Lehdissä intoillaan, että jokainen kasvattaa itse omia perunoita, vaikka kassissa. No, minä aitoin iloisena lavoihin perunaa, mutta nyt ongelmana ovat kauriit. Ne syövät kaiken. Mitä nyt?
Kauriiden tähän mennessä tuhoamat asiat: kuunlilja-istutus, syöneet kahdesti pihaan laittamani orvokit. Rhodo onkin jo suojattu, koska edelliset omistajat varoittivat, että kauriit syövät senkin kukat.
Olin tietty iloinen, että kauris oli syönyt vain orvokit, eikä perunanvarsia, joita suojelin harsolla, tai herneet, mutta mitä tehdä tällaisen tontin kanssa, jossa kulkee vapaasti kauriita näin usein? Haluaisin myös pionipenkin, mutta tuleeko siitä mitään, elukoiden takia 😕 Kauiit käymässä pihassa ovat kyllä kauniita katsella, mutta kääntöpuoli paljastuu, jos koitat viljellä 😤
Kommentit (36)
Voi ei! Luontoa ulkona!
No aitaa vaikka jos se niin häiritsee. Helpompaa kuin vaikka kotiloilta torjuminen...
2 metriä korkea riista-aitaverkkorulla maksaa n. 100 euroa, olisiko sitä 100mtriä rullassa, vähintään saman korkuiset aitatolpat n. 3 metrin välein niin ei tule peura. Jonkun verran nuo maksavat mutta kyllähän ne kestävät aikaa jos tolpat kyllästetty.
Hanki koira, ja pidä sitä yöt ulkona. Aitaa piha niin se voi olla vapaana.
On mulla perunoita kasseissaa .. säkeissä roikkumassa ..
Zinc
Monenalaista neuvoa on jo anettu ja mikään ei kelpaa
Joo, sama ongelma. Vatipäämetsästäjät pitävät ruokintapaikkaa lähellä ja kaurisongelma on parissa vuodessa moninkertaistunut. Normaalisti luonto pitäisi kauriskannan maltillisena mutta nyt se on talviruokinnan vuoksi järjettömän suuri.
Miksi metsästäjillä on oikeus pilata lähiympäristön viihtyvyys?
Puutarhan runtelemisen ohella kauriit tuovat myös läjäpäin punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
On mulla perunoita kasseissaa .. säkeissä roikkumassa ..
Zinc
Sinähän voisit luovuttaa ne kassisi ap:lle. Tontin reunalle tolppaan roikkumaan, riittäisi testosteronia kauriita säikyttelemään.
Pitäisi lailla kieltää tuo saakelin ruokinta.
Helkutti kun pistää vihaksi nuo metsästäjät.
Ei kannata kommentoida jos ei tunne asiaa. Omakotialueella ei voi ampua.
Kauriit/peurat syövät kaiken ja kulkevat tontillasi miten haluavat.
Kuten porot poronhoitoalueella.
Molempia eläinryhmiä syötetään ihmisten toimesta talvella, jotta selviävät.
Miksi, mikä järki siinä on? Eivät ole sukupuuttoon häviämässä ja tuhoavat luontoa.
Eroon niistä ei pääse, ei kemikaaleilla ei pikkukonsteilla. Järeä aita auttaa, kuka maksaa. Poronhoitoalueen aidan maksaa yhteiskunta, muualla tontin omistaja.
Toimisiko tuohon eräänlainen linnunpelätinkyhäelmä? Sellainen joka tuoksuisi vahvasti ihmiseltä ja vielä kääntyilisi tuulessa tms. Kauriillahan on hyvä hajuaisti ja reagoi liikkeeseen, niin voisi riittää karkoittamaan.
Minullakin on kaurisongelma ja olen yrittänyt seuraavia:
Ihmisen tai koiran pissaa tontille
Levittää verijauhetta maahan
Suihkuttaa deudoranttia kasveihin
Laittaa mäntysuopasaippuaa roikkumaan
Heijastinnauhaa heilumaan tuuleen
Pattereilla toimiva liikkeen tunnistava peurakakotin, josta tulee korkea ääni
Verkot kasvien umpäril
Seuraavaksi on kai pakko vaan aidata koko piha
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi lailla kieltää tuo saakelin ruokinta.
Helkutti kun pistää vihaksi nuo metsästäjät.
Todellakin. Mökkini naapurissa on 20 m päässä niiden talviruokintapaikka! Ne siirtyvät siitä tietenkin ihmisten pihoillekin. Ovst syöneet milta isot ja pienet kasvit sireeneitä ja hedelmäpuita myöten. Siis söivät esim luumu- ja kirsikka- ja omenapuista kaikki lehdet ja pksat ja pirnimmästä taimesta varrenkin! Olen alkanut vihata peuroja ja noita metsästäjiä.
Äitini yllätti mökin terassilla amppelimansikkaa napostelevan kauriin. Ei ne pelkää ihmisen hajua yhtään.
Askartele "Kauriilta pääsy kielletty" -liikennemerkkejä tontin joka sivulle. Tällöin kauriit tietävät, että niiden ei ole lupa mennä tontillesi.
Siis pyöreä liikennemerkki, jossa on kauriin silhuetti, ja sen yli kulkemaan vino viiva. En tiedä, näkeekö kauris värejä, eli onko hyötyä, jos käyttää samoja värejä kuin oikeissa liikennemerkeissä.
Jos miehesi on ALFA-uros, pistä hänet kuseskelemaan istutuksiesi ympärille. Kauriit pelästyvät vieraan pedon hajua ja naapureilla on hauskaa.