Muutto Hollantiin vai Suomeen? Plussat ja miinukset?
Mies siis hollantilainen, yhdessä oltu jo sen verran kauan, että pitäisi päättää kummassa maassa asutaan (ainakin toistaiseksi).
Kasasin tähän plussia ja miinuksia Suomeen liittyen, heitelkää lisää. :)
+ Mies pitää suomesta, nauttii luonnosta ja retkeilystä mikä ei kotimaassaan oikein onnistu.
+ Väljyys, edulliset asunnot, peruspulliainenkin voi omistaa Suomessa talon kun Alankomaissa se on vain hyvätuloisten herkkua.
+ Tulevaisuudessa helpompi ylläpitää lasten suomen kielen taitoa.
+ Hyvä ruoka. Voi hyvä tavaton millainen ruokakulttuuri Alankomaissa on...
- Postin ja julkisen liikenteen toimimattomuus, hitaus ja vaikeus. Vaikka miten koittaisi nähdä positiivista, niin kyllä täällä Suomessa on posti ja julkinen liikenne ihan lapsen kengissä Hollantiin verrattuna-
- Kallis maa, kaikki on ihan poskettoman kallista (paitsi ne asunnot)
- Pitkät välimatkat, tämä on miehelle edelleenkin vaikea käsittää miten kaukana kaikki on.
- Monessa asiassa Suomessa suhtaudutaan edelleen hieman nihkeästi ulkomaalaisiin. Asunnon löytäminen on vaikeampaa, puhumattakaan työnhausta jos mies joutuisi vaihtamaan työpaikkaa.
Kommentit (25)
Muuta sinne m*mumaahasi niin ei tartte miettiä kun suomi ei näköjään kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä lapsia? Jos on aikeissa vasta hankkia niitä, suosittelen synnyttämään Suomessa. Hollannissa ei harrasteta kivunlievitystä ja synnytys on yleensä pakkoluomua.
Joo tämän kuulin myös. Esimerkiksi miehen äiti synnytti kaikki lapset kotonaan mikä kuulosti mielestäni tosi erikoiselta, mutta heilläpäin kuulemma ihan normaalia. :o
AP
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä lapsia? Jos on aikeissa vasta hankkia niitä, suosittelen synnyttämään Suomessa. Hollannissa ei harrasteta kivunlievitystä ja synnytys on yleensä pakkoluomua.
Ja kotisynnytyksiä apua! Alankomaissa on kallis terveysvakuutus, mutta lääkärille pääsee nopeampaan. Kaikkialla on ahdasta ja paljon ihmisiä, tämä oli kulttuurishokki suomeen muuttaessa! Alankomaissa on erilainen juomakulttuuri, suomessa taas kahvilakulttuuri. Suomalaiset kaupat ovat parempia ja enemmän valikoimaa.
Hollanti on kaunis maa ja ihmiset mukavia, mutta ei siellä voi normaali ihminen enää asua. Likimain 18 miljoonaa ihmistä pienenpienellä pläntillä = kaikille ei yksinkertaisesti ole tilaa. Eli jos olette varakkaita niin tokihan, mutta Hollannin hintaluokalla saatte suomesta tosiaan melkoisen lukaalin.
Alkoholi on Hollannissa 1000x parempaa ja 10000x kertaa halvempaa. Mutta jos ette ole varakkaita niin en muuttaisi. Tuollahan on ihan normaalia että lapset asuvat vanhempiensa nurkissa kolmikymppisiksi tai luikkivat Belgiaan, kun tilaa tai asuntoja ei yksinkertaisesti ole.
Hollannissa asuvana sanoisin, että plussat ja miinukset on juuri noita mitä sanoit. Itse viihdyn Hollannissa, täällä on paremmin töitä ja palkat parempia kuin Suomessa. Luontoa kaipaan, mutta nautin kuitenkin siitä, että täällä on elämää ympäri vuoden. En jaksa suomalaisten ahdasmielisyyttä ja muukalaisvihaa. Onhan täälläkin paikallisia ”persuja”, mutta isossa kaupungissa vähemmän.
