Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalainen

Vierailija
27.04.2013 |

on mamu.Miksi ei siis voi sanoa suomalainen mamu tai suomimamu? Ulkosuomalainen kuulostaa hienostelevalta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamu on ihan järkyttävä sana, käytettiinpä sitä kenestä hyvänsä. Mieluummin puhun maahanmuuttajista. Itseäni pidän suomalaissyntyisenä englantilaisena.

Vierailija
2/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:42"]

Mamu on ihan järkyttävä sana, käytettiinpä sitä kenestä hyvänsä. Mieluummin puhun maahanmuuttajista. Itseäni pidän suomalaissyntyisenä englantilaisena.

[/quote]Jos pidät itseäsi englantilaisena niin mitä mieltä olet maanne hyökkäyksestä Suomeen 1854?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:22"]

on mamu.Miksi ei siis voi sanoa suomalainen mamu tai suomimamu? Ulkosuomalainen kuulostaa hienostelevalta.

[/quote] Ettei nyt vaan kukaan paase "hienostelemaan", toinen samanlainen avaus sinulta, mista kaivertaa?

Vierailija
4/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maahanmuuttaja, sellaiseksi koen itseni. Sanopa tämä sitten jollekin suomalaiselle, vaikka tällä palstalla, ja voit olla varma ettei mene jakeluun. Maahanmuuttajahan on ihonväriltään kantaväestöstä poikkeava ei-suomalainen henkilö! Vai mitä, Ap? Taatusti unohdat tuon loistavan keksintösi taas seuraavaan ketjuun tultaessa.

Vierailija
5/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, sulla on käsitteet ihan sekaisin! 'Ulkosuomalainen' on Suomen kansalainen, joka asuu Suomen rajojen ulkopuolella.

Ei siis missään tapauksessa maahanmuuttaja :D D
Hmm, ehkä tää oli provo... (harmittaa, kun lähdin tähän mukaan)

Vierailija
6/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:42"]

[/quote]Jos pidät itseäsi englantilaisena niin mitä mieltä olet maanne hyökkäyksestä Suomeen 1854?

[/quote] Ei 1854 ollut mitaan Suomea olemassa.

Vierailija
7/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:10"]

Voi ap, sulla on käsitteet ihan sekaisin! 'Ulkosuomalainen' on Suomen kansalainen, joka asuu Suomen rajojen ulkopuolella.

[/quote]

Siis onhan se samalla mamu siinä uudessa maassa minne muutti.

Vierailija
8/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En nyt tajua. Ulkosuomalainen on Suomen kansalainen, joka asuu ulkomailla - ei siis ole asuinmaansa kansalainen, vaan on muuttanut muualta (Suomesta) asuinmaahansa - on siis muuttanut maahan = maahanmuuttaja = mamu. Millekähän siis oikein naureskelet?

Ja joo, maahanmuuttajana olen pitänyt itseäni kun olen sitä ollut. 

Vierailija
9/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pidän itseäni mamuna täällä uudessa kotimaassani, tottakai! Mutta juuri siksi en koskaan osallistukaan mihinkään mamuhaukkumisketjuihin täällä, ne ovat niin typeriä. Jokainen teistä voi milloin tahansa ruveta itsekin mamuksi. Tykkäisittekö silloin, jos kantaväestö vähän nimittelisi lapsianne?

Vierailija
10/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mamu. Asun Sveitsissä ja omistan Suomen passin. Ja olen kohdannut ennakkoluuloja täälläkin. Mutta ihan olen ylpeä mamu:)

Vierailija
11/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi mamu ilmoittautuu. Nykyisessä asuinmaassamme olemme mamuja. Se, että olemme maahanmuuttajia ei tarkoita sitä ettemme voisi olla Suomen kansalaisia. Ei mamuilla Suomessakaan ole välttämättä Suomen kansalaisuutta.

Itse en näe mamua pahana sanana. Mielestäni se kertoo hyvin (ja lyhyesti) sen mistä on kyse. Nämä "ruotsalais-suomalaista syntyperää olevat englantilaiset entiset ranskalaiset" ovat rehellisesti sanottuna määritelminä kamalia. Tottakai jokaisella on oikeus itseidentifiointiin, mutta ei se muuta tosiasiaa siitä, että mamu on mamu. Myös me muualla asuvat suomalaiset.

Ap:n kysymykseen sen verran, että usein tällaisessa anonyymissä kirjallisessa kontekstissa määrittelen itseni ulkosuomalaiseksi, sillä jos kirjoittaisin olevani mamu, joutuisin selittelemään, että olen siis mamu nykyisessä asuinmaassani, en Suomessa. Ulkosuomalainen on siis suomalaisessa ympäristössä tarkempi, lyhyempi ja informatiivisempi määritelmä. Mun kohdalla ei ole kyse minkäänlaisesta näiden kahden määritelmän arvottamisesta. 

