Voiko pk-lapsen "kuumeettomana päivänä" käydä esim. HopLopissa?
Eli jos olen päivähoitoikäisen ja päiväkodissa hoidossa olevan kuumepotilaan kanssa kotona ja ennen hoitoon palaamista pitää olla yksi ns. "kuumeeton päivä", niin mitä tuona päivänä on ok tehdä? Lapsi olisi siis menossa tuota päivää seuraavana päivänä hoitoon ja on suht' terveen oloinen. Voiko tällaisen virkeän lapsen kansa mennä esim. HopLoppiin, kun ei tosiaankaan jaksetttaisi istua sisällä "paranemassa"? Vai käräyttääkö joku työpaikan kyylä minut työnantajalle, jos sattuu näkemään minut liikenteessä, vaikka olen ilmoittanut olevani pois sairaan lapsen vuoksi? Tuo kuumeeton päivä on kuitenkin hyvä/pakko pitää, eikä aamulla varmaksi tiedä mihin suuntaan lapsen vointi vielä kehittyy. Jos puoleenpäivään mennessä on selvää, että lapsi kyllä menee seuraavana päivänä hoitoon, niin voidaanko elää ns. normaalia elämää?
Kommentit (14)
No ei HopLop varmasti ole se päivä, jossa vietetään rauhallista toipilaspäivää! Yleensä kuume sitä paitsi kohoaa iltaa kohti. Pienen, välttämättömän kauppareissun ehkä voi tehdä, mutta en mä oikeastaan edes ulkoile lasten kanssa toipilaspäivänä. En kyylien takia, vaan lapsen terveyden takia.
Mulla on yleensä kiire töihin tekemään töitäni enkä käytä sairaita lapsia verukkeena - olen pois vain sen, minkä täytyy. Rauhallisella toipilaspäivällä pyrin varmistamaan, että lapsi paranee kunnolla eikä tauti iske uudestaan.
Ei mihinkään hoploppiin, pihalle ehkä mutta ei riehumaan...
Ulkona voi käydä happea haukkaamassa, mutta ei nyt sentään HopLopiin riehumaan. Toipilaana kova liikunta on suorastaan vaarallista.
Toipilaspäivänä otetaan rauhallisesti. Saatan käydä lapsen kanssa silloin vaikka kirjastossa tai kaupassa ostamassa aurinkolasit, mutta ei mihinkään riehumaan, eli hoplop ja uimahalli jätetään väliin. Enkä lähtisi myöskään isoon ostoskeskukseen tuntikausiksi pyörimään. Lyhyesti (max .30min) saatetaan piipahtaa omalla pihalla hiekkalaatikolla, jos oikein meinaa seinät kaatua päälle energisen lapsen kanssa.
No kun ongelma on siinä, että tuo "toipilas" on todella energinen ja kaikki lähileikkipaikat ovat päivisin päiväkotien, perhepäivähoitajien tms. käytössä, plus että tuota vettä on lupailtu niskaan. Lapsi siis käytännössä katsoen terve ja jos seuraavana päivän aamuna olisi päiväkodin ohjelmassa retki Hoploppiin, niin siellähän se menisi ihan loistavasti mukana. En tietenkään mitään kuumeista lasta raahaa kauppakeskukseen tms., mutta jos kuume on jo laskenut ja yhtenä päivänä oli vielä lämpöä, seuraava päivä kuumeeton ja lapsi pirteä kuin peipponen ja ihan päiväkotikuntoinen, niin ei kyllä jaksaisi täällä sisällä laskea tunteja nukkumaanmenoon asti... ap
Ei tietenkään. Se kuumeeton päivä on lepäämistä varten tarkoitettu. Eli siis estämään sydänlihastulehdusta.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 16:16"]
Ei tietenkään. Se kuumeeton päivä on lepäämistä varten tarkoitettu. Eli siis estämään sydänlihastulehdusta.
[/quote]
No milläs perkeleellä minä vyötän tuon lapsen lepäämään? :D Nytkin se vetää omatoimista hoploppia olkkarissa, pomppii sohvalta tyynykasaan ja juoksee ympyrää.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 16:18"]
[/quote]
No milläs perkeleellä minä vyötän tuon lapsen lepäämään? :D Nytkin se vetää omatoimista hoploppia olkkarissa, pomppii sohvalta tyynykasaan ja juoksee ympyrää.
[/quote]
No kai sulla äitinä on joku auktoriteetti lastasi kohtaan? Selität sille että nyt otetaan rauhallisesti että huomenna ollaan terveitä. Vai onko joku HopLop aina ratkaisu ongelmiin? Kasvata lastasi. Toipilaspäivä on toipumista varten ja sinun velvollisuutesi on huolehtia että lapsi lepää.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 16:22"]
No kai sulla äitinä on joku auktoriteetti lastasi kohtaan? Selität sille että nyt otetaan rauhallisesti että huomenna ollaan terveitä. Vai onko joku HopLop aina ratkaisu ongelmiin? Kasvata lastasi. Toipilaspäivä on toipumista varten ja sinun velvollisuutesi on huolehtia että lapsi lepää.
