Koulunkäyntiavustaja, kerro työstäsi.
Onko totta että lomat ovat yhtä pitkät kuin koululaisilla? Eikö kesällä ole mitään velvoittavia työtehtäviä? Mistä pidät/et pidä työssäsi?
Pohdiskelen ammatin vaihtoa ja koulunkäyntiavustaja voisi olla vaihtoehto.
Kommentit (4)
Oho, missä kunnassa ei koulunkäyntiavustajilla/ohjaajilla ole koulutusta? Meidän kunnassa ei vakituiseen toimeen pääse ilman koulutusta, sijaiseksi on kyllä otettu.
Lomaa kertyy kunnallisen virkaehtosopimuksen mukaisesti. Ensin 2pv/kk ja yhden täyden vuoden jälkeen 2,5pv/kk. Sitten 15 vuoden jälkeen 3pv/kk.
Kesällä on mahdollisuus työskennellä muussa työssä se aika, mikä jää loman jälkeen. Lomapäiviä "syövät" tietenkin myös muut koulun lomat. Palkatonta lomaa saa ottaa.
Eri kunnissa on erilaisia käytäntöjä, joten kysypä sieltä, mihin aikoisit töihin.
Työ on vaihtelevaa ja vaatii kärsivällisyyttä, varsinkin erityisluokilla.
Ammattitutkinto on nykyään "Koulunkäynnin ja aamu-ja iltapäivätoiminnan ohjaus"; noin suunnilleen. Siinäkin varmaan vaihtelua eri oppilaitoksissa.
ite oon erityisluokalla avustajana. rankkaa, mutta tykkään! avustajat useimmiten ovat sylkykuppeja, mutta jos on ite tiukkana eikä suostu siihen, kaikki menee hianosti! mä oon ite ainaki osan kesästä muissa hommissa, esim. päiväkodissa tms ja osa koululaisten loma-ajoista joko palkattomalla taikka kerhotoiminnassa. oppisomus on myös hyvä vaihtoehto ;) jos on vaan oikeesti halua ja kokee sopivansa työhön, niin suosittelen! vaatii henkisesti aika paljon.
On ihan pakko kysyä edelliseltä vastaajalta (no 4): kirjoitatko ihan "huviksesi" tuollaista tekstiä vai etkö todellakaan hallitse äidinkieltä? Ei anna kovin hyvää kuvaa koulunkäyntiavustajasta, jos kirjoituksen taso on tuollaista! Vähän ammattiylpeyttä, kiitos!
Itse olen erityisluokassa koulunkäynninohjaajana, joka nimitys kuvaa työtä paljon paremmin kuin avustaja-nimike. Olen tehnyt tätä työtä yli kaksikymmentä vuotta ja pidän todella työstäni. Sylkykuppina en ole ollut koskaan, vaan koulussamme on aivan normaaleja ihmisiä töissä, jotka antavat arvoa toisen työlle.
Lomista en osaa sanoa, koska teen keikkoja avustajana. Työ on kivaa yleensä, muutamassa koulussa on ollut huonoa kohtelua ja tylyjä opettajia. Avustajan työtä ei oikein arvosteta ja se tuntuu pahalta. Ihmiset suorastaan ihmettelee, miten joku voi tehdä tuollaista työtä.
Tykkään oppilaista ja siitä, kun voin auttaa heitä ymmärtämään jotain juttuja tai kun lapset on iloisia mut nähdessään ja kertoo juttuja ja voin olla turvallinen aikuinen heille.
Työajat vaihtelee kouluissa paljon, avustajille tarjotaan pitkiä päiviä jossakin ja jossakin vain 20 tuntia viikossa, sillä määrällä ei tule toimeen. Palkka on noin kympin tunti. Mitään erityistä koulutusta työhön ei monellakaan avustajalla ole, työkaverit on olleet juuri lukiosta päässeistä eläkeläisiin, monelta eri alalta on ihmisiä töissä avustajana.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, ota yhteys Seureen, pääset heti keikkatyönä kokeilemaan, mitä avustajan tuö on, jos ottavat sut haastattelun jälkeen töihin. Muuten kysy suoraan kouluista, jos tarvitsevat sijaisia.