Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on n. 110 purkkia erilaisia itse tehtyjä säilykkeitä. Hilloa en tee enää ikinä:(

Vierailija
06.07.2020 |

En tajua että kuka nuo kaikki syö. Pitäisi tehdä inventaario noista hilloista ja jakaa seuraavalle viidelle vuodelle.

Vähäsokerisia (vähempi sokeria, hillossahan on sokeria n 33%) tuotteita on varmaan puolet.

Tänä vuonna en ole tehnyt mitään säilykkeitä vielä. Teen vain venäläisiä suolakurkkuja, viipalekurkkuja ja kurkkusalaattia ja suolasieniä. Mitään muuta ei.

Onko kenelläkään muulla tämmöistä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hienolta! Miten ihmeessä osaat tehdä tuon kaiken?

Vierailija
2/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Mulla on pari purkkia suolasieniä itse tehtynä viime vuodelta, enkä ole saanut niitä aikaiseksi syödä vielä.

Zinc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehdyt hillot ovat parasta mitä tiedän! Voitko antaa niitä kavereille tai sukulaisille?

Vierailija
4/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo pakkomielle. Kuka tuollaisia syö? Sen ymmärrän, että hilloa voi mennä purkki vuodessa, mutta mitään muuta en ymmärrä.

Vierailija
5/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen omia hilloja 2-4 kg per vuosi ja se määrä meneekin. Jos ei mene niin annan joululahjaksi eteenpäin. 

Vierailija
6/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIssä sä säilytät nuo kaikki?

Mä olen vasta hurahtanut säilömiseen. Viime syksynä alkoi innostus nostamaan päätään ja tän kesän aikana tahti kiihtyy. Viileä kaapissa kymmenisen 0.3 - 0.5 litran purkkia.

Mä teen pieniä määriä kerrallaan, jos ei tulekaan hyvää. Kimchistä se kaikki alkoi. Viime syksynä tein omista omenista chutneyta ja sosetta pakkaseen. Kevään mitaan salsaa (nektariineista ja tomaateista). Nyt olen kesän ajan maustellut avomaan kurkkuja eri tavalla. Äsken tein puolen litran purkin maustettuja herkkusieniä, ekaa kertaa testissä. Lähinnähän nämä on toistaiseksi ollut kevyt pikkelöintiä. Muutaman viikon säilyy kaapissa, kun ei läträä 1-2-3 liemen kanssa, että tavara hukkuu liemeen. Katotaan jos syksymmällä innoistuisi siihenkin touhuun.

Hilloihin en ole hurahtanut, niitä ei tee edes mieli tehdä. Lähinnä lisukkeeksi ja tuomisiksi. Osa kavereista jo odottaa, että mitä mä olen tehnyt grilliruuan sivuun. Raperperistakin tein testierän chutneyta ja siitä tuli älyttömän hyvää. Nyt pitäisikin tehdä uusi satsi, kun ovat taas kasvaneet.

Vierailija
7/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun oppisin suolakurkkujen teon. Siis venäläisten hapankurkkujen. Viime vuonna yritin 2 kertaa mutta ne kyllä homehtui heti. Paljonko sitä suolaa pitää olla?

Vierailija
8/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetehdyt hillot ovat parasta mitä tiedän! Voitko antaa niitä kavereille tai sukulaisille?

Lapsille olen niitä antanut ja oikeastaan tehnytkin heitä varten, mutta nykyään on terveysboomi lyönyt niin läpi, ettei kelpaa oikein kenellekään. Tämän takia en tee enää hilloa.

Kaikki tutut niin raihnaisia, että tekee karhunpalveluksen jos antaa sokeria:)

ap

Vierailija
9/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oletkin tehnyt niin paljon, etkä ole lahjoittanut kenellekään? Meillä riittää 200 purkkia vuodeksi, mutta niitä tahtoo tulla enemmän, kun tulee tehtyä eri laatuja. Käytän pieniä purkkeja, jotta tulee käytettyä koko purkillinen mahdollisimman nopeasti eikä ehdi homehtua avattuna.

