Minkä ikäiseltä lapselta voi odottaa käytöstapoja?
Meillä 2,5-vuotias poika ja on oikeen kiltti ja ihana ja aika rauhallinen, mutta joskus esim. kaupassa riehaantuu kun huomas tikkarihyllyn tms. Alkaa haluta tikkaria ja naureskelee eikä kävele enää reippaasti eteenpäin vaan jää jankuttamaan. Ei siis saa kuitenkaan sitä tikkaria 9/10:stä kerrasta. Mutta tuolloin ei tottele kun sanotaan, että höpöhöpö nyt mennään.
Ja toinen tilanne, esim. kahvilassa voi alkaa kiljahdella ja "riekkua" pöydässä, ei kuitenkaan lähde mihinkään mutta jotenkin innostuu liikaa. Nämä eivät tapahdu joks kerta mutta toisinaan. Koska voi alkaa vaatia täysin ehdotonta käytöstä ilman "pelkoa", että tällä kerralla ei osaakaan olla sievästi?
Kiitos vastauksistanne!!
Kommentit (2)
En osaa sanoa mitään tiettyä ikää, riippuu lapsen persoonallisuudestakin.Toistoa toistoa toistoahan se oppiminen vaatii, ja vasta kouluikää lähestyttäessä alkaa lapsellekin tulla sellaista ajatusta, että näkee oman käytöksensä ja sen sopivuuden tavallaan ulkoapäin, mutta edelleen tunteet ja mielihalut ovat vahvoja.
Mutta tuohon että 9/10 kerrasta ei saa sitä tikkaria. Se että lapsi n. 1/10 kerrasta saa sen tikkarin, on satunnainen vahviste karkin kinuamiselle. Eli itse asiassa lapsi oppii siitä _tehokkaammin_että kannattaa kinuta karkkia, kuin jos saisi karkin joka kerta. Meillä keskimmäinen 3v eikä koskaan osteta karkkia kinuamisen perusteella. Aikuinen tekee karkkihyllyllä valinnat ja karkkiostot hoidetaan samoin kuin muutkin ruokaostokset. Jos tämä ei toimisi, jättäisin karkkiostokset kokonaan kun tahtoikäinen mukana. Mikäs siinä jos itse jaksaa vääntää, kyllä maailmaan ääntä mahtuu mutta itse en jaksa :D.
Eikös noita uhmia tule kokoajan.Meillä 3v ei uhmaile vielä kaupassa.Käyttäytyy aika asiallisesti.Otetaan mukaan ostoksien keräilyyn.Ja jos meinaa juoksuksi mennä,sanon et jos on kunnolla saa ehkä lakupatukan tai joutuu kohta mennä autoon odottamaan,jos ei käyttäydy kunnolla.Tietää kyllä,että kaupassa ei saa juosta.Hauskaksi kauppareissun saa,kun sanoo lapselle esim:etsippäs meidän juusto tuolta juustohyllyltä.Kauppareissuista tehdään mukavia,eikä oikeastaan ikinä ole jäänyt kitisemään karkkihyllyille.Saa myös auttaa ostoksien laittamisessa liukuhihnalle.