Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ketodieetti herättää niin paljon vihaa?

Vierailija
05.07.2020 |

Olen reilusti ylipainoinen, pudotettavaa olisi 25-30kg. Kyselin eilen facebookissa tutuilta, miten olisi hyvä aloittaa painonpudotus urakka kunhan kesä on ohi. Sain paljon vinkkejä monista eri keinoista, mutta yksi ystävä erottautui.
Tuli messengeriin kertomaan pudottaneensa 12kg ketodieetillä, mutta ei alkup. keskustelussa halunnut sanoa ketosta, koska kuulemma herättää ihmisissä niin paljon negatiivisia tunteita?
Aloin kiinnostumaan ketoilusta ja otin asiasta selvää, eikä tuo painonpudotuskeinona näytä olevan niin kovin erikoinen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut saman. Heti on suonet tukossa ja maksatat sydänleikkauksesi veronmaksajien varoista, kun mainitset karppaamisen. Siksi en mainitse. KAIKKI veriarvoni ovat parantuneet puolen vuoden karppaamisen kälkeen, myös rasva-arvot ja verenpaine. Mutta tätä ei saa sanoa ääneen.

Vierailija
2/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se negatiivinen palaute johtuu tietämättömyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin kuukupissa, vain se oma ratkaisu on ainoa oikea ja kaikki jotka tekevät toisin ovat tyhmiä, ja tätä toitotetaan ainoana totuutena.

Vierailija
4/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman. Heti on suonet tukossa ja maksatat sydänleikkauksesi veronmaksajien varoista, kun mainitset karppaamisen. Siksi en mainitse. KAIKKI veriarvoni ovat parantuneet puolen vuoden karppaamisen kälkeen, myös rasva-arvot ja verenpaine. Mutta tätä ei saa sanoa ääneen.

Saman kokenut!

Vierailija
5/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska loppujen lopuksi kaikki vetää dietin yli, ovat alipainoisia ja näyttävät sen takia 10 vuotta vanhemmilta?

Lisäksi osa ihmisistä lihoo dietin jälkeen takaisin vanhoihin mittoihin.

Voin kertoa, etten itse voisi elää ketolla. Pärjään n. 4 päivää ilman kunnon hiilareita, sitten rupeaa treeni sakkaamaan ja menee plörinäksi. Olen urheillut koko ikäni ja ollut myös urheilukisoissa mukana. Olen joskus 10 vuotta sitten ollut pidemmän ajan atkinsilla ja kuivuin ja näytin kamalalta. Mullakin meni silloin yli ja niin näyttää menevän tällä hetkellä monella muullakin.

Toivon, että saat pudotettua kilosi, mutta toivon että osaat myös kuunnella kehoasi. Kaikki eivät ole luotuja elämään jollakin ketokuurilla.

Vierailija
6/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani syy on siinä, että sitä mainostetaan aggressiivisesti lääkkeenä vaivaan kuin vaivaan. Lisäksi se harmittaa, että jos jollekin dieetti ei sovi, heti aletaan syyttää, että jotain on tehty väärin, eikä ymmärretä sitä, että se ei vana sovi kaikille. Lisäksi tälle ei ole oikein tieteellistä pohjaa, vaikka monet ketoilijat muuta väittävät. Jokainen saa toki syödä niin, että itse voi hyvin, mutta omaa menetelmäänsä ei voi markkinoida jonain kaikille sopivana, autuaaksi tekevänä ratkaisuna.

Näiden syiden vuoksi tulee paha mielikuva koko hommasta, vaikka tuskin kaikki näin aggressiivisia ovat.

Vierailija
7/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaus rasittaa enemmän luontoa. voisi johtua siitä jos on viherpiiperö.

Vierailija
8/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman kokenut!

Jep, taannoisessa pipsaketjussa muutama kertoi kokemuksiaan ketoilusta, iloisesti ja kannustavasti mutta yrittämättä kääntää kenenkään päätä. Nämä sitten haukuttiin välittömästi ketokiimaisiksi, idiooteiksi ja onniteltiin tulevasta suolistosyövästä etc. Ihan käsittämätön reaktio.

