Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi luullaan että 47v naisella olisi jo vaihdevuodet?

Vierailija
06.07.2020 |

Nehän yleensä tulevat vasta yli viisikymppisenä
Mistä luulo että tuon ikäisellä ne jo olisi?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 47 ja koen monet reippaasti yli viidenkympin olevat naiset etäisiksi. Siis olemukseltaan ja keloiltaan. Saatan kyllä itsekin olla lapsettomana tavallista tyttömäisempi hyvässä ja pahassa. Kremppojen vertailu ja valituspuhe tympii jo valmiiksi. Sellaiseksi tantaksi en halua joka ei tee muuta kuin valittaa ikäänsä. Onko uuvuttavampaa ihmistyyppiä?

Meinaatko että ne vaihdevuodet muuttaa tuollaiseksi? Itselläni tuli vaihdevuodet nuorena, mutta se on ollut pelkkä helpotus. Jäipä pois PMS-vaivat, mielialan ja energisyyden vaihtelut kuukautiskierron vaiheen mukaan ja jokakuinen vuotohelvetti. Ei ollut muita vaihdevuosivaivojakaan kuin jokusen vuoden ennen menopaussia epäsäännölliset kuukautiset. Mitään kremppoja ei ole enkä valita ikääni, koen eläväni parasta ikääni nyt.

minä eläm parasta ikääni 48na hormonikierukalla ja toivoisin tämän jatkuvan ikuisesti. Liikun paljon ja stressaan vähän. Tietysti ennakoinntulevaa. Nuoruus tuli tuhlattua monin tavoin, haluan loppuelämän olevan niin hyvää kuin mahdollista. Ehkä kaikki eivät ajattele samoin.

Vierailija
22/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

47-vuotiaana vaihdevuodet kaikella todennäköisyydellä jo ovat (munasarjojen toiminta heikkenee), vaikka menopaussi on useimmilla vasta hieman myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään, jos oletetaan, että vaihdevuoteni ovat alkaneet. Siitä en pidä, että saan vähättelyä ja ilkeää kohtelua joiltakin miehiltä. Tähän tyyliin "kun olet jo 46-vuotias, niin ovatko limakalvot vielä kosteat", mieheltä, jonka kanssa en edes ollut menossa sänkyyn ja tuon lauseen jälkeen vielä vähemmän olin menossa, jos mahdollista. Tai kun jostakin asiasta harmistuin 42-vuotiaana, heti vedottiin vaihdevuosiin. Olen 48-vuotias, ei vaihdevuosia vielä ja vaikka olisikin, en pidä tuollaisesta pilkallisesta asenteesta keski-ikäisiä naisia kohtaan. Onneksi seuran voi valita.

Vierailija
24/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on alkanut jopa alle 40 vee vaihdevuodet.

Vierailija
25/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 48v ja loppui 53v. Ei mitään ennakoivia oireita

Vierailija
26/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vaihdevuosien (menopaussi) keskimääräinen alkamisikä on 51 v. Tarkoittaa siis varsinaisia vaihdevuosia, jolloin kuukautiset jäävät pois. Kaikenlaista esioireilua (perimenopaussi) on usein monta vuotta ennen kuukautisten pois jäämistä, jopa kymmenenkin vuotta.

Vaihdevuodet ei ole sama kuin menopaussi.

Vierailija
27/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikille tule saman ikäisinä. Minulla ei 47-vuotiaana ollut vaihdevuosia, ne olivat jo ohi.

Vierailija
28/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa näytät siltä.

Vierailija
29/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46v. ja juuri alkaneet melko voimakkaasti. Yöhikoiluja ja vähän pienetkin asiat itkettää. Ei ole yhtään minulle tyypillistä.

Vierailija
30/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ajettele, että jotkut luulee esivaihdevuosien alkavan 10-15 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. 

Luuloko sai mut yöhikoilemaan niin, että tarvitsin joka yö kaksi pyyhettä alleni, vaihdoin niitä kesken yön. Ja olin vasta 42 kun tämä alkoi, tätä jatkui 3 vuotta. Nyt 52v. ja oireet ovat (ainakin toistaiseksi) lakanneet. Muita luultuja oireita olivat: todella rasittavat ja ärsyttävät mielialan vaihtelut (paljon pahempia kuin teini-iässä ja yleensä PMS-oireissa), että oli ärsyttävää, kun ei enää tuntenut itseään, vaan tuntui joskus siltä, että joku Manaaja-pikkutyttö on vallannut minut. Nyt hartaasti toivon, että se on ohi. Jos ei ole ohi, joudun kutsumaan kotiini jonkun pirunkarkottajan poistamaan minusta paholaisen. Uudestaan en sitä halua!

Vierailija
31/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen 45-vuotias ja äitini jo puhuu et kohta sulla on vaihdevuodet. Siihen on vielä monta vuotta aikaa. Äitini on 74 vuotta.

Vaihdevuodet alkavat vähitellen. Kyse on siis ajanjaksosta, joka kestää useita vuosia. Sinun ikäiselläsi on jo varmasti hormonitoiminta alkanut hiipua eli vaihdevuodet ovat alkaneet.

Vierailija
32/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää, jos ne alkaa? Millaiset oireet? Oon 47 vanha, eikä mitään hajua, miltä pitäis tuntua.

No sepäs. Kun kaikilla ei tule niitä kuuluisia hikoilukohtauksia. Voi olla esim väsymystä kuten tuhannessa sairaudessa. Kuukautisten määrä tai kierto voi muuttua vähän kerrallaan eikä sitä huomaa. Tai sit eivät muutu. Siinä vaiheessa kun kuukautiset loppuu, on menopaussi itse asiassa jo ohi.

47 todellakin alkaa olla sellainen ikä, että ne on lähellä, jos vielä oot ei ole alkaneet. Siinä iässä joku 4-10 vuotta menee äkkiä.

Vierailija
33/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se on mikä ei ollenkaan imartele ketään?

Sen selittely vaikkapa työpaikalla kuinka vielä n. 45-vuotiaana ei ole havaittavissa mitään merkkejä hedelmällisyyden muutoksista, ei mitään, ainoatakaan merkkiä - seksihalut on kovat hihihihihihörgh ja ihan varmasti MINÄ tulisin terveesti, luomusti, helposti, vahingossa raskaaksi, helppo raskaus ja terve vauva jos en ehkäisisi. Kun MINULLA ei ole ilmennyt merkkiäkään hedelmällisyyden heikkenemisestä vaan PÄINVASTOIN!!!! Kiertoni on aika säännöllinen = olen yhtä hedelmällinen 20 v

Onko muiden työpaikoilla tällaisia ikäkriiseilijöitä, joita vaihdevuodet hävettää vaan niin helkkaristi? On meinaan rasittavia

Joo miehet on hedelmällisiä melkein hautaansa saakka, mutta miehet nyt eivät oikeastaan koskaan ole samallalailla hedelmällisiä kuin naiset. Sukusolujen tuottaminen vaatii kropalta aika vähän vs. ihmisen valmistaminen sukusoluistasi kropassasi. Ei siihen ihminen vaan pysty eikä se ole terveellistä enää kun ei ole nuori, 40+++ kroppa ei ole siihen enää ihan nuori. Ei tarvi hävetä sitä ja että vauvakoneisto on käynnissä suhteellisen lyhyen ajan, se on ihan luonnollista. Pyydän ei enää "olen nuorempi kuin muut ikäiseni"-lässytyksiä