Asuin nuorena tyttönä lyhyen aikaa Hollannissa. Ymmärsin, että maassa asuntopula on valtava.
Perhevapaat on muistaakseni lyhyemmät ja moni nainen jää kotiin lasten kanssa tai tekee puolipäivätyötä, koska lapset pitää hakea aikaisin koulusta. Päivähoidosta en tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa asuvana sanoisin, että plussat ja miinukset on juuri noita mitä sanoit. Itse viihdyn Hollannissa, täällä on paremmin töitä ja palkat parempia kuin Suomessa. Luontoa kaipaan, mutta nautin kuitenkin siitä, että täällä on elämää ympäri vuoden. En jaksa suomalaisten ahdasmielisyyttä ja muukalaisvihaa. Onhan täälläkin paikallisia ”persuja”, mutta isossa kaupungissa vähemmän.
Toi viimeinen kohta tosiaan jännittää. Itse en ole Hollannissa kohdannut minkäänlaisia ennakkoluuloja, kun taas miestä on välillä kohdeltu tosi nihkeästi vaikkapa työasioihin tms. asunnonvuokraamiseen liittyvissä asioissa. Olen naimisiin mennessämme ottamassa miehen sukunimen, niin pelottaa että tää nihkeys kohdistuu sitten minuunkin.
AP
Millainen ruokakulttuuri siellä sitten on?
Siellä ei ole asuntoja oman maan kansalaisillekaan, moni asuu vielä vanhemmillaan pitkälle yli kolmenkymmenen (etenkin miehet), joten miettisin kaksi kertaa jos asumisjärjestelyt ei ole sitten valmiiksi hoidossa.
Asuisin Suomessa mutta viettäisin kaikki mahdolliset lomat Hollannissa. Varsinkin jos on lapsia, niin että molemmat kulttuurit ja kielet tulevat tutuiksi. Ostaisin Hollannista jonkun kivan lomakämpän ja Suomesta talon.
+ vapaa valtio, jossa aikuiset ihmiset tekee valintansa itse ilman valtion puuttumista kaikkeen
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uppopaistetaan tai hukutetaan siirappiin. :D Miehen kestosuosikki on pekoni käärittynä pannariin ja siirappia päälle. Maiskis. Ja tää on tosiaan päivällinen.
En ole myöskään ihan varma mitä mieltä oon merilevän sörssäämisestä klimppiseen perunamuusiin sen marketin rasvaisimman makkaran lisukkeeksi.
Siis on siellä hyvääkin ruokaa, mutta mulla alkaa tää uppopaistamisen innovaatio tursuamaan korvista ulos.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uppopaistetaan tai hukutetaan siirappiin. :D Miehen kestosuosikki on pekoni käärittynä pannariin ja siirappia päälle. Maiskis. Ja tää on tosiaan päivällinen.
En ole myöskään ihan varma mitä mieltä oon merilevän sörssäämisestä klimppiseen perunamuusiin sen marketin rasvaisimman makkaran lisukkeeksi.
Siis on siellä hyvääkin ruokaa, mutta mulla alkaa tää uppopaistamisen innovaatio tursuamaan korvista ulos.
AP
Anteeksi siis lehtikaali, ei merilevä.
AP
Miten teidän on tarkoitus asua Hollannissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi viimeinen kohta tosiaan jännittää. Itse en ole Hollannissa kohdannut minkäänlaisia ennakkoluuloja, kun taas miestä on välillä kohdeltu tosi nihkeästi vaikkapa työasioihin tms. asunnonvuokraamiseen liittyvissä asioissa. Olen naimisiin mennessämme ottamassa miehen sukunimen, niin pelottaa että tää nihkeys kohdistuu sitten minuunkin.
AP
Eli mies ei siis ole Hollantilainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Eli mies ei siis ole Hollantilainen?
Siis tarkoitin että minä en ole kohdannut syrjintää Hollannissa, mutta mies on Suomessa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Eikö moes olekaan hollantilainen?