Vierailija
12/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 10:56"]

Täällä myös yksi mamu ilmoittautuu. Nykyisessä asuinmaassamme olemme mamuja. Se, että olemme maahanmuuttajia ei tarkoita sitä ettemme voisi olla Suomen kansalaisia. Ei mamuilla Suomessakaan ole välttämättä Suomen kansalaisuutta.

Itse en näe mamua pahana sanana. Mielestäni se kertoo hyvin (ja lyhyesti) sen mistä on kyse. Nämä "ruotsalais-suomalaista syntyperää olevat englantilaiset entiset ranskalaiset" ovat rehellisesti sanottuna määritelminä kamalia. Tottakai jokaisella on oikeus itseidentifiointiin, mutta ei se muuta tosiasiaa siitä, että mamu on mamu. Myös me muualla asuvat suomalaiset.

Ap:n kysymykseen sen verran, että usein tällaisessa anonyymissä kirjallisessa kontekstissa määrittelen itseni ulkosuomalaiseksi, sillä jos kirjoittaisin olevani mamu, joutuisin selittelemään, että olen siis mamu nykyisessä asuinmaassani, en Suomessa. Ulkosuomalainen on siis suomalaisessa ympäristössä tarkempi, lyhyempi ja informatiivisempi määritelmä. Mun kohdalla ei ole kyse minkäänlaisesta näiden kahden määritelmän arvottamisesta. 

[/quote]

Tätä tarkoitin itsekin, suomalaiset menee ihan sekaisin niiden mamujensa kanssa, luulevat kai että maahanmuuttajia on vain siellä? Täälläkin sen kymmenesti nähty kuinka joku aloittaa Kysy maahanmuuttajalta -ketjun, alkupään kysymykset ovat näitä "miten nopeasti opit suomea?", "oletko ajatellut mennä töihin vai elää vaan meidän verorahoilla?", "onko miehesikin mamu?". 

5

Vierailija
13/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hän on maahanmuuttaja siellä vieraassa maassa. Tajusitko?

Vierailija
14/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vähän pihalla. Vissiin omalla, eikä vieraassa maassa mamuna:). Vai eivätkö suomalaiset voi olla mamuja... Ollaanko jotenkin valittu eimamukansa....

Tossa mun naapurissa muuten asuu mamu, joka on Norjasta. Ja duunissani on mamuja pilvin pimein, kun on kansainvälinen yritys.

Vierailija
15/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten joku jos sanoi niin jos haluaa helposti kommunikoida esim. tällä palstalla tai muussa yhteydessä suomalaisten kanssa, niin kannattaa sanoa "ulkosuomalainen" koska se on vakuiintunut termi ja se ymmärretään. duh!

mutta toki usein viittaan itseeni mamuna yhteyksissä joissa on selvää, että viittaan identiteettiini tämänhetkisessä kotimaassa. kyllä sen myös täällä asuvat tekee selväksi että olen ulkkis, heillä ei ole mitään mamu termiä, pelkkä "ulkkis" mutta siinä on itsessään vähemmän hieno kaiku täällä. en silti ole mamuna onneksi yhteiskunnan pohjasakkaa, koska olen euroopasta. no meni asian vierestä. mutta typerä aloitus. kyse on viestinnästä ja sen tehokkuudesta, yhdellä sanalla pitäisi ilmaista jotain.

Vierailija
16/16 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 19:49"]

kuten joku jos sanoi niin jos haluaa helposti kommunikoida esim. tällä palstalla tai muussa yhteydessä suomalaisten kanssa, niin kannattaa sanoa "ulkosuomalainen" koska se on vakuiintunut termi ja se ymmärretään. duh!

mutta toki usein viittaan itseeni mamuna yhteyksissä joissa on selvää, että viittaan identiteettiini tämänhetkisessä kotimaassa. kyllä sen myös täällä asuvat tekee selväksi että olen ulkkis, heillä ei ole mitään mamu termiä, pelkkä "ulkkis" mutta siinä on itsessään vähemmän hieno kaiku täällä. en silti ole mamuna onneksi yhteiskunnan pohjasakkaa, koska olen euroopasta. no meni asian vierestä. mutta typerä aloitus. kyse on viestinnästä ja sen tehokkuudesta, yhdellä sanalla pitäisi ilmaista jotain.

[/quote]

Yhdellä sanalla, mamu, voi ilmaista oleellisen. Kommenttisi on muuten melko typerä.