Pakosti sitä miettii että olisiko vastaanotto ollut yhtä aggressiivista jos olisi hehkutettu vaikka tasapainolautaa, vai liittyykö tuo vihamielisyys siihen että itse ei pääse kiloistaan eroon ja on kateellinen niille jotka helposti onnistuvat ketoilemalla?

Vierailija
9/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä lihavuudesta väitelleen tohtorin kanssa ja hän kertoi, että ketoilu näkyy sairaaloissa. Sydän- ja suolistopoliklinikoille tuli ruuhkaa, kun ketoilu tuli muotiin.

Kenenkään ei ole tarkoitus elää niin, että voita ja superrasvaista juustoa kääritään metvurstiin ja syödään kananmunien kanssa.

Vaihtoehtoketoilijat ymmärtävät, että kasviksilla ja kalalla pärjää paremmin. 

Vierailija
10/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ne typerällä tavalla ketoilijat pilaa ketodieetin maineen.

Vierailija
11/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani syy on siinä, että sitä mainostetaan aggressiivisesti lääkkeenä vaivaan kuin vaivaan. Lisäksi se harmittaa, että jos jollekin dieetti ei sovi, heti aletaan syyttää, että jotain on tehty väärin, eikä ymmärretä sitä, että se ei vana sovi kaikille. Lisäksi tälle ei ole oikein tieteellistä pohjaa, vaikka monet ketoilijat muuta väittävät. Jokainen saa toki syödä niin, että itse voi hyvin, mutta omaa menetelmäänsä ei voi markkinoida jonain kaikille sopivana, autuaaksi tekevänä ratkaisuna.

Näiden syiden vuoksi tulee paha mielikuva koko hommasta, vaikka tuskin kaikki näin aggressiivisia ovat.

Kyllähän ketogeenista ruokavaliota ollaan tutkittu laihdutuskeinona ja se ainakin lyhyellä tähtäimellä on tutkimusten mukaan tehokas keino pudottaa kiloja. Myöskään nykyiset ruokavaliosuositukset eivät itse asiassa ole niin vankalla tieteellisellä pohjalla, kuin väitetään. Esimerkiksi Harcombe et al (2016) meta-analyysin mukaan rasvan vähentäminen ruokavaliosta itse asiassa lisäsi riskiä kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin, vaikka tutkittujen kolesterolitasot laskivat. Tutkijat päättelevätkin, että yhdysvaltalaiset (joihin pitkälti suomalaisetkin ravintosuosituksetkin pohjautuvat) ei pohjaudu uskottavalle tutkitutlle näytölle. Myöskään de Souza et al (2015) eivät löytäneet yhteyttä tyydyttyneiden rasvojen ja sydän- ja verisuonitauti- ja diabeteskuolleisuuden välillä, kun taas trans-rasvat nostivat kuolleisuutta molempiin. Myös 42 eurooppalaisen maan ruuan kulutuksen yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin tutkineen Grasgruber et al (2016) mukaan paljon eläinproteiinia ja rasvaa sisältävä ruokavalio nosti veren kolesterolitasoa miehillä JA laski sydän- ja verisuonitautiriskiä. Suuri hiilihydraattikuorma taas sitä vastoin oli yhteydessä kohonneeseen riskiin. 

https://openheart.bmj.com/content/3/2/e000409

https://www.bmj.com/content/351/bmj.h3978

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27680091/

Alla vielä meta-analyysi ketogeenisen dieetin tehosta laihdutuskeinona suhteessa vähärasvaiseen pitkällä aikavälillä. Tulosten mukaan ketogeeninen dieetti paitsi pudotti painoa enemmän, laski  mm. enemmän verenpainetta sekä nosti HDL-kolesterolipitoisuutta verrattuna vähärasvaiseen dieettiin.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27680091/

Vierailija
12/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minulla on vaikeita autoimmuunisairauksia joihin ”ketoilu”

auttaa - vähentää tulehdusta ja helpottaa kipuja. Syön todella paljon kasviksia - eniten eri kaaleja, sekä huomattavia määriä kalaa ja kanaa, kananmunia. Viljat ja sokeri sekä muut nopeat hiilihydraatit ylläpitävät tulehduksia elimistössä, sellainen ruokavalio ei ole keholleni enää mahdollinen.