[/quote]
Voi jeesus... :D Oletko tosissasi?
Omatoiminen hoplop kotona kuuluu leikki-ikäisen oikeuksiin. HOX: Toipumisaika voisi olla pidempikin kuin se yksi kuumeeton päivä. Lapsen vastustuskyky on alentunut ja uudet taudit tai jopa sama tauti voi iskeä uudelleen. Onhan noita. Perusterve lapsi on sairaanakin aktiivinen, ei se silti tarkoita, että tämä olisi heti raahattava uudestaan sairastumaan. Aivan liikaa näkee noita lapsia, joilla ei flunssa mene koskaan ohi. Lapselle on lepoa olla kotona. Aina kun lapsi lähtee kotipiirin ulkopuolelle se virittää lapsen toisella tavalla kuin se tuttu kotipesä. Ja niin tulee olla. Mikä siinä kotona olemisessa on niin kamalaa?
[/quote]
[/quote]
Ei helvetti. No ei se perkele rauhoitu ainakaan sillä että äiti dataa tietokoneella??
Vittu mulla katkee verisuoni silmämunasta kun luen tuollasta paskaa!!
Tuo on just se mikä vituttaa sairasta lasta kotona hoitavissa äideissä, että töistä pitää olla pois kun lapsi on kipeä mutta sitten kuitenkin naureskellaan kun lapsi on niin ihanan energinen. Jos on ensimmäinen kuumeeton päivä, tarkoittaa se että pysyt sen enrgiapatukan kanssa himassa ja pistät läppärin kiinni. Leipokaa vaikka kakku! Tai vetäkää nuottaa. Limpsinlampsin jalkapatikalla. TuuTuuTupakkarullaa. Minä RA RA RA MINÄ KAS KAS KAS MINÄ RA MINÄ KAS MINÄ TAN TAN TAN MINÄ SI SI SI MINÄ NU NU NU MINÄ SI MINÄ NU MINÄ SIIIINUUUUAAA!!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 16:29"]
[/quote]
[/quote]
Ei helvetti. No ei se perkele rauhoitu ainakaan sillä että äiti dataa tietokoneella??
Vittu mulla katkee verisuoni silmämunasta kun luen tuollasta paskaa!!
Tuo on just se mikä vituttaa sairasta lasta kotona hoitavissa äideissä, että töistä pitää olla pois kun lapsi on kipeä mutta sitten kuitenkin naureskellaan kun lapsi on niin ihanan energinen. Jos on ensimmäinen kuumeeton päivä, tarkoittaa se että pysyt sen enrgiapatukan kanssa himassa ja pistät läppärin kiinni. Leipokaa vaikka kakku! Tai vetäkää nuottaa. Limpsinlampsin jalkapatikalla. TuuTuuTupakkarullaa. Minä RA RA RA MINÄ KAS KAS KAS MINÄ RA MINÄ KAS MINÄ TAN TAN TAN MINÄ SI SI SI MINÄ NU NU NU MINÄ SI MINÄ NU MINÄ SIIIINUUUUAAA!!
[/quote]
tässä äiti, joka kaipaa mt-apua. järkkyä, et noin sairaita ja raivohulluja ihmisiä on vapaana.
[/quote]
[/quote]
KuumeessaKIN lapsen voi viedä ulos, ota mukaan vaikka rattaan joissa lapsi voi tulla kotiin jos/kun väsähtää.
Minullakin on useampi lapsi, vilkkaita mutten ole koskaan ajatellutkaan että veisin heitä HopLoppiin, minua on estänyt häveliäisyys muita kohtaan: lapsi voi tartuttaa. Jos teillä on ollut kuumetta vielä eilen niin illalla kuume voi vielä nousta. Minusta tuollaisessa ei ole järkeä. Nolottaisi ihan äitinä se että vien lapsen johonkin ja kannan kuumeisena pois.
Vilkastakin lasta voi pitää kotona! Minä komppaan tuota jolla meni hermo, kannattaa olla kotona ja keskittyä lapsen kanssa leikkeihin. Epäilen että olet äiti joka sellaisia koskaan tekee lapsensa kanssa ja ihan sillä että koet tarvetta viedä lastasi pöpöpaikkaan riehumaan vaikka lapsi oli eilen vielä kuumeessa.
Se että sinua eniten häiritsee se että joku hoitaja näkee teidät on minusta kurjaa. Veisit lastasi riehumaan ja saamaan lisätartuntoja jos kukaan tuttu ei näkisi?
Minä en ainakaan maksaisi lasta sisähuvipuistoon toipilaana, kurja että sinulla ei ole kotona mitään jota tehdä lapsesi kanssa..
Se päivä on tarkoitettu toipumiselle. Eli kotona ois oltava.