Mitä vastaatte kun lapsi haukkuu tyhmäksi?
Siis jos lapsi ei saa tahtoaan läpi ja turhautuu ja tämän vuoksi äiti on tyhmä tai lapsi sanoo vihaavansa. Mikä on kasvatuksellisesti paras reaktio? Itse sanon yleensä että lapsella on oikeus tunteisiinsa ja ymmärrän että asia harmittaa, mutta että omasta mielestäni en ole tyhmä vaan kuitenkin aika mahtava. Toiminut aika hyvin sillä lapsi huomaa että en provosoidu, mutta pohdin että mikäköhän on kasvatuksellisesti se oikein tapa vai onko sellaista?
Kommentit (26)
Älä reagoi mitenkään, suuttumustahan se vain on, ei lapsi sitä tarkoita. Kaikkeen ei tarvitse reagoida mitenkään.
Että ei omena kauas puusta putoa. Tai odota kun tulet itse tyhmäksi äidiksi.
Sano, että tämä tyhmyys on perinnöllistä.
Pitäkää joskus "kokous", kun on tarpeeksi aikaa. Siinä lapsi saa ideoida asioita, jotka hänen mielestään pitäisi tehdä toisin. Kootkaa ajatuskulku pääpirteissään fläppitaululle / paperille. Sitten molemmat näkevät mihin ko. tapa hoitaa asioita todennäköisesti johtaisi. Tässä lapsi oppii käsittelemään asioita ja pohtimaan ensivaikutelmaa ja mutua pidemmälle ja toisaalta vanhempi voi huomata luutuneensa tekemään asioita vain siksi, "kun se nyt on aina tehty näin". Lapsi tulee kuulluksi ja asiat käsiteltyä. Näin vältytään tulevaisuudessa siltä, ettei esim. persut pääse valtaan mutuilemaan kun ihmiset ovat järkeviä.
Mä en yleensä reagoi siihen mitenkään. Sitten kiellän, jos ei lopu tai menee yli.
Sanon, että sä oot siinä tapauksessa tyhmän lapsi.
Kyllä mä jossain yhteydessä kertoisin, että ihmisiä ei sanota tyhmäksi. Minusta olisi kamala ajatus, että lapseni puhuttelisi muita sillä tavoin.
Sanot sille, että niin olenkin, koska unohdin silloin ehkäisyn.
Riippuu aika paljon lapsen iästäkin. Mutta aina olisi hyvä ettei provosoidu/ala nokkelaksi. Aina se ei tietenkään onnistu, ihmisiähän me vanhemmatkin vain ollaan, ja siten aina välillä tyhmiä...
Minulle ei kukaan lapsistani ole sanonut noin. Mutta jos sanoisi, vastaisin, että mistä sinä tiedät sen? Miten määrittelet tyhmän? Sinun olisi oltava viisaampi kuin minä, jotta voisit arvioida tyhmyyttäni. Ja koska olen paljon vanhempi ja paljon, kymmeniä vuosia, kouluja käynyt, olen viisaampi kuin sinä. Joten kannattaa lopettaa tuollainen puhe, koska se ei voi olla totta sinun sanomanasi. Jos sinua harmittaa, sano, että sinua harmittaa, mutta älä siirrä pahaa oloasi toiselle.
Riippuu päivästä. Pääsääntöisesti pyrin toimimaan kuten ap. Jos olen väsynyt, saatan joskus sanoa "no niin olenkin, ihan tositosi tyhmä", tällöin lapsi kyllä yleensä hämmentyy ja sanoo etten olekaan tyhmä. Tämä ei varmasti ole oikea tapa toimia, mutta en kyllä jaksa itseäni tästä kovasti ruoskiakaan. Joskus olen myös maininnut lapselle, että ikävä juttu hänelle, tyhmyys kun osittain periytyy ja osittain tulee ympäristöstä, jos minä olen tyhmä, on hänellä sekä tyhmät geenit että tyhmyyteen muovaava elinympäristö.
Sanoisin että tuo ei ole kohtelias tapa puhua toiselle ihmiselle noin. Ymmärrän että sinua harmittaa mutta siitä huolimatta et saa puhua noin rumasti.
Meillä ei puhuta rumasti lapsille, teineille eikä aikuisille!
Meillä ei ole sallittua haukkua/nimitellä toisia. Tyhmäksi nimittelyn seuraus on torut ja kuritus.
Lapseni on 10v enkä ole koskaan kokenut tuollaista. Noin ei kenellekään puhuta!, minäkään en lastani koskaan hauku.
Teidän kasvatusmetodit ei toimi, jos haukutte muita kuten tällä palstalla haukutte ihmisiä - ja sitten kiellätte saman lapselta. Ei lapsi tyhmä ole, kaksinaismoralismi ja tekopyhyys ei mene kenellekään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on 10v enkä ole koskaan kokenut tuollaista. Noin ei kenellekään puhuta!, minäkään en lastani koskaan hauku.
Teidän kasvatusmetodit ei toimi, jos haukutte muita kuten tällä palstalla haukutte ihmisiä - ja sitten kiellätte saman lapselta. Ei lapsi tyhmä ole, kaksinaismoralismi ja tekopyhyys ei mene kenellekään läpi.
Sinä sitten opetat lapsillesi olettamisen taidon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sitten opetat lapsillesi olettamisen taidon?
Tällä palstalla ei juuri muuta osata tehdä kun haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä jossain yhteydessä kertoisin, että ihmisiä ei sanota tyhmäksi. Minusta olisi kamala ajatus, että lapseni puhuttelisi muita sillä tavoin.
Nää keskustelut käydään muulloin kuin siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää keskustelut käydään muulloin kuin siinä tilanteessa.
Minä olen aina vastannut:"Ja sinä olet kakkapylly.".
Varmasti olet toiminut mallikkaasti.
Lapselle voi sanoa, että aikuisen tehtävänä on tehdä lapsesta tyhmältä tuntuvia päätöksiä koska aikuinen päättää asiat ja lapsi saa kiukutella jos niin haluaa ja viitsii, mutta sekin on turhaa ja tyhmää. Lapsestasi kasvaisi tyhjäpää tai jotain pahempaa, jos sinä et olisi niitä tyhmiä asioita tekemässä ja päättämässä lapsesi puolesta.