Mistä halvalla hyvä navigaattori? Mitä ominaisuuksia
Kommentit (14)
Luurin here on ajanut hyvin asiansa
Siis autoon? Kannattaa varmaankin tutkia erilaisten merkkien ominaisuuksia ennenkuin ostaa. Yksi ominaisuus joka on mielestani tarkea, on etta Navigaattorin mallin lopussa lukee LMT (lifetime maps ja traffic) Eli kun ensin rekisteroi tuotteen netissa, saa siihen sitten paivitettya kartat ja liikenteen aina kun tulee uusia paivityksia valmistajalta. Mulla on vehje jonka pystyy paivittamaan, miehella ei. Miehen navigaattori sekoaa taysin kun ajaa vastarakennettua tieta pitkin, naytossa auto ajaa pitkin peltoja ja navigaattori kaskee tekemaan u-kaannoksen. Ei kovin lohduttavaa jos ajelee tuntemattomalla seudulla.
Eli mulla on siis Garmin Nuvi, en osaa sanoa miten nuo paivitykset toimii muilla merkeilla, mutta kone, johon ei pysty lataamaan pavityksia, vanhenee nopeasti.
Toinen kiva ominaisuus, joka taitaa nykyisin olla jo halvemmissakin malleissa, on etta jos ajaa harhaan ja poikkeaa annetulta reitilta, navigaattori etsii ja tekee laskelmat heti uudelle, korjatulle reitille. Joten voi ajaa huoletta, navigaattori vie aina perille kuitenkin.
Kaistanohjaus, sekin on hyodyllinen ominaisuus, on hyva etta sopivat kaistat on valmiina naytolla hyvissa ajoin ennen risteykseen tuloa.
Mulla ollut 5- vuotta jo Gigantin halvin TomTom. Ei mitään valittamista. Siinä on kaikki mitä pitääkin ja päivitykset hoituu kyllä netin kautta kun vähän haeskelee. Päivitän netin kautta kerran vuodessa pysäköintikamerat, samalla haen tuoreimmat päivitykset karttoihin.
Olishan sitä saanut maksaa 100€ enemmän jostain pysyvistä kartoista, mutta mieluummin käytin sen 100€ ihan muualle.
Navigaattorin hintaan vaikuttaa paljon se, miten paljon siinä on karttoja. Jos tarvii esim. vaan Suomen kartat niin se on halvempaa kuin jos tarvii koko Euroopan kartat. Tosin se taitaa olla pohjoismaiden kartat se pienin karttavalikoima navigaattoreissa.
Kaksi ominaisuutta on mielestäni hyviä. Ekaksi juuri tuo aiemmin mainittu ilmainen karttojen päivitysmahdollisuus. Toinen on ääniohjaus. Käytän työssäni paljon navigaattoria ja nyt mulla on ollut puolisen vuotta käytössä navigaattori, jota voi ohjata puheella. Erittäin kätevää. Ajon aikana ei saisi näpytellä navigaattoria, mutta sille voi puhua!
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 06:45"]
Mulla ollut 5- vuotta jo Gigantin halvin TomTom. Ei mitään valittamista. Siinä on kaikki mitä pitääkin ja päivitykset hoituu kyllä netin kautta kun vähän haeskelee. Päivitän netin kautta kerran vuodessa pysäköintikamerat, samalla haen tuoreimmat päivitykset karttoihin.
Olishan sitä saanut maksaa 100€ enemmän jostain pysyvistä kartoista, mutta mieluummin käytin sen 100€ ihan muualle.
[/quote]Siis onko tuo laillista vai onko joku torrenttisysteemi milla ne paivitykset teet? Mun saaman tiedon mukaan TomTomin karttapaivityksista pitaa maksaa, heilla ei oo ilmaisia lifetime-paivityksia. Itse ajan paljon moottoriteilla ja suurkaupungeissa joten turvallisuuteen kannattaa panostaa vaikka maksaisikin muutaman euron enemman.
Garmini lupaa laitteen elinikäisen karttapäivityksen ja taisipa olla ilmaiseksi. Garminin värit ovat mielestäni paremmat kuin TomTomin. TomTom lupaa ostettaessa aina viimeisimmän kartan, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. TomTomin kartat eivät ole ajan tasalla. Muutenkin TomTomin karttapäivityksesä on todella rahastuksen makua. Vuoden karttapäivitys maksaa noin 80€ lupaavat kyllä että siihen saa vielä puoli vuotta kaupan päälle) TomTomin live ominaisuudellakin on rahastamisen maku. Itsellä on molemmat mallit, Garmini halpisversio ja TomTomin 100Live. Pikkuisen kaduttaa, kun en investoinut kalliiman malliseen Garminii ennemmin kuin TomTomiin.
No se on tietenkin makuasia, toiset tykkää TomTomista toiset Garminista. Melkoisen hyvä on myöskin Lumian navikaattori.
Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos tarvitset navigaattoria voin silloin tällöin löytääksesi jonkun osoitteen, niin silloin suosittelisin harkitsemaan kännykän navigaattoreita. Käytännössä esim. Nokialaisten navigaattorit ovat ihan yhtä hyviä kuin nuo ns. oikeat navigaattorit, mutta puhelin häviää tietysti käyttöliittymässä ja näytön koossa. Mutta saat sitten samalla hinnalla puhelimen ja et tarvitse erillistä laitetta. Lisäksi tuo puhelin on aina mukana, joten ei ole vaaraa, että se onkin väärässä paikassa silloin kun sitä tarvitset. Sinun tarvitsee vain hankkia autoon teline ja laturi puhelinta varten.
Osta nyt alkuun joku aika halpa. Jos ei ole aikaisempaa kokemusta, et kaipaa kaikkia hienouksia.
Itse olen tykännyt Garminin tuotteista, ne ovat ainakin minusta jotenkin helpompia ja loogisempia käyttää kuin moni muu.
Mene kauppaan jossa on paljon eri malleja näpelöitävissä (esim. gigantti) ja kokeile hakea niillä joku tietty osoite, aika äkkiä siinä huomaa minkälaisia eroja niissä on. Sellainen ominausuus on aika kätevä, että osoitetta kirjoittaessa vain mahdolliset näppäimet ovat aktiivisia.
Älypuhelinkin käy jos tarvii navigaattoria harvoin, mutta kyllä erillinen laite on paljon kätevämpi, toimii myös puhelun aikana..
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 07:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 06:45"]
[/quote]Siis onko tuo laillista vai onko joku torrenttisysteemi milla ne paivitykset teet? Mun saaman tiedon mukaan TomTomin karttapaivityksista pitaa maksaa, heilla ei oo ilmaisia lifetime-paivityksia. Itse ajan paljon moottoriteilla ja suurkaupungeissa joten turvallisuuteen kannattaa panostaa vaikka maksaisikin muutaman euron enemman.
[/quote]TomTomilla on jonkinlainen some-yhteisö joka päivittelee karttoja vapaaehtoistyöperiaatteellaa ja karttoja voi jakaa vapaasti. En ole suuremmin seurannut, kun oma laite on Garmin. Useimpiin navigaattoreihin saa ladattua netistä paikkalistoja, kuten vaikka ABC asemat, Heset tai vaikka ne kameratolpat, mutta se vaatii jo sen että on vähän harrastusta tietokoneiden kanssa, ei se ihan joka mummolta onnistu, ei ainakaan ilman hyviä ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 07:13"]
Garmini lupaa laitteen elinikäisen karttapäivityksen ja taisipa olla ilmaiseksi.
[/quote]
Ei koske kaikkia mallia. Itse löysin juuri gigantin alekorista (65€) garminin jossa ei ollu elinikäisiä karttapäivityksiä, mutta 90 päivän sisällä ostosta saa tehdä yhden karttapäivityksen maksutta, eli laitteen saa nyt ajantasalle.
Kyllä sillä muutaman vuoden pärjäilee aika kivasti ja eiköhän joskus 5 vuoden päästä ole muutenkin jo aika hankkia uusi ja jättää tämä kakkosautoon...
Minulla on halvin TomTom, aikaisemmin oli halvin Garmin. Garmin meni exän mukana. Garminia on ikävä, exää ei.
Riippuu vähän, missä käytät.
Jos ajelet vain Pohjoismaissa, saat hyvän Garminin alta parilla huntilla. Jos taas haluat OIKEASTI hyvän navigaattorin, se maksaa jo useita satoja euroja. Esim. meillä on sellainen Garminin malli, jossa on koko Euroopan kartat (ja sitä on myös käytetty lomareissuilla eri puolilla Eurooppaa ja pelittää loistavasti) ja joka mm. näyttää kulloisetkin nopeusrajoitukset ja varottaa tutka-kameroista ja vilkuttaa, jos ajat kameraan yli sallitun nopeusrajoituksen. Ääniohjaus kymmenillä eri kielillä, päivitettävät kartat yms. tietysti kuuluvat asiaan.
Meillä on Tomtom. Itse tykkään siitä varsinkin, kun sen karttoja voi päivittää. Mä en halua ostaa parin vuoden välein ostaa uutta navigaattoria, koska esim. pääkaupunkiseudulla tiet muuttuvat ja ikävä zombailla siellä navigaattorin huutaessa u-käännöstä, jossa se on mahdoton. Tietysti jos asuu jossain Lapissa, niin siellä harvemmin tulee uusia ramppeja tai siltoja, niin Garminkin kelpaa.
Totta puhut! Muutaman vuoden etelänreissujen jälkeen TOMTOM sai lähteä. Rahaa kiskotaan kartoista, joilla ei tee mitään. Lopulta vekotin alkoi jo sekoilla pelkästä lämpötilan noususta ja kadotteli asetuksiaan kesken reissun. Kun Palermossa ajelee sekoilevan TOM TOMin kanssa, niin oppii, mitä pelko on.
Useita satasia joudun varmaan sijoittamaan kenties Garminiin. Siinä vain epäilyttää kosketusnäytön lasin takuu. Kuulemma, jos se hajoaa, ei mene takuuseen.