ovat iloisia tai närkästyneitä, he osaavat ilmaista sen toisin kuin täällä Suomessa. Muualla ollaan myös kaikilla muilla tavoilla paljon avoimempia ja puheliaampia. Jos sinua kiinnostaa istua räntäsateessa naama kurtussa ja vältellä tunteiden tai ajatusten esiin tuomista niin silloin Suomi on sinun unelmakotisi.

Kiero ilosuus on perseestä, naamanedessä mielistellä ja seläntakana nauretaan. Suomalaiset on paljon parempia.

Viestistäsi huokuu ettet itse oikeasti ole ollut missään ellei lasketa jotain perus turistipakettia jonka varjolla olet hengannut pakettiin kuuluvassa hotellissa ja olet jättänyt paikallisten ihmisten kanssa sosiaalisoimisen kokonaan pois.

Turistina en ole ollut monesti, mutta töissä ole ollut kymmenessä euroopan maassa Venäjästä Portugaliin. 

Sosialistihommat ei pahemmin kiinnosta, siinä olet oikeassa.

Vierailija
110/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteistä käyttävät etenkin ikäihmiset, mutta joukossa on myös taloudestaan tarkkoja kansalaisia, jotka hahmottavat ostoksiaan paremmin kolikon tai setelin avulla. Mieltymyksessä käteiseen on myös alueellisia eroja.

https://yle.fi/uutiset/3-10482651

Vierailija
111/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alkaa foliohattu kiristämään, niin myös älyluurissa on virtapainike, josta sen saa kiinni.

Vierailija
112/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteistä käyttävät etenkin ikäihmiset, mutta joukossa on myös taloudestaan tarkkoja kansalaisia, jotka hahmottavat ostoksiaan paremmin kolikon tai setelin avulla. Mieltymyksessä käteiseen on myös alueellisia eroja.

https://yle.fi/uutiset/3-10482651

Tässä on varmasti sukupolviero. Vanhuksista voi olla kätevämpää hahmottaa rahat seteleinä, mutta ainakin itse koen että hahmotan talousilanteen paljon paremmin numerona nettipankissa. Automaatista nostettu rahahan alkaa jo tuntua vähän niin kuin leikkirahalta. Ja minä olen karvaa vaille 50 vuotias, nuorilla ero on varmasti vielä paljon suurempi numeerisen datan eduksi.

Vierailija
113/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alkaa foliohattu kiristämään, niin myös älyluurissa on virtapainike, josta sen saa kiinni.

Vielä parempi on jos jättää älypuhelimen kaupan hyllylle.

Vierailija
114/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä parempi on jos jättää älypuhelimen kaupan hyllylle.

Tiedän, että tässä tarkoitetaan, että jättää sen älypuhelimen ostamatta, mutta jotenkin vaan tuli ekana sellainen mielikuva, että jättäisi sen älypuhelimen vaikkapa ruokakaupan hyllylle. Voisi olla vakoilijoilla hauskaa, kun paikannustietojen perusteella henkilö x käy pari kertaa viikossa kaupassa seisoskelemassa vaikka kortsuhyllyn vieressä ja sitten kassan kautta kotiin. ;D

Vierailija
115/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän lähes yksinomaan käteistä jos en voi käyttää muita olennaisesti anonyymeja maksutapoja. En todellakaan halua, että joka ostoksestani jää seurattavaa ja jäljitettävää dataa nuuskittavaksi kuten korttimaksuista ym. jää.

Tiesitkö muuten, että monessa Euroopan maassa jatkuvaa kortilla tai apeilla ostamista pidetään köyhän ihmisen tunnusmerkkinä?

Missä valtioissa? Saksassakin kortti/mobiilimaksaminen on lähtenyt kovaan nousuun. Käteistä suositaan Kreikan ja Italian kaltaisissa puliveivearivaltioissa.

Eiköhän Suomi ole kuitenkin Italiaan verrattuna puliveivarivaltio. Italiassa on omat huonot puolensa, mutta Suomi on aivan suoranainen junttila siihen verrattuna.

Italiassa joutuu ravaamaan ties missä virastoissa jutuissa mitkä hoituvat parissa minuutissa täällä meillä jos omistaa tietokoneen.

Kuten sanoin, Italiassa on omat huonot puolensa. Suomessa pelkästään teknologia on edistyneempi. Mitä muita puolia keksit mitkä tekee Suomesta paremman paikan?