Vierailija
10/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna oli vihdoin tarkoitus kokeilla säilömistä vähän suuremmassa mittakaavassa, toista kesää vasta omakotitalossa asutaan niin ei aiemmin ole ollut oikein mahdollisuutta. Viime kesänä testasin jo avomaankurkuilla, ja hyvin näyttivät ainakin kasvihuoneessa viihtyvän.

Nyt kun olisi tarvikkeet ja aikaa säilöä ja hillota, tuntuu ettei mikään ole lähtenyt kunnolla kasvuun. Testimielessä kurkkua, tomaattia, herneitä sun muita on kasvamassa ympäri pihaa maassa, astioissa, avoimen taivaan alla, kasvihuoneessa ja lasitetulla terassilla, mutta kaikki aivan kuin viivyttelevät. Kaikki tuntuu kastelusta, lannoittamisesta ja auringosta/varjosta huolimatta jäävän kituliaiksi, joten ehkä noille säilöntävermeille tulee paremmin käyttöä ensi kesänä.

Vierailija
11/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun oppisin suolakurkkujen teon. Siis venäläisten hapankurkkujen. Viime vuonna yritin 2 kertaa mutta ne kyllä homehtui heti. Paljonko sitä suolaa pitää olla?

Sehän riippuu kaikesta muusta, paljonko sitä on.

Löysin äkkisiltään tämmöisen ohjeen. Tää on kyllä kuudelle kilolle kurkkua, mutta saahan sen pienennettyä.

https://www.etlehti.fi/artikkeli/koti_ruoka/reseptit/venalaiset_hapatet…

Pointti ei liene niinkään siinä suolan määrässä, vaan peittävyydessä. Nestettä pitää olla tarpeeksi paljon, että kurkut peittyy. Puhtaat tuotteet ja tekovälineet kaiken a ja o.

Vierailija
12/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-5% kurkkujen koosta riippuen.

Lehtiä esim. mustaviinimarjalehtiä joissa parkkihappoa ja auttaa pitämään kurkut kovina. Venäläiset suolakurkut ei oikeastaan ole pidempiaikaiseen säilytykseen. Muutama kuukausi. Jos on hapankaalin lientä niin on kova sana alkuvaiheessa.

Kurkkuja pidetään lämpimässä n. 22 astetta muutaman päivän. Niin että alkaa näkyä kuplia ja sen jälkeen jääkaappiin. Jääkaappi on oikeastaan välttämätön onnistumiselle. 

Jonkun blogista tuon ohjeen joskus ottanut. Tuo lämpötila sen takia että maitohappobakteeri tykkää siitä. Jos lämpimämmässä niin etikkahappo viihtyy paremmin ja etikkahappo on kitkerämpää.

ap

Vierailija
13/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko venäläisten suolakurkkujen ohjeen! Mulla ne on homehtuneet kaksi kertaa kun olen yrittänyt.

Vierailija
14/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillesi jaat noita?

Ja he heittävät suoraan roskiin ne.

Vierailija
15/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-5% kurkkujen koosta riippuen.

Lehtiä esim. mustaviinimarjalehtiä joissa parkkihappoa ja auttaa pitämään kurkut kovina. Venäläiset suolakurkut ei oikeastaan ole pidempiaikaiseen säilytykseen. Muutama kuukausi. Jos on hapankaalin lientä niin on kova sana alkuvaiheessa.

Kurkkuja pidetään lämpimässä n. 22 astetta muutaman päivän. Niin että alkaa näkyä kuplia ja sen jälkeen jääkaappiin. Jääkaappi on oikeastaan välttämätön onnistumiselle. 

Jonkun blogista tuon ohjeen joskus ottanut. Tuo lämpötila sen takia että maitohappobakteeri tykkää siitä. Jos lämpimämmässä niin etikkahappo viihtyy paremmin ja etikkahappo on kitkerämpää.

ap

Siis 3-5% nesteen määrästä. Litra vettä ja 0,3-0,5 desiä suolaa.

