Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi pienempi paha tupakointi vai lihavuus?

Vierailija
06.07.2020 |

Aattelin yleistä mielipidettä kysyä ko aiheesta. Itse olen ollut painoindeksin mukaan merkittävästi ylipainoinen noin kolme vuotta sitten. Aloitin tupakoinnin kokeiluna pystynkö sen avulla hillitsemään ahmimishäiriötäni. Kokeilu tuotti tulosta, sillä ravasin hissittömässä taloyhtiössä viidennestä kerroksesta katutasolle ja takaisin useamman kerran päivässä. Myöskin muu liikunta alkoi maistua ihan eri tavalla ja aloin käymään mm kuntosalilla. Tällä hetkellä bmin mukaan olen lievästi ylipainoinen, mutta vyötäröni on alle 90cm (kuten naisilla kuuluisi olla) ja myöskin kehossani on enemmän lihasta kuin kolme vuotta sitten. Kysymykseni kuuluukin nyt onko mielestänne pahempi asia tupakoida (kun missään ei saa tupakoida ja syöpään sairastuneita tupakoitsijoita syytetään tupakoinnista jne) vai olla ylipainoinen (kun sitäkään ei saisi yhteiskunnan mielestä olla)? Tupakoitsijana maksan myös hel*etillistä veroa valtiolle, kun eikö makeisvero ole poistunut jo käytöstä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi vaan päästä eroon kummastakin.

Vierailija
2/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä, kumpaa me yksittäiset ihmiset pidämme "pienempänä pahana"? Totuus on kuitenkin se, ettei sen paremmin tupakka kuin läski ole terveydelle hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt vapottamista? Säästyisi keuhkot paremmin mutta saisit yhä nikotiinit ja liikunnat.

Ja olen aikalailla sitä mieltä että joku yli 150kg paino alkaa vastata askia päivässä, 100kg paino paria-kolmea tupakkaa päivässä yms. Jos taas mennään reilusti yli 200 kilon niin voi olla varma ettei elä kovin vanhaksi, mutta osa ahkerimmistakaan tupakoitsijoista ei koskaan saa keuhkosyöpää tai ahtaumatautia.

Vierailija
4/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus. Se ei leviä naapurin parvekkeelta minun asuntooni, toisin kuin tupakansavu.

Vierailija
5/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli vertailtu, että säännöllinen tupakointi (aski päivässä?) on terveydelle yhtä paha kuin 40 kilon ylipaino. Jos ylipainoa on vähemmän, se on pienempi paha. Sinulla on molemmat, tupakointi ja ylipainoa, joten se on tietysti kaikkein huonoin vaihtoehto. Mikset hae oikeaa hoitoa ahmimishäiriöösi?

Vierailija
6/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus ei aiheuta muille vaaraa.

Vierailija
7/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan päivässä 5-6 savuketta, joskus jopa vähemmän. Ei todellakaan mene askia päivässä. Enkä missään nimessä väitä, että tupakoinnista ei olisi haittaa itselle tai muille, mutta jos niinkin vähäinen määrä mitä itse poltan on pieni hinta terveydelleni siihen nähden miten lyllersin ja huonosti voin, kun olin lihava.

En ole saanut itselleni tehoavaa hoitoa tähän mennessä terveydenhuollosta.

"Lihavuudesta ja siihen liittyvistä sairauksista aiheutui yhteiskunnalle vuonna 2011 arviolta n. 330 milj. euron kokonaiskustannukset. Valtaosa kuluista muodostui vuodeosastohoitopäivistä, lääkekustannuksista ja työkyvyttömyyseläkkeistä." Tämä suora lainaus thl:n sivuilta. Vieläkö joku väittää ettei lihavuudesta ole muille haittaa?

ap

Vierailija
8/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi tuhoaa aivosolut. Ap yrittää epätoivoisesti yhdellä pahalla kumota toisen pahan.

Vierailija
9/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi tuhoaa aivosolut. Ap yrittää epätoivoisesti yhdellä pahalla kumota toisen pahan.

