Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella on yhteinen taloustili puolison kanssa?

Vierailija
04.07.2020 |

Usein täällä rahankäyttöketjuissa mainitaan, että laitetaan tietty prosentti yhteiselle tilille. Onko se oikeasti yleistäkin? Vastata saa myös ne, joilla ei ole yhteistä tiliä.

Meillä ei siis ole. Johtuen siitä, etteivät pankissa sellaista halunneet aikoinaan avata. Olisi sen kai saanut, jos olisi vaatimalla vaatinut, mutta hämmennyttiin eikä otettu, kun suositus oli niin vahva ei.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koskaan ollut yhteistä tiliä, ei olla koskaan edes puhuttu sellaisen tarpeellisuudesta. Menot jakautuu aikalailla niin, että mies maksaa asumisen, autot ja vakuutukset, minä ruoan, taloustarvikkeet, hygienian ja lasten vaatteet. Yhdellä lapsella harrastusmaksuja tulee parin kuukauden välein ja ne maksetaan vuoronperään, kahdella muulla maksut tulee pari kertaa vuodessa ja nekin maksetaan puoliksi. Kaikkia muita menoja maksetaan miten milloinkin.

Ei ikinä olla laskettu meneekö kulut tasan, ei tunneta tällekään tarvetta. Ollaan molemmat aika säästeliäitä eikä harrasteta hupiostelua. Vaatteita hankitaan tarpeeseen ja molemmat laittaa rahaa harrastuksiin tarpeen mukaan, ei tupakoida jne. Jos tulisi tilanne, että toiselta loppuu rahat, toinen kyllä jelppisi.

Kaipa tällainen systeemi vaatii ihan erityistä luottoa toiseen, että varmasti molemmat hoitaa osuutensa eikä kumpikaan tuhlaile joutavuuksiin ennen kuin laskut on maksettu. Meillä on toiminut jo kohta 20 vuotta!

Näin meilläkin on. Molemmilla omat tilit, säästötilit ym. tilejä. Yhdessä pian 20v. Ikinä ei olla tapeltu rahasta. Isommat ostokset keskustellaan ja ne ostetaan omalla rahalla. Jos mies haluaa ostaa uuden moottoripyörän niin hän ostaa sen omalla rahalla. Jos minä haluan vaihtaa uuden auton niin mä vaihdan sen ja maksan omalla rahalla.

Vierailija
42/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mitenkään toimis yhteinen taloustili. Kumpikin syö ihan eri ruokia ja eri määriä. Mies syö 5 kertaa ja napostelut päälle, minä 1-3 ateriaa päivässä. Miks mun pitäis osallistua maksamaan miehen ylensyönti ja herkut? Ostetaan kauppareissulla muutakin kuin ruokaa, minä esim villalankoja, kosmetiikkaa tai vaatteita. Kassalla pitäis sit maksaa ne langat ja muut erikseen omalta tililtä ja ruoat erikseen taloustililtä.

Meillä muutenkin menee omaisuus ihan erillään.

Juoksevat laskut tasataan kerran kuukaudessa siten, että minä maksan laskut jotka erääntyy kuun puolivälissä ja mies kuun lopussa erääntyvät. Kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset, kuten puhelinlaskut ja omiin autoihin liittyvät menot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin laittaa aina puolet palkasta taloustilille ja sieltä sitten maksetaan kaikki kuukauden menot. Jos jotain jää, se jää tilille odottamaan, jos kaikki menee niin siirretään lisää. Puolet palkasta on mielestäni ihan hyvä kompromissi, kun toisella on huomattavasti parempi palkka. Perheen elatus menee tulojen mukaan, ja kummallekin jää omaakin rahaa.

Vierailija
44/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös. Molemmat siirtävät tilille vaihdellen rahaa, yleensä 800-1000e/kk ja tililtä lähtee lainanlyhennykset ja maksetaan yhteisiä laskuja kuten vakuutukset, päivähoitomaksut, vesi- ja sähkömaksut jne.

Vierailija
45/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mitenkään toimis yhteinen taloustili. Kumpikin syö ihan eri ruokia ja eri määriä. Mies syö 5 kertaa ja napostelut päälle, minä 1-3 ateriaa päivässä. Miks mun pitäis osallistua maksamaan miehen ylensyönti ja herkut? Ostetaan kauppareissulla muutakin kuin ruokaa, minä esim villalankoja, kosmetiikkaa tai vaatteita. Kassalla pitäis sit maksaa ne langat ja muut erikseen omalta tililtä ja ruoat erikseen taloustililtä.

Juoksevat laskut tasataan kerran kuukaudessa siten, että minä maksan laskut jotka erääntyy kuun puolivälissä ja mies kuun lopussa erääntyvät. Kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset, kuten puhelinlaskut ja omiin autoihin liittyvät menot.

Te kuulostatte enemmän kämppiksiltä kuin pariskunnalta. Entä kun tulee herkkusuuvieraita niin kumman ruokalaskuun niiden ruoat ja viinit laitetaan? Teillä on varmaan omat hyllytkin jääkaapissa ettei ahmattimies syö sinun herkkujasi? Vai syötkö ylipäätään mitään herkkuja?

Vierailija
46/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuvitella tilannetta, että meillä olisi erilliset ruuat. Molemmilla on tietenkin omat mieltymykset, mutta kumpikin osaa ostaa kaupasta myös toisen mieliruokia. Olisi ihan hullua, että ostaisin ruokaa vain itselleni. Minä päätän kuitenkin pitkälle mitä meillä syödään, koska vain minä laitan ruokaa, mutta puoliso osaa hoitaa ruokaostokset oma-aloitteisesti.

Vierailija
47/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut 24v. Siirrän molempien liksat sinne (jätän muutaman satasen "taskurahaa") ja laskut menee sieltä kun menee. Ylijäävät rahat siirrän sitten joko rahastoon tai jemmatilille esim matkaan tai remppaan käytettäväksi.

Molemmilla on käyttöoikeudet kaikkiin tileihin

Vierailija
48/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo, mutta ei kuitenkaan. Vuosi sitten tuli mahdolliseksi perustaa osakeyhtiö "ilmaiseksi" eli ilman osakepääomaa. Perustettiin holdingyhtiö, jonka kautta hoidamme sijoituksia. Sinne yhtiön sijoituksiin sitten laitamme aina kuukausittain tietyn summan rahaa kasvamaan korkoa. Aikanaan voi sitten yrityksen varallisuutta käyttää hyödykseen kun siltä tuntuu. Nyt se saa olla ihan rauhassa siellä odottelemassa. 

Vierailija
49/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhteisiä tilejä. Samassa pankissa kuitenkin ollaan, joten raha siirtyy heti jos on tarvetta siirrellä. Yhdessä 24 vuotta.

Vierailija
50/66 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sekä yhteinen että erilliset tilit. Ei lapsia.

Vierailija
51/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kuulostatte enemmän kämppiksiltä kuin pariskunnalta. Entä kun tulee herkkusuuvieraita niin kumman ruokalaskuun niiden ruoat ja viinit laitetaan? Teillä on varmaan omat hyllytkin jääkaapissa ettei ahmattimies syö sinun herkkujasi? Vai syötkö ylipäätään mitään herkkuja?

Millä lailla se tekee pariskunnasta kämppiksiä, jos kumpikin maksaa kaupassa omat ostokset, joita toinen osapuoli ei edes tarvitse? Jos mies ei maksa huulipunaasi, niin oletteko sillä perusteella kämppiksiä?

Vierailija
52/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl oli ihan muutama, joka kertoi laittavansa prosentuaalisen osuuden taloustilille. Muut puhuu jostain summista, tai että kustannetaan menot puoliksi. Meillä laitetaan 50-60% nettotuloista, lopuilla saa tehdä mitä lystää. Mua kyl kiinnostelee tuo yhteisen oy:n perustaminen, ei huono idea! Meille on koitunut ongelmaksi se, ettei osakkeita voi omistaa yhdessä ja se, ettei keksktä järkevää vaihtoehtoa tuutata säästötilillä makaavia rahoja.

Vierailija
53/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu on yhteinen taloustili sekä omat tilit. Toimii hyvin. 

Vierailija
54/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on yhteinen taloustili s-pankissa. Lisäksi molemmilla omat tilinsä. Yhteiseltä tililtä menee ruokaostokset ja ravintolakäynnit ja molemmat laittaa sinne saman verran kuussa.

Tämä toimii myös meillä näin. Yhteiset menot yhteiseltä tililtä ja sitten omalta tililtä voi tehdä ne omat ostoksensa. Ei ole koskaan riitaa rahasta. 

Vierailija
55/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääl oli ihan muutama, joka kertoi laittavansa prosentuaalisen osuuden taloustilille. Muut puhuu jostain summista, tai että kustannetaan menot puoliksi. Meillä laitetaan 50-60% nettotuloista, lopuilla saa tehdä mitä lystää. Mua kyl kiinnostelee tuo yhteisen oy:n perustaminen, ei huono idea! Meille on koitunut ongelmaksi se, ettei osakkeita voi omistaa yhdessä ja se, ettei keksktä järkevää vaihtoehtoa tuutata säästötilillä makaavia rahoja.

Joo, tuolleen se onnistuu että molemmat omistaa 50 % firmasta. Aikanaan helppo myös tarvittaessa tehdä sukupolvenvaihdos, hankkia firmalle asunto Espanjasta, vene, tms. Kun menee koko henkilökunnan käyttöön.

Vierailija
56/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko pienituloisia vai miksi jotain villalankoja pitäisi yhteisistä ostoksista alkaa erittelemään?

Vierailija
57/66 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on, eikä siirretä sinne mitään prosentteja vaan koko palkka.

Eikö tuo rohkaise kumpaakin kuluttumaan kaikki rahat pois ennenkuin toinen ehtii? Siis sosialismin ongelma. Itsellä kävisi ainakin noin.

Minkälaisia ihmisiä te oikein olette, jos kaikki pitää kuluttaa pois ennen kuin toinen ehtii? Meillä käytetään rahaa lähinnä tarpeeseen. Ei sitä käytetä siksi, että sitä on tilillä ja ”pakko käyttää ettei toinen ehdi ensiksi”

Vierailija
58/66 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Olet "vuokralla" miehesi asunnossa ja maksat hänen asuntolainaansa pois. Ihan kiva, kun ero tulee niin mitään ei sulle jää käteen mutta miehen varallisuus on kasvanut. Tosi 50/50.

En tahdo nyt mitenkään hyökätä sun elämään henk koht, mietin vaan, miten yleistä on että naiset eivät pidä puoliaan.

Vierailija
59/66 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous on yhteinen, eikä siihen ole vaikuttanut se kenen nimissä tilit on. Käyttöoikeudet molemmilla on yhteisiin, omiin ja toistemme tileihin.

Vierailija
60/66 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut 25v.

Omille tileille jää taskurahaa n 300e ja loput siirretään taloustiille. Jos laskujen jälkeen jää jotain se siirretään jemmatilille.

Käyttöoikeus kaikkiin tileihin