Oon niin idiootti että lisätienestien tekeminen
on mahdotonta. Suurinpiirtein kaikki vaihtoehdot on koluttu läpi mutta mitään järkevää ei löydy. Ainut tapa "tienata" olis säästää nykyisistä menoista mutta sekin on melko turhauttavaa kun aina kun saan satkun tai pari säästettyä, niin miehen pakolliset menot kasvaa ja mä joudun kuittaamaan ne niillä mun säästöillä. Miehellä on kuorma-auto ja sen vuoksi tulee joskus nk. yllättäviä kuluja.
Onko ihan oikeasti mahdotonta tehdä päivätyön ohella jotain ekstraa? Mikään ei mene edes kaupaksi missään, ei huutonetissa ei fb:ssa. Jos kerran kuussa saa jonkun 0,50€ paidan myytyä, niin se nyt on se ja sama.
Mä oon jo useamman vuoden ajan kärkkynyt täälläkin palstalla jotain hyviä vinkkejä ekstratienesteihin mutta jokainen vinkki on ollut syystä tai toisesta huono.
Kommentit (20)
En tiiä ap:stä mut itse asun maaseudulla. Ei täällä peltojen keskellä mitään pulloja voi kerätä.... Sais muuten tehdä aika tooosi pitkän kävelylenkin:)
Jos sun miehellä on kuorma-auto niin hän on yrittäjä? Ja jos miehesi yritys (kuorma-auto) tarvitsee lisärahoitusta sun varoistasi, niin kai olette kirjanneet sen firman lainaksi sinulle?
Yksi vaihtoehto on se, että säästät tilille josta ei rahaa noin vaan nostellakaan, ei ainakaan ennen kuin säästämisaika on täynnä. Ja mielellään silloinkin olisit tarkkana, ettei sun rahat mene miehen pohjattomaan kaivoon. Vaikka sanoin toin vähän rumasti, niin en sitä tarkoita, mutta tosiasiahan se on että firmaan saa syytää rahaa kottikärrykaupalla eikä mikään riitä; aina tulee jotain uutta.
Tai sitten säästät rahaa etkä kerro miehellesi.
On mahdollista ottaa päivätyön lisäksi toinen osa-aikainen työ. Rappusiivousta, siivousta tai pyykkäystä vanhusten luona, lapsia iltahoidossa, kaupan kassalla, tms. Kotona omien lasten kanssa on tietty vähän huono maata samaan aikaan, mutta jos kyse on rahan tarpeesta, niin mahdollista se on.
EN sano, että kenenkään pitäisi olla tilanteessa, jossa joutuu eläääkseen tekemään päivätyön ohjella toista työtä. Sanon vaan, että se on mahdollista, olen itsekin tehnyt.
Pistäs ap lista asioista jotka olet yliviivannut tienestimahdollisuuksina (ei tartte perustella) niin mietitään porukalla keksittäiskö mitään uutta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 08:23"]
Onko ihan oikeasti mahdotonta tehdä päivätyön ohella jotain ekstraa?
[/quote]
noh, päivätyön ohella voi tehdä extrana iltatyötä. ja työtä vapaapäivinä. kovin paljoa ei helppoja rikastumiskeinoja ole, johon tähän on ollu itsekin tyytyminen.
Tarjoilukeikkoja voi tehdä, mene vaikka baariin töihin vkl:na, katso jos joku tarvitsee vaikka kotonaan kunnostusta, esim, äitini tuttu hakee kotiinsa apulaisia maalamiseen jne.. Kysele tutilta..
Opettele tekemään kynsiä, ripsiä, kestovärjäyksiä, sokerointia..? ei ole vaikeata oppia itse ja voi tutuille tehdä jos teet hyvin sanakin kiertää ja näitä voi pimeästikin tehdä...
