Yle: Suomalainen koululaitos on syrjivä. Pitäsikö Lin erota?
Kommentit (76)
Opinto-ohjaaja lyttäsi tyttäreni alahaaveet peruskoulussa. Tyttö on kantasuomalainen, keskiluokkaisesta perheestä ja keskiarvo 9,8. Opon mielestä laittoi liian hyviä lukioita yhteisvalintalappuun ja suositteli pk-seudun huonointa lukiota (joka sattuu olemaan lähilukio). Kyseinen opo lyttäsi myös kaikkien tytön kavereiden urahaaveet, ihan jokaisesta löysi nälvittävää ja suositteli uravalintoja, jotka olivat selvästi alimitoitettuja suhteessa opintomenestykseen. Eli kyseessä on laajempi opinto-ohjauksen ongelma, ei syntyperään liittyvä syrjintä.
Osittain ongelma voi olla myös S2-opetuksessa ja alhaisten odotusten rasismissa. Mahdollisimman monelta pitäisi vaatia ihan samaa kuin kantasuomalaisilta. Erilaiset helpotukset ovat karhunpalvelus.
Onko näillä itsellään mitään velvollisuuksia jonkun asian suhteen? Ärsyttävää! Minulla on ainakin ihan mitta täynnä. 95% on työttömiä, naisilta ei vaadita työelämään osallistumista, ”koska kulttuuri”. Oikeuksia on ja sopeutumista ei vaadita, ” koska kulttuuri”. Kaikki on ras..a mikä ei ole kehua. Ja kyllä, on omakohtaista kokemusta. 2v yhdessä ma.. mu lähiössä oli silmiä avaava kokemus. Siellä koetusta vaan ei saa kertoa missää.
Höpöä- ikävä sanoa, että somalilapset eivät vaan itse pärjää koulussa niinkuin kantasuomalaiset.
Tulevat niin eri kulttuurista, missä opiskelua ei arvosteta ja ovat laiskoja.
Ihan kaikki halutessaan saavat kyllä opiskella. Niin kantaväestö kuin somalit- ihan itsestä kiinni
Vierailija kirjoitti:
Miksi Lin pitäisi erota Kokoomuksen ja Keskustan tekemien virheiden takia? En nyt ihan ymmärrä logiikkaa.
Mitä Li on ikinä saanut aikaan? laitapa ansiolistaa tänne ... Vaikka suurimmat yhteiskunnalliset saavutukset ja mieluusti ne jotka ovat toteutuneet. Ilmainen oppimateriaali lukioon, niinpä niin, minähän vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, että mikä on kielitaidon osuus näissä rasistisiksi koetuissa kommenteissa. Esim. tuo 9 keskiarvo. Jos oppilas on toivonut johonkin tiettyyn eliittilukioon, niin ei sinne 9 keskiarvolla pääse.
Tämän mielestä ihonvärin pitäisi vaikuttaa enemmän kuin valintastandardien. Hullu se on, joka töitä tekee. Kyllähän näitä "m.m.-taustaisille opiskelupaikat ilman valintaprosessin läpäisemistä" -aivopieruja on möläytelty aika ajoin esiin, vaikka kilpailu paikoista on ollut jo pitkään veristä.
Ihan kaikkien nuorten menestys koulussa liittyy siihen, että itse opiskelee ja pärjää koulussa.
Jutusta saa sen kuvan, että vika olisi jossain muualla kuin itse koulua käyvässä oppilaassa.
Kun ei ole- outoa keksiä syytä yhteiskunnasta..... jos ei itse pärjää
Valitettavasti ongelmaa on myös toisin päin. Erittäin heikoille mukautetuille oppilaille ei opo voi suoraan sanoa, ettei heillä ole mahdollisuutta opiskella jollain vaativalla alalla. Tämä siis aikana, jolloin hojksin osoittava tähtimerkintä vain hävisi numeroiden kyljestä toiselle asteelle pyrittäessä. Oppilaita saattoi päätyä aivan liian vaikeille aloille, kun *8 taidot eivät riittäneet allalle, jossa 8 taidot olisivat se minimi.
Nyt tilanne muuttuu ja hojksatut numerot rinnastetaan toiselle asteelle pyrittäessä arvosanaan viisi.
no niin mode torppasi jutun
Miksi jutussa ei kerrota että kouluissa joissa on paljon m-a.am,h,.a-n.m,u.u-t.t,a.j-ima opetuksesta kuluu suhteettoman paljon aikaa heikoimman osan opettamiseen ja se on muilta pois. Siksi minä vanhempana haluan omat lapseni kouluun jossa saa hyvää opetusta eikä k,u.l-t.t,u.u-r.i,n.r-i.k,a.s-t.a,m.i-s.t,a. Sori siitä Li ja kumppanit kun vanhemmat äänestävät jaloillaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi jutussa ei kerrota että kouluissa joissa on paljon m-a.am,h,.a-n.m,u.u-t.t,a.j-ima opetuksesta kuluu suhteettoman paljon aikaa heikoimman osan opettamiseen ja se on muilta pois. Siksi minä vanhempana haluan omat lapseni kouluun jossa saa hyvää opetusta eikä k,u.l-t.t,u.u-r.i,n.r-i.k,a.s-t.a,m.i-s.t,a. Sori siitä Li ja kumppanit kun vanhemmat äänestävät jaloillaan
Sulla jäi ala-asteen äidinkielestä mieleen vain tavuviivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla jäi ala-asteen äidinkielestä mieleen vain tavuviivat?
