Maalausvinkkejä
Tarkoitus olisi maalata koivuinen ruokapöytä valkoiseksi. Pinnassa on naarmuja ja lakka lähtenyt paikoin. Tietysti ensin hion pinnan lakasta ja jos saisin naarmuja pienemmiksi.
Mitä muuta tulisi ottaa huomioon? Kannattaako edes alata maalaamaan vai ostanko uuden pöydän?
Kertokaa kokemuksia.
Kommentit (6)
Ehdottomasti kannattaa vanhaa kunnostaa ennemmin kuin uutta ostaa. Syviä naarmuja et hiomalla pois saa, pienemmät kyllä. Onko mahdollista koneella hioa? Niitähän saa myös vuokrattua. Ja maalin sijaan harkitsisin myös puuvahoja, itse ainakin saan niillä huomattavasti nätimpää ja tasaisempaa pintaa tuollaisessa tasomaalauksessa.
Puuvahaa suosittelen minäkin. Ehdottomasti kunnostamaan vanhaa!
Joo, minulla on hiomakone niin aloitan hiomisen sillä ja viimeistelen käsin.
Kannan pöydän pihalle niin saa kunnolla pölistä siellä.
Syvät naarmut kitataan puukitillä, sitten maalataan kertaalleen tartuntapohjamaalilla ja pari kertaa pintamaalilla. Mä olen tykännyt Teknoksen Futura aqua -huonekalumaaleista, vaikka ovatkin vähän arvokkaampia. Tikkurilan Helmellä olen saanut aikaiseksi vain huonoa jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Puuvahaa suosittelen minäkin. Ehdottomasti kunnostamaan vanhaa!
Vahan päälle on sitten huono enää ikinä laittaa mitään muuta käsittelyä. Kannattaa miettiä tarkkaan.
Rautakaupassa yllätyin iloisesti kun sain hyviä käytännön neuvoja huonekalun maalaamiseen ja maalin valitsemiseen. Hyvin on maali pysynyt vuosikaudet vaikka kaluste on talvella ulkolämpötilassa, tosin täysin sateelta suojassa.