Vierailija
13/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska loppujen lopuksi kaikki vetää dietin yli, ovat alipainoisia ja näyttävät sen takia 10 vuotta vanhemmilta?

Lisäksi osa ihmisistä lihoo dietin jälkeen takaisin vanhoihin mittoihin.

Voin kertoa, etten itse voisi elää ketolla. Pärjään n. 4 päivää ilman kunnon hiilareita, sitten rupeaa treeni sakkaamaan ja menee plörinäksi. Olen urheillut koko ikäni ja ollut myös urheilukisoissa mukana. Olen joskus 10 vuotta sitten ollut pidemmän ajan atkinsilla ja kuivuin ja näytin kamalalta. Mullakin meni silloin yli ja niin näyttää menevän tällä hetkellä monella muullakin.

Toivon, että saat pudotettua kilosi, mutta toivon että osaat myös kuunnella kehoasi. Kaikki eivät ole luotuja elämään jollakin ketokuurilla.

No voi sua hömppää! Jos urheilee aktiivisesti, niin ei ehkä kannata ketoilla (liekö tarvettakaan 🤔).

Jotenkin käsitykseni hiukan yksinkertaisista urheilijoista saa katetta taas kerran.

Vierailija
14/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ylipäätään mikä tahansa mitä hehkutetaan kuin uskontoa ja mitä tuputetaan toisille aiheuttaa ärsytystä ja vastareaktion.

Lisäksi tiedän ainakin viisi entistä pullukkaa, jotka hehkuttivat ketoa, laihtuivat ja lopulta paisuivat vähintään alkuperäisiin mittoihinsa. En ole kuullut yhdenkään ketoruokavaliosta hehkuttaneen edelleen noudattavan sitä viiden vuoden jälkeen.

Monella ketoilijalla taas ruokavalio on niin perseellään, että parantuneet veriarvot ovat todennäköisesti seurausta siitä että ensimmäistä kertaa elämässään kiinnittää huomiota siihen mitä syö. Syön itse aivan vapaasti mitä haluan, liikun paljon ja omaan optimiveriarvot ja normaalipainon.

Voitte myös miettiä mitä tyypillisesti harrastettava ketodietti tarkottaisi globaalissa mittakaavassa ympäristön kannalta, jos kaikki siihen lähtisivät. Tämä ei vaan yksinkertaisesti olisi mahdollista.

Tässäpä pari syytä. Eikun negapeukkua kylvämään ja lukemaan sanaa pyhän ketoosin kirjasta.

Vierailija
15/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut sen, että omista tutuistani moni julistaa ketoa ainoaksi oikeaksi tavaksi elää ja haukkuu kaikki muut. Hiilareita syöviä säälitään, haukutaan, väheksytään ja heille naureskellaan, julistetaan somessa kaikenlaisten tutkimusten tuloksia hiilareiden haittavaikutuksista ja keton maailman tai ainakin ihmisen pelastavista vaikutuksista. Ottamatta itse nyt kantaa suuntaan tai toiseen, toteamalla kuitenkin, että monessa asiassa ääriajattelu ei välttämättä ole aina se paras kaikille, saavat nämä henkeen ja vereen ketoilijat aiheutettua hyvin paljon negatiivista asennetta ja vihamielistä käytöstä ylipäätään kaikkeen mitä asian ympärillä liikkuu.

