Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi luullaan että 47v naisella olisi jo vaihdevuodet?

Vierailija
06.07.2020 |

Nehän yleensä tulevat vasta yli viisikymppisenä
Mistä luulo että tuon ikäisellä ne jo olisi?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että osalla on.

Vierailija
2/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen 45-vuotias ja äitini jo puhuu et kohta sulla on vaihdevuodet. Siihen on vielä monta vuotta aikaa. Äitini on 74 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis ihan tyhmä luulo. Kaikkihan sen tietää, että ne tulee kaikilla saman ikäisenä niinkuin myös menkat alkaa kaikilla saman ikäisenä

Vierailija
4/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne voivat jo olla sen ikäisellä. Ystävällänu alkoi 42 vuotiaana.

Vierailija
5/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 47 ja koen monet reippaasti yli viidenkympin olevat naiset etäisiksi. Siis olemukseltaan ja keloiltaan. Saatan kyllä itsekin olla lapsettomana tavallista tyttömäisempi hyvässä ja pahassa. Kremppojen vertailu ja valituspuhe tympii jo valmiiksi. Sellaiseksi tantaksi en halua joka ei tee muuta kuin valittaa ikäänsä. Onko uuvuttavampaa ihmistyyppiä?

Vierailija
6/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 47 ja koen monet reippaasti yli viidenkympin olevat naiset etäisiksi. Siis olemukseltaan ja keloiltaan. Saatan kyllä itsekin olla lapsettomana tavallista tyttömäisempi hyvässä ja pahassa. Kremppojen vertailu ja valituspuhe tympii jo valmiiksi. Sellaiseksi tantaksi en halua joka ei tee muuta kuin valittaa ikäänsä. Onko uuvuttavampaa ihmistyyppiä?

Lapsettomille naisille vaihdevuodet tulevat usein aikaisemmin kuin synnyttäneille. Varo vaan.

Vierailija
7/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi käydä vaikka lukemassa terveyskirjaston artikkelin vaihdevuosista. Siellä todetaan, että suurin osa saa vaihdevuodet 45 - 55 iässä. Mutta ne voi alkaa jo 40 vuotiaalla tai niin myöhään kuin 60 vuotiaalle. Siellä kerrotaan myös että esim tupakointi varhentaa vaihdevuosia 1-2 vuodella.

Vierailija
8/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen 54 eikä vielä vaihdevuosia. Yhdellä ystävällä alkoi 40- vuotiaana. Mitä järkeä tässä kysymyksessä, kun jokainen tietää, että vaihdevuosien alkamisikä voo vaihdella jopa 20 vuotta. Noin muuten kyllä muu kremppaisuus ihan eri kuin 47-vuotiaana jolloin olin vielä ihan tyttö. Tämä kyllä ärsyttää. Jotain on tullut tehtyä väärin.

Vierailija
9/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisempää se taitaa olla, että kuvitellaan naisen hedelmällisyyden säilyvän entisellään vaihdevuosiin asti.

Vierailija
10/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää, jos ne alkaa? Millaiset oireet? Oon 47 vanha, eikä mitään hajua, miltä pitäis tuntua.

Vierailija
11/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen 45-vuotias ja äitini jo puhuu et kohta sulla on vaihdevuodet. Siihen on vielä monta vuotta aikaa. Äitini on 74 vuotta.

Kysäisepä äipältä, minkä ikäisenä hänelle vaihdevuodet tulivat. Se kun tapahtuu tyttärellä jotakuinkin samassa iässä yleensä. Jos olet tupakoinut tai muuten huonot elämäntavat, niin aikaisemminkin.

Vierailija
12/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ajettele, että jotkut luulee esivaihdevuosien alkavan 10-15 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. 

Vierailija
13/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun monella on jo. Itsellä alkoi esivaihdevuosioireet noin 40 v:nä, ja 46 vuotiaana loppui kuukautiset kokonaan. Eikä tämä ole mitenkään epänormaalia vaan ihan normaaliin luonnolliseeen vaihteluun menevä juttu. 

Vierailija
14/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ole 45 ja mulla on vauva. Ihan luomu vauva siis.

Vierailija
15/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ja olen 46, oireet alkoivat tosi vahvoina. Kuumat aallot, kiukkuisuus,nivelvaivat, uniongelmat. Tiedän monta tuttua joilla on jo vaihtarin. Ja minulla siis kolme lasta.

Vierailija
16/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi, että nykynaisen elämäntavat vanhentavat heitä ennen aikaisesti.

Suomalaisista keski-ikäisistä naisista normaalipainon ylittää yli puolet ja vähintään merkittävästi lihavia naisia on useampi kuin joka neljäs.

Vierailija
17/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että ne vaihdevuodet muuttaa tuollaiseksi? Itselläni tuli vaihdevuodet nuorena, mutta se on ollut pelkkä helpotus. Jäipä pois PMS-vaivat, mielialan ja energisyyden vaihtelut kuukautiskierron vaiheen mukaan ja jokakuinen vuotohelvetti. Ei ollut muita vaihdevuosivaivojakaan kuin jokusen vuoden ennen menopaussia epäsäännölliset kuukautiset. Mitään kremppoja ei ole enkä valita ikääni, koen eläväni parasta ikääni nyt.

Vierailija
18/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ole 45 ja mulla on vauva. Ihan luomu vauva siis.

Onnittelut. Mutta mitä tämän pitäisi meille todistaa tai kertoa?

Vierailija
19/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaihdevuosien (menopaussi) keskimääräinen alkamisikä on 51 v. Tarkoittaa siis varsinaisia vaihdevuosia, jolloin kuukautiset jäävät pois. Kaikenlaista esioireilua (perimenopaussi) on usein monta vuotta ennen kuukautisten pois jäämistä, jopa kymmenenkin vuotta.

Vierailija
20/33 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sellaiseksi tantaksi en halua joka ei tee muuta kuin valittaa ikäänsä. Onko uuvuttavampaa ihmistyyppiä?"

Ymmärrän, mitä tarkoitat. Toisaalta, jos kyseessä on *ihmistyyppi*, niin käytös ei varmaankaan liity ikään tai sukupuoleen.

Aika monet miehetkin kyllä valittavat vanhemmiten vaivojaan. Valittaminen ei ole välttämättä mukavaa tai edes hyödyllistä, mutta sen ymmärrän nykyisin hyvin, että joku haluaa keskustella terveysongelmistaan saadakseen ehkä tietää muiden kokemuksista. Ristiriitaista tietoa on tänä päivänä niin paljon liikkeellä.