Lastenhoitoa.. Nyt varmaan voi tehdä pihatöitä, (hautausmaan hoitoa) istutuksia, mene kauppaan vkl:ksi.. kyllä näitä on.. riippuu mitä haluaa tehdä, presidentiksi ei valitettavasti pääse noin helposti :)
Maalla voi hoitaa muiden lapsia iltaisin tai auttaa puutarhatöissä, tehdä kotisiivousta tai vaikka ottaa hoitoon kissoja ja koiria.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 08:54"]
Jos sun miehellä on kuorma-auto niin hän on yrittäjä? Ja jos miehesi yritys (kuorma-auto) tarvitsee lisärahoitusta sun varoistasi, niin kai olette kirjanneet sen firman lainaksi sinulle?
Yksi vaihtoehto on se, että säästät tilille josta ei rahaa noin vaan nostellakaan, ei ainakaan ennen kuin säästämisaika on täynnä. Ja mielellään silloinkin olisit tarkkana, ettei sun rahat mene miehen pohjattomaan kaivoon. Vaikka sanoin toin vähän rumasti, niin en sitä tarkoita, mutta tosiasiahan se on että firmaan saa syytää rahaa kottikärrykaupalla eikä mikään riitä; aina tulee jotain uutta.
Tai sitten säästät rahaa etkä kerro miehellesi.
[/quote]
Oon säästänyt rahaa miehen tietämättä mutta sitten on tullut tilanteita että mies on joutunut maksamaan esim. kuorma-auton huollon eikä ole pystynyt maksamaan lasten hoitomaksuja jotka mä olen sitten maksanut (pakkohan ne on maksaa). Normaalisti mies maksaa hoitomaksut.
p.s. Eikö niitten pullojen pantit ole jotain luokkaa 0,15-0,20€? Oonko väärässä? Satasen eteen pitäisi kerätä 500-667 pulloa/tölkkiä?
ap
Jos mietitään tuota siivoushommaa, niin käytännössähän mun pitäis mennä jollekin palkolliseksi. Yrittäjäksi en ala. Palkollisena maksaisin lisätyöstä veroja 40-50%. Ajallisesti en halua olla lapsista viikonloppuisin erossa kuin max 5 tuntia. Ihan sen takia, kun arkena meillä jää niin vähän perheen yhteistä aikaa. Jos tienaisin siivouksesta 10€/tunti, niin 5x10 - 45% = 27,5€.
Onhan sekin tietysti rahaa... Tiedä sitten mitä lapset ja mies sanoisi jos tuon summan takia äiti lähtisi lauantaiaamuna klo 6:00 töihin.
ap
Pimeänä en ala mitään tekemään. Mitä ihmiset maksaa lastenhoitoavusta, pihanlaittoavusta, kodinkunnostuksesta? Tietysti pitää itse kysellä tutuilta mutta tuli mieleen, jos täällä on joku sellaista tehnyt.
Jos mulle jää 20-30€ käteen jostain 6 tunnin työstä, niin ei ole sen arvoista olla pois lasten luota. Ja jos ajatellaan että ottaisin meille kotiin lapsia hoitoon, niin mitä niistä maksetaan per tunti? Ei kukaan maksa varmaan paljon enempää kuin mll veloittaisi. Jos joku maksaisi vaikka 6€/tunti, niin 5 tunnin hoitamisen jälkeen 5x6 - 45% = 16,50€ - ruokakulut.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 09:29"]
Jos mietitään tuota siivoushommaa, niin käytännössähän mun pitäis mennä jollekin palkolliseksi. Yrittäjäksi en ala. Palkollisena maksaisin lisätyöstä veroja 40-50%. Ajallisesti en halua olla lapsista viikonloppuisin erossa kuin max 5 tuntia. Ihan sen takia, kun arkena meillä jää niin vähän perheen yhteistä aikaa. Jos tienaisin siivouksesta 10€/tunti, niin 5x10 - 45% = 27,5€.
Onhan sekin tietysti rahaa... Tiedä sitten mitä lapset ja mies sanoisi jos tuon summan takia äiti lähtisi lauantaiaamuna klo 6:00 töihin.
ap
[/quote]
Eikös sivutulokin tule loppujen lopuksi saman veroprosentin mukaan kuin muutenkin tulosi ovat? Joten jos on pienet tulot niin et kyllä joudu maksamaan 40-50% veroa (tai ainakin saat sitten saat palautuksia).
Mikäli asia on näin niin totta ihmeessä voit tehdä toista työtä. Vai mitä sitten muka ajattelit??
