Lapseni kuukautiset loppuneet
Heippa! Olen ollut huolissani lapsestani viime aikoina... Tyttärelläni on alkanut menkat n . Puolitoistavuotta sitten ja olleet todella epäsäännölliset. Kuukautiset ovat olleet vain pari kertaa... Viimeisistä kuukautisista on n. 4 kuukautta. Mikä neuvoksi, mitä pitäisi tehdä? Tyttäreni harrastaa todella paljon liikuntaa, juoksu , 1500 metriä ja 800 metriä ovat hänen päälajinsa. Joku kuitenkin kysyy.
Kommentit (21)
https://www.google.fi/search?client=safari&hl=fi-fi&ei=kfgBX-zDL8SLmwWf…äsäännölliset+kuukautiset&oq=nuoren+ep&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwEAEYATICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgYIABAWEB4yBggAEBYQHjIGCAAQFhAeOgQIHhAKOgcIIRAKEKABOgIIKToFCCkQkwI6BQgpEIMBOgUIABCDAToFCAAQsQM6BAgAEEM6BAguEEM6BQguELEDOgUILhCDAToHCC4QQxCTAjoCCC46BAgAEApQ3LIBWILuAWCS_QFoAHAAeAKAAagBiAHOHZIBBTE4LjE5mAEAoAEBsAEH&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Viime terveystarkastuksessa paino oli ok. On siitäkin kyllä aika paljon aikaa. Ainakin 6 kk. Tyttö on kyllä hoikka, muttei mielestäni alipainoinen...
Energiankulutus ylittää energiansaannin, kroppa säästää mistä voi.
Käsittääkseni tollainen voi altistaa osteoporoosille jos on kyse aliravitsemuksesta, mutta kai se nyt syö se tyyppi, jos kerran jaksaa urheillakin?
Energiatiheämpää ravintoa, ja kunnon lepoa kun on sen aika 👍
Aini, ja raskaustesti. Tietty.
Kiitos vastauksesta! Tyttäreni ei ole raskaana, se on varma tieto. Mutta joo tota ruokapuolta vois katsoa enemmänkin.. Tyttö syö paljon, enemmän kuin esimerkiksi hänen kaverinsa, mutta toki tuo energiankulutus on erilainen. Pitää jutella tästä tyttäreni kanssa👍🏻
Minullakin loppui kuukautiset, ehkä siksi että söin niin vähän. Lääkäri sanoi muistaakseni, että kun hormonitoiminta on vasta käynnistynyt, epäsäännöllisyyttä voi olla mutta yli 6 kk:n tauko ei kuulemma ollut suotavaa. Sain e-pillereitä mikä ei mielestäni ollut kovin järkevää, jos ongelmana oli aliravitsemus.
Olisi ehkä järkevää vähentää fyysistä rasitusta - tai lisätä palautumista ja/tai ravitsemusta - kunnes hormonitoiminta on normalisoitunut.
Mulla oli seiskaluokalla menkat pois jotain 10 kk..mitään syytä ei löytynyt. Terkkarin mielestä ihmeellistä..epäili stressiä. Paino vaihteli paljon ja olen diabeetikko..en ollut kuitenkaan alipainoinen.
Mulla oli 19-vuotiaaksi asti hyvin epäsäännölliset, väli usein 5-8 kk. Käsittääkseni aika yleistä hoikilla teineillä.
Minkä ikäinen?
Mun 13-vuotiaalla tyttärellä on ollut vuoden aikana vain kahdesti kuukautiset, kaikki ok.
Aliravitsemus? Ei tarvitse olla alipainoinen.
Jos ne vasta viime vuonna alkoivat niin eihän tuossa ole mitään outoa. Alussa on usein jopa puolen vuodenkin taukoja. Itse asiassa parempi noin kuin joillain nuorilla joilla aluksi liian tiheät, jopa alle 3 viikon välein.