Italia kesällä ei ole normaalin ihmisen paikka, vaan helvetillinen pätsi. Pizzat on Suomessa parempia ja pastaakin saa lähes joka ravintolasta, mutta saako Italiasta ruisleipää, poronkäristystä tai karjalanpiirakoita? Italialaiset ovat laiskoja ja epätäsmällisiä vetkuleita, eivätkä ole kovin rehellisen ihmisen maineessa. Kreikkalaiset ovat toki vielä sitäkin pahempia.

Vierailija
116/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italia kesällä ei ole normaalin ihmisen paikka, vaan helvetillinen pätsi. Pizzat on Suomessa parempia ja pastaakin saa lähes joka ravintolasta, mutta saako Italiasta ruisleipää, poronkäristystä tai karjalanpiirakoita? Italialaiset ovat laiskoja ja epätäsmällisiä vetkuleita, eivätkä ole kovin rehellisen ihmisen maineessa. Kreikkalaiset ovat toki vielä sitäkin pahempia.

"Pizzat on Suomessa parempia" Näin puhuu todellinen juntti.

Vierailija
117/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteinen raha on Suomessa laillinen maksuväline ja se on tehokas keino arkipäivän budjetointiin. Huvittavaa miten käteisen rahan käyttäjistä yritetään tehdä jotain hämärämiehiä, vaikka kyllä ne suuremmat talousrikokset ja tilinsiirrot tapahtuvat aivan muulla tavalla kuin että jollakin olisi salkku täynnä seteleitä.

Väittäisin että käteisen rahan käyttäjät ovat paremmin selvillä oman taloutensa tilasta ja tavaroiden hinnoista kuin luottokorttien vinguttajat.

Olet ilmeisesti yli 70 vuotias?

Kyllä nuoremmat on paljon paremmin selvillä taloudestaan  kun pitää tilit rahalla, jolloin kaikki menot näkyy realiajassa.

Sinulla on varmaan joku musta muistivihko, johon merkkaat nostot ja ostokset? Käytkö nostamassa rahat pankista kassalta, koska et luota automaatteihin, sehän voi kusettaa rahamäärässä ja olisit täysin voimaton koneen edessä, ihmiselle voi sentään huomauttaa että nyt tuli 20€ liian vähän.

Mitenkäs sinä selität maksuhäiriöiden lisääntymisen etenkin nuorten osalta? Kun maksamisesta halutaan aina vain nopeampaa ja huomaattomampaa ihmiset eivät välttämättä kiinnitä huomiota miten paljon se cafe latte kahvilassa maksaa isommista ostoksista puhumattakaan.

Minulla on erittäin hyvä taloudellinen tilanne eikä enkä käyttää mitään Exceliä tai muistivihkoa menojen ja tulojen merkitsemiseen. Esimerkiksi koronaepidemia ei ole vaikuttanut omaan talouteeni muuten kuin sitä kautta että ollut vähemmän mahdollisuuksia kuluttaa kuten käymässä syömässä ravintolassa.  Nostan automaatista kerralla tavallisesti 140 euroa, sillä ruokakaupassa menee helposti 50 euroa vaikka ei ostaisi mitään erikoista. Laskut maksan tavallisesti kuukauden alussa verkkopankissa. Rahasta ei ole iloa jos se on pelkkä numerosarja tilillä eikä sitä voi kosketella kuten seteleitä ja kolikoita.

Vierailija
118/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on aina käteistä ainakin se muutama kymppi, just viime viikolla oli tilanne että ravintolassa ei korttimaksut toiminu.

Vierailija
119/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pizzat on Suomessa parempia" Näin puhuu todellinen juntti.

No mutt jos on pakko saada ananasta pizzaansa. Luottokortilla.

Vierailija
120/144 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän käteistä aina. Koska olen sitä mieltä, että kun fyysisesti rahan näkee niin sitä ei kuluta samalla tavalla kuin korttian vinguttamalla.

Haluan muutenkin että käteinen säilyy juuri koska omat lapset oppivat laskemaan ja tekemään järkeviä päätöksiä ennen kouluun menoa, kun annoin karkkirahan kolikoin ja he sittten joutuivat itse kiskalta ostaa namit. Myyjä tietty aina kertoi milloin rahat riitti ja milloin ei. Lapset myös oppivat 7-9 vuotiaana käymään erikaupoissa hakemaan eri karkit, koska toisessa oli 5 c halvempaa.

Ja myös se kuten tuolla jossain mainittiinkin, että aika paljon tulee näitä verkkovirheitä ja muita vikoja, jolloin korttimaksaminen ei käy, silloin on erittäin mukavaa olla se jolla on käteistä mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi