Menkat kaksi kertaa kk:ssa, hajoo pää!!
Nytkö mulla jo vaihdevuodet tekee tuloaan, hivenen päälle 3-kymppisenä?!
Kierto vain lyhenee ja lyhenee. En mä taida ovuloidakaan enää?? Mukava olla vähän väliä vuotavahirviö!
Kommentit (18)
Mullakin on kierto aika tarkkaan 3 viikkoa eli 20-25 päivää. Tosi kivaa. Näin on ollut aina eikä raskauskaan muuttanut asiaa, mitä nyt synnytyksen jälkeen menkat vain kestää vähintään 5 päivää... Buu!
Mulla kanssa kierto lyhentynyt. Ikää 30v. Tai siis oikeestaan se on ihan sekaisin, mikä varmaan johtuu pitkäkestoisesta stressistä. Tai sitten musta on tullut vanha...
En ole käynyt. Mistä lyhenevä kierto voisi johtua sitten? Olen ajatellut, että kuuluu ikään tai jotain, mutta ehkä sitten kuitenkin pitäisi siellä lääkärissä käydä...
ap.
Mun kaverilla leikattiin endometrioosi. Noin se oireili.
Mulla kävi juuri noin ja ihan saman ikäisenä. Ensin kierrot lyheni ollakseen 21-24 päivää ja aina välillä tuli väliin sellanen 15-18 kierto. Tätä useampi vuosi, kunnes nyt joulu- ja maaliskuussa jäi kuukautiset kokonaan väliin ja kierron pituudeksi tuli 48 päivää. Kävin gynellä kun epäilin ennenaikaisia vaihdevuosia tai kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kumpaakaan ei löytynyt ja kaikki vaikuttaa normaalilta. Muitakin oireita on, mm. ärtyneisyyttä, uupumusta, mielialojen vaihtelua jne. Mulla siis täysi mysteeri mutta aina kannattaa oman mielenrauhan takia käydä lääkärissä.
endometrioosi, myooma, keltarauhashormoni-ongelmat, kilpirauhasen toimintahäiriöt voi ainakin aiheuttaa tuollaista. käy lääkärissä, niin selviää.
mulla on ollut tollasia kieerohäiriöitä aina välillä. ja siis nuorempana 20+ vuotiaana. terolutkuuri siihen ja taas alkaa mennä normaaliks. mulla kierto oli siis 16-18 päivää.. juma niitä rättisulkeisia.
Ok, kiitos teille. Pitää käydä lääkärissä. Olisi muutenkin jo aika käydä.
ap.
Paljonko sulla on bmi?
Mulla oli tuollaista, kun olin hoikka.
Mulla vähän samantapaista, paitsi että toinen vuoto on välivuotoa. Sitä saattaa kestää viikonkin. Tulee veristä tai epämääräisen ruskeaa vuotoa ihan pikkuhuosunsuojan täydeltä. Lääkärin mielestä ihan normaalia.
En tiedä bmi:tä, mutta olen kyllä hoikka, mutta olen ollut tällainen aina. Kierto on ollut ennen aina 28 päivää, mutta nyt mennyt niin, että ensin oli jonkun aikaa 23-25, sitten oli yhdesti vain 16 (silloin oli muuten epämääräistä vuotoa, ruskeaa kuten tuossa ylemmälläkin) ja nyt sitten 22. Jotenkin siis ihan sekaisin ja selvästi lyhentynyt.
ap.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 21:59"]
endometrioosi, myooma, keltarauhashormoni-ongelmat, kilpirauhasen toimintahäiriöt voi ainakin aiheuttaa tuollaista. käy lääkärissä, niin selviää.
[/quote]
En ole lääkäri, mutta ap ei kyllä valitellut kipuja, joita kuuluu ainakin endoon, ja myoomat, jos oireilevat, aiheuttavat lähinnä runsaita vuotoja. Mulla on myöskin kierto lyhentynyt nyt 3-kymppisenä, 27-29 päivästä 24-27, ja vuodot ovat aika kummallisia: ensin tulee niukka vuoto, muttei ihan pikkuhousunsuojalla pärjää, sitten usean päivän päästä vasta alkaa oikea kunnon vuoto, vuotaa muutaman päivän täpöllä ja loppuu kuin seinään. Toki jos käyttää hormoniehkäisyä, niin normikiertoa ei tule, eikä huomaa oireitakaan.
En usko, että kyse on mistään sairaudesta. Vaihdevuosien lähestymisestä vinkkaavat naiskehot voivat toimia noin, eikä siinä ole mitään epänormaalia. Siitä huolimatta vaihdevuodet voivat alkaa vasta viisikymppisenä.
Mutta tokihan sitä voi lääkäriin mennä, jos kovasti mietityttää.
Mulla on nyt parikymppisenä samanlaista, puhuin lääkärille joka sanoi sen olevan ihan normaalia. Menkat on todella kivuliaat ja vuoto runsasta. Kait tää on vain kestettävä. Häiritsee vaan työn tekoakin kun joutuu vähän väliä juoksemaan vessaan.
Joo, mitään kipuja ei ole. Helpottavaa kuulla, että muilla vähän vastaavaa. Jos tämä on monen tekijän summa - ikä, sterssi (ei suoranaista sterssiä, mutta paljon asioita pyörii päässä) ja hoikkuus.
ap.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 22:26"]
Mulla on nyt parikymppisenä samanlaista, puhuin lääkärille joka sanoi sen olevan ihan normaalia. Menkat on todella kivuliaat ja vuoto runsasta. Kait tää on vain kestettävä. Häiritsee vaan työn tekoakin kun joutuu vähän väliä juoksemaan vessaan.
[/quote]
Esim. Burana auttaa runsaaseen vuotoon. Kannattaa kokeilla, jos et ole vielä kokeillut.
Oletko käynyt lääkärissä? Ei kuulosta vaihdevuosilta ollenkaan.