Mieluummin kuolen tupakkaan, kun lihavuuteen.

ap

Vierailija
10/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä enää kyselet kun olet jo valintasi (molemmat) tehnyt. Tulet kuolemaan kumulatiivisiin vaikutuksiin.

Vierailija
11/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni päivittäin polttamasi määrä on vähäinen hyötyyn nähden. Pidä kuitenkin huoli ettei tupakointisi lisäänny tuosta. Kun olet päässyt haluamaasi painoon, alat miettiä millä pääset myös tupakoinnista eroon. Suosittelen että selvität myös syyn ahmimiseesi.

Vierailija
12/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin niille jotka eivät polta itse niin tupakointi on ihan järkyttävä asia, tullaan huomauttelemaan kadulla ventovieraille ihmisille siitä.

En minäkään mene ylipainoiselle valaalle sanomaan, että ala laihduttamaan.

Vierailija
13/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin kuolen tupakkaan, kun lihavuuteen.

ap

Miksi niin ajattelet? Tupakka on sitäpaitsi riskitekijä moniin samoihin sairauksiin kuin ylipainokin, esim. sydän- ja verisuonitaudit.

Vierailija
14/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus ei aiheuta muille vaaraa.

Kyllä sillä on väliä, kaatuuko päällesi tai astuuko varpaillesi 50- vai 150-kiloinen ihminen.

Vierailija
15/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on isompaa kuin paha tupakointi.

Vierailija
16/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä ei selviä hengissä millään keinolla. Sitten on eri asteisia paheita eli nautintoja joilla elämään saa jotain nautintoa. Mun mielestä lihavuus on pahempi kuin tupakointi mutta se on vain mun mielipide. Kun tietää miten tässä kuitenkin käy niin se on ihan hyvin jos ei ole jatkuvasti enemmän tai vähemmän tillin tallin päässä heittää fiiliksissä. 

Ei mulla ole kuin antaa yksi neuvo. Nauti vielä kun olet elossa.

Vierailija
17/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hoikka aski päivässä tupakoija. Nykyään pelkkä hoikka. Lopetin tupakoinnin, urheilen, juoksen hyvällä kunnolla ja toistaiseksi olen täysin terve. Tupakasta pääsee halutessaan nopeammin eroon kuin kymmenien kilojen laihduttamisesta. Mutta jos on sekä ylipainoinen että tupakoitsija, on siinä työstettävää tuplasti enemmän. Mikään ei ole mahdotonta, joten hankkiudu eroon ylimääräisistä kiloista ja nikotiinista.

Vierailija
18/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi on mielestäni pahempi, mutta kun olet kerran hankkinut liikunnallisemman elämäntavan, niin pyrkisin välttämään myös raskasta ylipainoa jatkamalla liikkumista jollain tapaa. Tunnen ennen aikojaan kuolleita niin tupakoijia kuin lihavia!

Tupakanhaju haittaa muita, mutta lihavat eivät yleensä haittaa. Tai jos tarkkoja ollaan, niin kerran jouduin istumaan ahtaasti lentokoneessa. En suostunut nostamaan käsinojaa ylös, sillä olisin sitten istunut vieläkin ahtaammin. Vaikka käsinoja oli alhaalla, henkilö vei osan istumatilastani. Kerran pelkäsin, että ylipainoinen ihminen kuolee bussiin liiallisen hengästymisen vuoksi ja  kerran, että kuolee kahvilaan, koska ei hengittänyt tarpeeksi, silmät kääntyivät välillä ilmeettömiksi ja söi paljon, mutta nämä olivat äärimmäisiä tapauksia.

Vierailija
19/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin että tupakka, koska lihavuuden haitat tulee ns. hitaammin. tupakointi on aina terveydelle huono.

Vierailija
20/21 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin niille jotka eivät polta itse niin tupakointi on ihan järkyttävä asia, tullaan huomauttelemaan kadulla ventovieraille ihmisille siitä.

En minäkään mene ylipainoiselle valaalle sanomaan, että ala laihduttamaan.

Lihava kantaa ihan itse ne liikakilonsa eikä kuitenkaan saastuta kaikille kuuluvaa puhdasta hengitysilmaa. 

Täysin typerä ja turha, irrelevantti vertaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä