Mieheni on ei ymmärrä ympäröivää maailmaa ollenkaan!
Mieheni (en kerro tarkkaa ikää, mutta noin 30-vuotias) on sosiaalisesti lahjakas, fiksu ja nokkela, mutta tietyin rajoituksin. Hänen fiksuutensa, nokkeluutensa, lahjakkuutensa ja kiinnostuksen kohteensa rajoittuvat todella, todella kapealle alalle. Tämä ilmenee siten, että hän ei tiedä laajemmasta ympäröivästä maailmasta _mitään_, siis ei mitään. Mies ei tunne maantiedettä, historiaa, biologiaa tai mitään muutakaan yleissivistykseen kuuluvaa osa-aluetta. Tilanteen vakavutta kuvaa ehkä se, että mies ei kerta kaikkiaan erota Etelä-Amerikkaa ja Afrikkaa toisistaan koska kyseiset mantereet ovat "liian samanmuotoisia", eikä hän osaisi edes suurpiirteisesti luetella toisen maailmansodan osapuolia. Kun mainitsin Margaret Thatcherin kuolemasta, ei hän ollut moisesta ihmisestä koskaan kuullutkaan. Hän ei myöskään tiedä kuka oli Mussolini, eikä ymmärä käsitettä imperialismi. Tuota käsitettä ei luonnollisesti tunne myös historiallisesta näkökulmasta ollenkaan. Nämä edellämainitut siis mainitsen esimerkkeinä jotka ovat nousseet esiin viime aikoina, eivät ole siis vain satunnaisia puutteita hänen tiedoissaan.
Kaikki pitävät miehestäni koska hän on mukava, ja hän keskustelee sujuvasti niistä asioista, mistä pystyy keskustelemaan. Mutta minä alan kyllästyä tosissani siihen, ettei hänellä ole tajua maailman menosta yleisemmin. En itsekään ole mikään historioitsija, maantieteilijä ym., mutta tuollaisia asioita nyt tulee esille normaalissa kanssakäymisessä, ja olen kyllästynyt selittämään ja opettamaan. Myös siihen olen kyllästynyt, että joudun jo automaattisesti olettamaan, että tätä ja tätä asiaa mieheni ei kyllä tiedä, ja miettimään miten sen hänelle selittäisin. Hassua tässä on myös se, että olen miestä aika paljon nuorempi, ja silti tiedän maailman menosta huomattavasti enemmän. Ihan normaalilla lukiopohjalla.
Mikä neuvoksi?? Kaikki muu miehessä on täydellisesti kohdallaan, joten harmittaa todella paljon että tällainen ongelma on ilmennyt, ja pahenee koko ajan.
Kommentit (29)
Kyllä tuo olisi ongelma minullekin,ei tietenkään kaikille. Miehesi ei taida lukea lehtiä. Aamiaisella yhteiseen Hesarin lukuun :)
Mainitsemasi asiat eivät kiinnosta minuakaan tipan vertaa, enkä itsekään tiedä milloin joku sota on ollut ja ketä siinä on ollut mukana. Mutta kyllä minäkin nyt sentään erotan Etelä-Amerikan ja Afrikan, sekä tiedän niistä Amerikkaan tuoduista orjista. Minua ei yleisesti kiinnosta mikään tieto, mistä ei ole itselleni hyötyä. Minua ei siis myöskään kiinnosta julkkikset ja niiden toilailut, tätä lähipiirini kovasti ihmettelee. Sen sijaan olen kiinnostunut monista muista asioista, joista tiedän paljon. Luultavasti miehesikin ajattelee, ettei näistä tiedoista ole hänelle hyötyä, koska ne eivät kiinnosta häntä. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi älykäs ja lahjakas joissakin muissa asioissa. Kukaan ei ole täydellinen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:58"]
No mistä sun kaveripiirissä puhutaan? Ryyppäämisestä ja synnytyksestä vai?
Meillä on tapana jutella kaikista maailman tapahtumista, myös politiikasta.
[/quote]
Oliko tämä ap:n kommentti?
Jos on, niin aika outoa meininkiä teillä. Juttelette mukamas kaikista maailman tapahtumista, vaikka miehesi ei niistä mitään ymmärrä. Millaisia nämä keskustelut oikein ovat? Sinä ilmeisesti puhut ja hän hämmästelee vieressä? Lisäksi kommentissa 16 sanot, että "kun keskustelu poikkea tutuista aiheista, hän on hiljaa".
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:58"]
No mistä sun kaveripiirissä puhutaan? Ryyppäämisestä ja synnytyksestä vai?
Meillä on tapana jutella kaikista maailman tapahtumista, myös politiikasta.
[/quote]
Oliko tämä ap:n kommentti?
Jos on, niin aika outoa meininkiä teillä. Juttelette mukamas kaikista maailman tapahtumista, vaikka miehesi ei niistä mitään ymmärrä. Millaisia nämä keskustelut oikein ovat? Sinä ilmeisesti puhut ja hän hämmästelee vieressä? Lisäksi kommentissa 16 sanot, että "kun keskustelu poikkea tutuista aiheista, hän on hiljaa".
[/quote]
Tuo ei ollut minun kommenttini. Olen jokaisen oman kommenttini "allekirjoittanut".
-Ap
Kyllä, mieheni on Ugandalainen taksikuski
Säikähti yksi päivä sitä, miksi hänen peniksensä on musta.
-AP
Kyllä, mieheni on Ugandalainen taksikuski
Säikähti yksi päivä sitä, miksi hänen peniksensä on musta.
-AP
Itselläni on samaa ongelmaa. Lääkäri kertoi minulla olevan assburger. Nauroin hänelle päin naamaa.
Ja hei ap, jos yhtään lohduttaa, niin lähes 100% USAlaisista on yleistiedoiltaan samaa tasoa miehesi kanssa, jos sitäkään. Tuskin siellä tiedetään esim. tähtitieteestä mitään.
Joku ameriikan kansalainen on mm. NASAn yleisötilaisuudessa kysynyt, että jos kerran avaruus on niin täynnä tähtiä kuin on kerrottu, niin mikseivät astronautit törmää niihin lentäessään raketilla kuuhun.
Miettikääpä sitä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 22:50"]
Niin, mitäpä tuohon sanoisi. Pahoittelen tilannetta. Mutta ajattelepa sitä, että (käsittääkseni) miesten ihannenainen nimenomaan on vähän tyhmä. Lohduttaako tämä?
Lisäisin vielä, että ei miehesi ole suinkaan ainoa "mistään mitään tietämätön". Ja on jotenkin hyvin pelottavaa, että tällaisilla ihmisillä on kuitenkin esim. täysi oikeus äänestää tai jopa olla mukana esim. politiikassa.
[/quote] Onko miehesi ulkomailta vai suomalaisen koululaitoksen tuotos?