Hammashoitajia linjoilla?
Onko täällä hammashoitajia linjoilla? Mitä pidät työstäsi? Palkkaus? Minkälainen työtilanne hammashoitajilla on? Onkohan hammashoitajille jotain aikuiskoulutusta, jossa keskitytään vaan tähän alaan (ei siis lähihoitaja) ilman mitään pakollisia enkkuja, matikkaa yms. Toisen asteen tutkinto toiselta alalta löytyy jo.
Kommentit (26)
Huono palkka vastuuseen ja työmäärään nähden.
Yleensä kaikki tehdään hammaslääkärin pillin mukaan, hän määrää tahdin, ergonomian, sen pääsetkö syömään, vessaan tai edes kotiin. Yrittääpä jotkut määrätä senkin että saatko edes jutella potilaalle.
Raskasta on myös se, jos hammaslääkäri on tahallaan myöhässä (ahnehtii hommia tai ei malta lopettaa ajoissa) ja hoitaja saa potilailta syyt niskoilleen. Niin ja se, että ensin ollaan lääkärin vuoksi myöhässä ja sitten hml kutsuu jo seuraavan potilaan huoneeseen vaikka vaihto on kesken, tavarat täydentämättä jne...
Ai että mietinkö alan vaihtoa 👍🏼
Hoitoalalla paljon huonoa ilmapiiriä, mutta tässä hammashoitajan työssä näyttäisi viihtyvyys kulminoituvan aika pitkälti millainen työpari osuu kohdalle. Onko viihtyvyydessä ja ilmapiirissä eroja jos vertaa kunnan hammashoitola vs. yksityinen noin ninkun hammashoitajan näkövinkkelistä?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla paljon huonoa ilmapiiriä, mutta tässä hammashoitajan työssä näyttäisi viihtyvyys kulminoituvan aika pitkälti millainen työpari osuu kohdalle. Onko viihtyvyydessä ja ilmapiirissä eroja jos vertaa kunnan hammashoitola vs. yksityinen noin ninkun hammashoitajan näkövinkkelistä?
Kiertelin kolmen vuoden ajan kunnan eri hammashoitoloissa ja nyt olen ollut neljä vuotta yksityisellä. Yhtä kova kiire, yksitoikkoinen työnkuva ja huono palkka molemmissa. Hammaslääkäreissä on paljon eroja ja ainoa syy miksi olen jaksanut tämän viimeisen vuoden työskennellä omalla alallani on se, että parini on erittäin mukava ja kohtelee minua hyvin. Haen kuitenkin syksyllä opiskelemaan muuta alaa, koska koen että hammashoitajan työ ei ole minua varten.
Hammashoitajiin suhtaudutaan monesti kuin rikkaruohoihin, mutta tämä taitaa valitettavasti olla aika yleistä hoitoalalla. On kullanarvoista löytää hammaslääkäri, jonka kanssa kemiat toimii ja joka arvostaa työpanostasi, muuten tätä työtä ei jaksa. Valitettavasti monessa paikassa tehdään 0 tunti sopimuksia, etkä koskaan tiedä, että mihin pisteeseen tai kenen hammaslääkärin kanssa työskentelet seuraavana päivänä. Jos löydät vakipaikan kivan hammaslääkärin parina, niin olet onnenpekka.
Tuli aiheesta mieleen, että mieshammashoitajia ei kyllä pahemmin tunnu olevan. Kuntatyönantajien sivuilla eri kunta-alan ammattien listat, hammashoitajista yli 99 prosenttia naisia kuntien hommissa. Hoitoalalla sukupuoliroolit vähitellen kaventumassa, mutta hammashoitajien osalta kaventumassa ilmeisen hitaasti jos ollenkaan.
Itse tykkään. Mukava työpari ja monipuolisia päiviä, palkassa tosin toivomisen varaa