Huolestunut äiti kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Tyttäreni ei ole raskaana, se on varma tieto. Mutta joo tota ruokapuolta vois katsoa enemmänkin.. Tyttö syö paljon, enemmän kuin esimerkiksi hänen kaverinsa, mutta toki tuo energiankulutus on erilainen. Pitää jutella tästä tyttäreni kanssa👍🏻
Miten olet saanut varmuuden ettei ole raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Olen salaa testannut sen tyttären WC-käynnin yhteydessä. Menin vessaan, kun tytär oli siellä ja hätistin tytön pois ennen WC:n vetämistä pois vessasta sillä veruukkeella, että nyt tulee heti alle. Sitten tikulla tein WC:stä saamastani virtsa-vesisokoitteesta pariinkin kertaan testin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen salaa testannut sen tyttären WC-käynnin yhteydessä. Menin vessaan, kun tytär oli siellä ja hätistin tytön pois ennen WC:n vetämistä pois vessasta sillä veruukkeella, että nyt tulee heti alle. Sitten tikulla tein WC:stä saamastani virtsa-vesisokoitteesta pariinkin kertaan testin.
Ei hele, nyt mä oon kuullut kaiken. Et kai oikeasti luule, että tuo olisi millään tapaa luotettava metodi?
Ehkä vain pilailet.
Mutta toki liika urheilu voi aiheuttaa kaikenmaailman ongelmia, myös tuollasia.
Useammin kyllä vanhemmat aiheuttavat ongelmia lapsilleen. Jos lapsellasi on jokin vialla niin saatat huolestua paljon. Se aiheuttaa sitten sen että alat "huolehtia" paljon. Siis kyylätä, päsmätä, kysellä, vahtia, ohjata,... siis saatat olla aivan maaninen kaikkeensekaantujaäiti. Jatkuva "positiivinen" huomio on negatiivinen asia koska sehän on aivan sairasta ja aiheuttaa lapselle väistämättä paljon ahdistusta. Aivan järkyttävän paljon ahdistusta, siis pitkäkestoista stressiä. Silloin tulee paljon ongelmia, myös esim kuukautisiin. Helikopterivanhemmat ovat suunnilleen haitallisimpia vanhempia.
Mitä enemmän luulet tekeväsi lapsesi hyväksi sitä enemmän olet hänelle vain haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hele, nyt mä oon kuullut kaiken. Et kai oikeasti luule, että tuo olisi millään tapaa luotettava metodi?
Miten te menette näihin? Tuo vastaushan oli selkeä trolli, ei edes tuolla 'Huolestunut äiti'-nimimerkillä. Aloitus varmaan on ihan aito.
Minulla oli nuorena tosi epäsäännölliset kuukautiset, ensimmäisten ja toisten välissä oli 5 kk, sitten jossain vaiheessa kuukautiset kesti 10 päivää ja kierto saattoi olla vain vähän päälle 20 päivää ja kovat kivut siihen päälle... Olin alipainoinen aikuisikään asti mutta olen aina ollut luonnostani hoikka, vasta nyt yli kolmekymppisenä olen alkanut lihoamaan herkemmin ja pitää vähän kattoa mitä syö.
Mutta kun on urheilijanuoresta kyse, niin asiaan on pakko puututtava ja heti. Onko ruokavaliossa tarpeeksi energiaa ja rasvaa? Esimerkiksi joka päivä kourallinen pähkinöitä, kylmäpuristettua oliiviöljyä tai siemeniä heti ruokavalioon.
Siltä varalta, että tässä keskustelussa on mukana joku oikeastikin huolestunut (eikä vain provoilijoita): googlatkaa naisurheilijan oireyhtymä.
Siihen kuuluu usein kuukautisten poisjäänti ja monia muita syömishäiriölle tyypillisiä merkkejä, vaikka kyse on erityyppisestä sairaudesta kuin syömishäiriö. Oireyhtymään ei kuulu (välttämättä) tavoitella laihuutta vaan parempia suorituksia, mutta energiansaanti jää runsaan treenaamisen takia liian alhaiseksi ja aiheuttaa siksi aliravitsemusoireita.
Onko paino ok?