Laitapa modelle kysely miksi hyväksyy sanan r,a.s-i.s,m.i eikä oikein kirjoitettuna imsisar. Modella on ihan uusi kirjoitusstandardi täällä. R?a?s?i?s?m?i?a?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että monella suomalaisella ja muulla oppiminen alkaa olla vaikeaa kun luokat on menneet levottomiksi. Eikä sitä yhtään vähennä tämä monikulttuurisuus.
Alan arvostaa kirkonkylämme pientä lukiota.
Onneksi saimme töitä kotiseudultamme ennenkuin lapset aloittivat koulun. Elämä etelässä alkoi olla liian levotonta, Saimaan rannalla on perheelliselle parempi.
Pelokkaat sulkevat ovia lapsiltaan. Fakta on kuitenkin se, että Helsingissä on maan parhaat koulut, erikoiskoulut sekä korkeakoulut. Helsingissä on myös eniten työpaikkoja, joten parhaimmat mahdollisuudet menestyä.
Levottomuus ei liity m a ahanmuuttajuuteen (paitsi r a sistien päässä). Kyllä siellä pikkupitäjälläkin voi adhd lapsia löytyä.
Tyttäremme pääsi lääkkikseen ensimmäisellä yrityksellä täältä kyliltäkin. Naapurin poika opiskelee kolmatta vuotta lakia Helsingissä. Hirveesti ei olla ovia suljettu, kaikki onnistuu jos paukut ja motivaatio riittää.
Itse asiassa minulla on sellainen tunne että näitä meidän koulun opettajia oikeasti kiinnostaa oppiiko lapset vai ei. Oppilasmateriaalin keskiarvo ei tietystikkään ole 9.5 mutta ei se lopulta ole niin tärkeää muille kuin nousukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöä- ikävä sanoa, että somalilapset eivät vaan itse pärjää koulussa niinkuin kantasuomalaiset.
Tulevat niin eri kulttuurista, missä opiskelua ei arvosteta ja ovat laiskoja.
Ihan kaikki halutessaan saavat kyllä opiskella. Niin kantaväestö kuin somalit- ihan itsestä kiinni
ilmiannoin viestin asiattomana.
Ilmiannoin ilmiannon asiattomana
Jos lapsen äitiä ei kiinnosta opiskella suomea, on ihan turha lapsilta odottaa hyvää selviytymistä koulussa. Kuulemma lastentarhoissakin mammat ovat mukana, ettei lapsi vahingossakaan opi suomea.
Kouluun pitäisi ennemmin lisätä se vuosi alkupäähän, niinkuin muuallakin maailmassa tehdään,ei siitä ylimääräisestä vuodesta enää lukutaidottomalle jo syrjäytyneelle nuorelle ole paljon apua.
Kun verrataan kansainvälisesti, pitäisi muistaa miten vaikea kieli suomi on. Parempi olisikin laittaa maahanmuutajat ruotsinkieliseen kouluun.
Suomessa on opinto-ohjaus kaiken kaikkiaan ihan lapsenkengissä. Menkää vaikka USA:aan parhaisiin kouluihin katsomaan, miten tehdään pitkäjänteistä työtä. Siinä huolehditaan todella, ettei kukaan tipahda ulos, selvitetään oppilaan taipumukset ja mietitään opintopolku. Näissä kouluissa jokaiselle high schoolin seniorille on viimeisen vuoden jouluna selvää, missä opinnot jatkuvat seuraavana syksynä.
Toisekseen tuli mieleen tuosta "suurin ero kantapeikkojen ja muumaalaisten välillä Suomessa": onko missään muussa maassa muuualta tulijat samalta suunnalta kuin meidän? Jos meille tupsahtaa 30 000 lukutaidotonta nuorta aikuista, jotka väittää olevansa lapsia, kulttuurista jossa omat arvot ja kieli käyvät yli kaiken muun,koulunkäyntiä ei pidetä arvossa eikä naisopettajat edes tulisi kysymykseen, niin onko ihme jos tulokset romahtaa. Sama Afhvrikan sarven väen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että monella suomalaisella ja muulla oppiminen alkaa olla vaikeaa kun luokat on menneet levottomiksi. Eikä sitä yhtään vähennä tämä monikulttuurisuus.
Alan arvostaa kirkonkylämme pientä lukiota.
Onneksi saimme töitä kotiseudultamme ennenkuin lapset aloittivat koulun. Elämä etelässä alkoi olla liian levotonta, Saimaan rannalla on perheelliselle parempi.
Pelokkaat sulkevat ovia lapsiltaan. Fakta on kuitenkin se, että Helsingissä on maan parhaat koulut, erikoiskoulut sekä korkeakoulut. Helsingissä on myös eniten työpaikkoja, joten parhaimmat mahdollisuudet menestyä.
Levottomuus ei liity m a ahanmuuttajuuteen (paitsi r a sistien päässä). Kyllä siellä pikkupitäjälläkin voi adhd lapsia löytyä.
Kuitenkin Helsingin työttömyys% on korkeampi kuin monella maalaispaikkakunnalla, rikoksia tehdään (jopa suhteessa asukaslukuun) enemmän kuin muualla eikä niistä parhaista kouluista ole iloa, jos sinne ensi vuoden alusta alkaen pääsee ihonväripisteillä eikä osaamisella.
Ainahan arvosanoja on annettu myös pärstäkertoimen mukaan. Opettajasta kiinni. Sain kurssikokeesta aikoinaan 9 mutta arvosanaksi tulikin 7. Minäkin siis olen kokenut ”rasismia”.
Opo joutuu sanomaan monelle suomitaustaiselle valkoihoisellekin, että et pääse lääkikseen. Ja että paras hakea varoiksi myös jonnekin muualle.