Kyllä mun käsittääkseni sivutuloista maksetaan lisäprosentin mukaan..?
ap
Kyllä sä saat sen lisäprosentin määriteltyä paaaljon pienemmäksi -otahan yhteyttä verotoimistoon. Itse olen määritellyt päätulon ja sivutulon samalle prosentille....
Sivutuloista maksetaan lisäprosentin mukaan, MUTTA a) se tasataan lopullisessa verotuksssa ja b) jos sulla on säällöllisesti lisätuloja, voit ja kannattaa pyytää lisäprosentin laskemista uudelleen niin että verotus on jo ennakonpidätykessä järjellisellä tasolla. Eli oikeasti saman verran ansaitsevia ihmisiä verotetaan suurin piirtein saman verran (asuinkunta ja vähennykset tietty vaikuttaa) riippumatta siitä, onko tulot yhdestä vai kahdesta vai kolmesta työpaikasta.
Mut jos et HALUA niin se on sit eri asia. Et ala sitä ja et ala tätä. Älä sit ala, mut älä sit myöskään valita. Ei me muutkaan rahaa ilmaiseksi saada.
Juu, maksetaan veroa sivuprosentin mukaan mutta jos muut tulosi ovat pieniä, verotus korjautuu ihan normaaliksi kokonaisvuositulon mukaan. Eli jos tienaat vaikka 10 000 vuodessa, et maksa veroja loppujen lopuksi kuin alle 20 vaikka kuinka maksaisit lisäveroprosentin mukaan, saat siis rutkasti takaisin rahaa.
Arvasin että joku takertuu siihen että sanoin kaksi kertaa etten ALA :D Mutta kun mutta kun: pimeää työtä EN ALA tekemään jo ihan siitä syystä että se on LAITONTA. Ja yrittäjäksi EN ALA sen vuoksi että jos satun jäämään työttömäksi, en saa työttömyyskorvausta jos mulla on toiminimi.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 10:27"]
Arvasin että joku takertuu siihen että sanoin kaksi kertaa etten ALA :D Mutta kun mutta kun: pimeää työtä EN ALA tekemään jo ihan siitä syystä että se on LAITONTA. Ja yrittäjäksi EN ALA sen vuoksi että jos satun jäämään työttömäksi, en saa työttömyyskorvausta jos mulla on toiminimi.
ap
[/quote]
Mitä vitun pimeää työtä sivutyö on? Nyt haet töitä ja joko maksat sivutulokortin mukaan verot (ja saat palautukset) tai sitten soitat verotoimistoon ja neuvottelet %prosentistasi.
Taidat olla ap provo, ei kukaan voi olla noin avuton.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 10:27"]
ap
[/quote]
Mitä vitun pimeää työtä sivutyö on? Nyt haet töitä ja joko maksat sivutulokortin mukaan verot (ja saat palautukset) tai sitten soitat verotoimistoon ja neuvottelet %prosentistasi.
Taidat olla ap provo, ei kukaan voi olla noin avuton.
[/quote]
Siis joku täällä napisi että en muka ALA tekemään mitään kun oon kaksi kertaa tässä sanonut etten ala johonkin juttuun. Niin täällä kun joku ehdotti että tekisin pimeitä hommia, niin siihen oli mun vastaus että siihen en ala. Tähän siis viittasin.
ap
No mistä sinä ap olet kiinnostunut ja mitä sinä osaat tehdä? LIstaa ne ja mieti mahdollisuuksiasi. Soittele kavereillesi ja kysele olisiko heillä töissä jotain hommaa tarjolla.
Tietysti jos pimeänä et tee ja yritystä et perusta, niin kyllähän se nostaa yksityisten ihmisten kynnystä palkata sinut hyvin, hyvin korkealle. Valitettavasti.
Pulliojen kerä'ämiselle ei ainakaan pitäisi löytyä yhtään huonoa selitystä. Senkus kävelet ja keräät. Päin vastoin se on erittäinkin hyvä idea, koska huomenna on vappu!! Tienaat helposti monta sataa kunhan vaan jaksat kerätä! Paitsi jos asut jossain metsän keskellä.