Vierailija
16/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vauvapalstala ketoilijoiden maineen ainakin pilaa se yksi ainoa provoilija, joka tunkee omat vakio kommenttinsa joka ikisee edes etäisesti laihduttamiseen liittyvään ketjuun. Esimerkiksi itse pidän ketoilua ihan hyvänä vaihtoehtona ja pidän erityisesti siitä, että sen voi oikeasti toteuttaa todella terveellisesti. Kaikille se ei toki sovi ja toisaalta monta asiaa voi siinä tehdä väärin, kuten kaikissa muissakin dieeteissä ja ruokavalioissa. 

Se yksi tyyppi kuitenkin hyppää mukaan sanomalla, että tämäkin ap:n vaiva x häviää heti, kun alkaa syömään oikeaa ruokaa. Kun sitten kysytään tarkemmin että mitä siis, niin tämä provoilija vastaa että netistä löytyy kaikki tieto, kunhan viitsii vaan etsiä. Käy siis haukkumassa kaikkien kaikki mahdolliset ruokavaliot, kertoo kuinka kaikki kulloiseksin ap:n vaivat johtuu siitä, että syödään pelkkää sokeria. Esim kaikki täysjyväviljat tämä  kaveri niputtaa sokeriksi ja taas kun kysytään, että mitä sitten tilalle, niin tulee sama vastaus: tilalle oikeaa ruokaa, etsikää netistä, tietoa on saatavilla, että vaan viitsi tutkia. 

Sama kaveri tarttuu jokaiseen keskusteluun jossa mainitaan rypsiöljy. Nimittää sitä "koneöljyksi" tms joka aiheuttaa tulehdusta. Tästä Moottoriöljystä jankkaa joka ketjussa ja taas käskee etsimään tietoa netistä, jos jotain lähteitä erehtyy pyytämään. 

Monta hyvää ravintoon liittyvää ketjua mennyt pilalle saman kaverin takia, muuten ainakaan itselläni ei ole yhtään mitään ketoilijoita vastaan, hyvä ruokavaliohan se on:)

Vierailija
17/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä vihalle: Tietämättömyys, uuden pelko, pelko että joku voisi onnistua laihduttamisessa, yleinen ärtyneisyys siitä kun joku toinen tekee toisin kuin itse tekisi, Hätä siitä että ketodieetti voisi toimia vähän liiankin hyvin eli että alkaa ilmaantua hoikka ihmisiä jotka eivät ole ansainneet hoikkuuttaan koska ovat vaarantaneet koko maailman vaarallisella dieetillään.

Vierailija
18/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain kuvitella, jos näitä provoilijoita on myös muissa ketoilua koskevissa keskusteluissa esim facebookissa, niin ihan varmaan ihmisillä tulee vastareaktio ja ketoilusta jää tosi negatiivinen kuva. Harvoin sellainen äärimmäinen mustavalkoinen asenne yhtään missään asiassa auttaa siihen, että muut ottaisivat uuden asian avosylin vastaan.

Vierailija
19/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten oli jo karppifoorumi, joka on tosi aggre ja fanaattinen. Luettavissa edelleen. Siksi minä en ainakaan jaksa sitä sakkia.

Vierailija
20/25 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ja ihmettelen kovasti. Omat ruokani eivät ainakaan saa suonia tukkoon.

Aamupalaksi smoothie, jossa mm. mansikkaa, avocadoa, kermarahkaa ja pellavansiemeniä.

Lounaaksi paistettua tofua, halloumia/fetaa/mozzarellaa, 300g kasviksia, pähkinöitä, siemeniä ja oliivi- tai avocadoöljyä

Päivälliseksi samansuuntainen setti kuin lounaalla.

Karkki ja muut herkut jäivät kokonaan pois, kun mieliteot katosivat ensimmäisen viikon jälkeen kokonaan. En olisi ikinä uskonut...!

Mutta itsekin pidän tämän ihan kannen alla, aina kun avaa vaikka Jodelissa suunsa niin miinuksia sataa ja keto on hullua sekoilua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän