Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mun lasta vaivaa?

10.07.2006 |

Moi kaikille!

Minulla on 3,5 vuotias tyttö ja hänellä on joku ongelma puheen kanssa.Meidän perhe on kaksikielinen,eli kotona puhutan perhen keskeen oma kieltä ja sitten ulkona ja kavereiden kanssa suomea.Ajattelin alussa et hänellä on vain vakeuksia erotta kieliä toisistaan ja sen takia kielen kehitys viivästyy.Elikä nyt hän osaa laskea viiteen suomeksi mutta ykkönen aina unohtuu,osaa ehkä 20 sanaa suomeksi ja 10 siitä toista kieltä,siis mä puhun just niistä oikeistä sanoista eikä sellaisista jotka kuukan ei ymmärrä paitsi minä.Neuvolassa sanotiin et on kehittyny todella hyvin,mut kun ei suostunu puhumaan siellä mitää niin ei osanu neuvolatäti sanoa mitään.Lääkitarkistus meillä oli 3v ikäisenä mut lääkäri oli niin kiireinen et ei jaksanu vain kunnella ja kirjoitti korttiin et kaikki on kunnossa.Hän on ollu aina vilkas ja syöny todella huonosti ja tappelu muiden lasten kanssa.Nyt tappeleminen on ohi ja alkaa jo leikkia lasten kanssa mut ei osaa vain puhua niin kuin muut.

Pitäisikö mun vaatia neuvolassa jotain terapiaa tai jotain ja saanko vaatia.Ollaan nyt muutuneet uuteen neuvolaan ja siellä terveydenhoittaja on siitä miltä et jos olen ite huolissani niin pitää laitta päiväkotiin,mut kun olen kuopuksen kanssa kotona vielä vuoden ehkä niin on ihanaa olla molempien kanssa.

Ois ihanaa jos joku osais neuvoa tässä tilaanteessa.Huoman nyt miten kauheesti hän on muita lapsia jäljessä ja se kauhistuttaa!Ja raivostutta se että neuvolassa sanotaan aina että kaksikielisyydestä johtuu ja menee ohi kohta.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

he ovat perehtyneet ongelmatilanteisiin. mulla ex-terveydenhoitaja väitti että poikieni ongelmat johtuu siitä kun ovat kaksoset, ihan kuin sulle väitetään johtuvan kaksikielisyydestä. Nämä kaksi on asioita, jotka voi vaikeuttaa kielellistä kehitystä, mutta joskus on sitten vaikeampia tapauksia kuten poikani. Ex-terveydenhoitaja ei ottanut huoliani todesta, väitti ylihuolehtivaiseksi... lopulta 4v neuvolassa saatiin lähete lääkärille ja sitä kautta neiroligille.

Mielestäni äidinvaisto on niin vahva, että äitejä (ja miksei isiäkin) pitää kuunnella. parempi on tutkia turhaan, kuin että jätetään tutkimatta ja sitten lopulta kun tutkitaan niin ikää alkaa olla. kuitenskin on niin että mitä varhain kuntoutus aloitetaan niin sitä parempi.

Voihan se olla että teillä puheviive johtuu kaksikielisyydestä (lapset kehittyyvät omaa tahtia), mutta parempiahan on tutkia onko esim dysfasiaa (kuten meillä) taustalla. ja jos ei ole aihetta huoleen, niin onhan se mukava tietää!

Vierailija
2/4 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos todella ajattelet lapsesi parasta, niin laita lapsesi oasaikaisesti tarhaan.

tarha ei tapa, vaan siellä oikeasti voi lapsella olla hyvinkin mukavaa.

lapsellasi on jo aika paljon ikää ja puhuu todella vähän.

omani on puheenkehityksen vuoksi tarhassa osaaikaisesti. lapsi nauttii olla siellä. hän on nyt 2.3v. ja puhuu n. 20- 30 sanaa.

ensinnäkin neuvolasta olisi pitännyt antaa lähete puheterapeutille. soita neuvolaan ja vaadi lähete.

tualla sanamäärällä täällä tampereella pääse puheterapiaan 2.6v.

ei pidä sekoittaa kokonaiskehitystä ja kielellistä kehitystä, jonka juuri th on tehnyt. kielellinen erityisvaikeus voi myös olla ilman dysfasiaa.

myös 2 kielisissä perheissä voi olla puheongelmaisia lapsia.

on jo aika ruveta tukemaan lapsen puheenkehitystä, eikä odetella enään pätkääkään. kuuleeko lapsesi edes riittävästi suomen kieltä. ulkona lapset touhuu niin paljon ja puhe jää vähemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kovasti vastauksista!

Olen nyt hakenu päiväkotiin ja olen soittanu neuvolaan ja varannu aika sinnekin.Toivottavasti vaan hänellä ei oo mitään sairautta vain se todellakin olisi vain kaksikielesyydestä johtuva.Mutta vaadin nyt puheterapeutille läheten ja toivottavasti saamme sen nopeasti.

Varasin nyt aikan toiselle terveydenhoittajalle ehkä hän sitten osaa suhtautua siihen paremmin.Kiitoksia vielä kerran!

Vierailija
4/4 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kaksikielinen perhe, mutta molemmat puhuvat pojalle omaa äidinkieltään eli minä suomea ja mieheni ruotsia. Meidän pojalle tuli juuri ikää 2,5 vuotta ja on todettu puheen viivästymää, mutta puheterapeutille pääsy kangertelee. Katsotaan tilannetta ensi kuussa uudestaan ja jonot ovat täällä Etelä-Suomessa sen verran pitkät, että luultavasti hoitoon pääsee vasta ensi vuonna. Aloitti kuitenkin päiväkodissa viime syksynä, josta on ollut huomattavasti apua. Nytkin on alkanut vihdoin matkimaan sanoja ja välillä tulee jopa kaksi sanaa putkeen, joten toivottavasti pojalla on vain viivästymää kaksikielisyydestä johtuen. Minulle jäi kyllä tekstistäsi epäselväksi, että osaako hän silti puhua hyvin ruotsia, vai onko kielentuottamisessa ongelmia molempien kielien kohdalla? Kannattaa kyllä olla asian tiimoilta neuvolaan yhteydessä, jos asia huolestuttaa, oman lapsensa kuitenkin tuntee parhaiten vain omat vanhemmat. Meillä ainakin poika sen verran ujo, että 2,5 kontrollissa ei meinannut päästää sanaakaan suustaan.

Rosalinda