Tuo 0.5 desiäkään ei ole paljon. Ihan voi alkaa sillä ja kun osaa paremmin niin vähentää.

ap

Vierailija
16/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässa on aika hyvä ohje. Käyttäisin itsekin. 

Tässä on sanottu kaikki oleellinen. Mm. että ei pesuksi riittää "hiekat pois" tyyli että hapantuminen alkaa peremmin.

ap.

Vierailija
17/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIssä sä säilytät nuo kaikki?

Mä olen vasta hurahtanut säilömiseen. Viime syksynä alkoi innostus nostamaan päätään ja tän kesän aikana tahti kiihtyy. Viileä kaapissa kymmenisen 0.3 - 0.5 litran purkkia.

Mä teen pieniä määriä kerrallaan, jos ei tulekaan hyvää. Kimchistä se kaikki alkoi. Viime syksynä tein omista omenista chutneyta ja sosetta pakkaseen. Kevään mitaan salsaa (nektariineista ja tomaateista). Nyt olen kesän ajan maustellut avomaan kurkkuja eri tavalla. Äsken tein puolen litran purkin maustettuja herkkusieniä, ekaa kertaa testissä. Lähinnähän nämä on toistaiseksi ollut kevyt pikkelöintiä. Muutaman viikon säilyy kaapissa, kun ei läträä 1-2-3 liemen kanssa, että tavara hukkuu liemeen. Katotaan jos syksymmällä innoistuisi siihenkin touhuun.

Hilloihin en ole hurahtanut, niitä ei tee edes mieli tehdä. Lähinnä lisukkeeksi ja tuomisiksi. Osa kavereista jo odottaa, että mitä mä olen tehnyt grilliruuan sivuun. Raperperistakin tein testierän chutneyta ja siitä tuli älyttömän hyvää. Nyt pitäisikin tehdä uusi satsi, kun ovat taas kasvaneet.

Maakellarin (viinikellari:) eteisessä. Nuohan periaatteessa säilyy lämpimässäkin. 

Suuntaan harrastustani enemmän juurespuolelle, että tuolle kellarille tulisi käyttöä enemmän. Säilykepurkkien kannet ruostuu kosteassa.

ap.

Vierailija
18/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kutsua jonkun kivan kilttiksen syömään yhdessä niitä hilloja? :(

Vierailija
19/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säilötään pakkaseen tai purkkeihin marjoja, kurkkua, paprikoita, herneitä, sipulia, papuja, yrttejä, hedelmiä, sieniä...

Kaikki menee. Pakkasesta tietty enemmän mutta hillojakin menee tosi paljon. Pidän hilloleivistä ja myös hillosta juustojen kanssa. Jos teen uunipuuroa sekoitan siihen hilloa ja pähkinöitä hedelmien lisäksi (siis kypsytysvaiheessa).

Hilloja kuluu myös muffineihin, crostataan ja kakkuihin. Laitan hilloihin vähemmän sokeria kuin ohjeessa

Facen kirppisryhmään jos laitat myyntiin euron per purkki niin varmasti menee

Vierailija
20/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä säilötään pakkaseen tai purkkeihin marjoja, kurkkua, paprikoita, herneitä, sipulia, papuja, yrttejä, hedelmiä, sieniä...

Kaikki menee. Pakkasesta tietty enemmän mutta hillojakin menee tosi paljon. Pidän hilloleivistä ja myös hillosta juustojen kanssa. Jos teen uunipuuroa sekoitan siihen hilloa ja pähkinöitä hedelmien lisäksi (siis kypsytysvaiheessa).

Hilloja kuluu myös muffineihin, crostataan ja kakkuihin. Laitan hilloihin vähemmän sokeria kuin ohjeessa

Facen kirppisryhmään jos laitat myyntiin euron per purkki niin varmasti menee

Höh, tärkein eli tomaatti unohtui! Keittelen loppukesällä tomaattikastiketta purkkeihin, valmiiksi yrteillä ja valkosipulilla maustettua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän