Muistatko, mikä viikonpäivä oli kun prinsessa Diana kuoli?
Itse muistan. Ja vielä tilanteen. Tekstitelevision uutisissa oli etusivulla. Oli aika järkytys.
Kommentit (39)
En. En tuntenut häntä. En käynyt koskaan hänen luona, eikä hän vieraillut minun luonani. Emme koskaan keskustelleetkaan, emme olleet sukua, facekavereita tai edes samassa koulussa. Minulle täysin tuntematon henkilö joka ei siten merkitse minulle yhtään mitään.
Sunnuntaina itse sain tiedon. Olin tulossa yön yli kestäneistä bileistä kotiin ja vanhemmat kertoivat aamulla. Yöllä tai myöhään illalla oli tapahtunut.
Sunnuntai. Moneltakohan Suomessa tuosta kerrottiin ensimmäisen kerran radiouutisissa? Itse kuulin vasta aamulla. Englannissa taisi ehtiä ensimmäiset uutiset kolarista jo myöhäisillan telkkariin?
Jep, muistan. Olin laivalla juhlimassa synttäreitäni ja jossain vaiheessa su-aamuyöllä istuin aulassa röökillä ja siinä katonrajassa oli teksti-tv auki ja tuota uutista sitten yritin tavata ruudulta melkoisessa huppelissa.
Jotenkin uskomatonta että tuosta on jo yli kaksikymmentä vuotta, yli kaksi vuosikymmentä.. Ja olen itse jo vanhempi kuin Diana kuollessaan.
Sunnuntain aamulla katsoin uutisista tai ehkä uutisikkunasta.
Kolari tapahtui 23:30 Lontoon aikaa. Olisiko tuo lähetys tullut vähän puolen yön jälkeen?
Mitähän ne ihmiset siinä suri. Omia surematta jääneitä tunteitaan.
Kyllä muistan että lauantai-aamuna näin uutisen teksti tv:llä. Kaverin kanssa oltiin lähdössä Ouninpohjan erikoiskokeelle ystävän kanssa. -n46
Sunnuntaiaamuna vähän seitsemän jälkeen tekstiteeveestä luin. Klo 8.00 sitten kerrottiin uudelleen tv 1:n uutisissa.
No en todellakaan muista. Monta muutakin lorttoa kuollut ilman että olisin jäänyt muistelemaan kuolinpäiviä.
Di oli ihan käsittämättömän tunnettu ja seurattu. En tiedä miksi, mutta niin vain oli, ja kuoli uransa huipulla. Ei tuollaisia ihan joka vuosikymmen tapahdu. Varmaan JFK:n murha on lähimpänä samaa ja tietysti pohjolassa Palmen murha.
En muista viikon päivää, mutta olin juuri edellisellä viikolla muuttanut Englantiin ja olimme sinä yönä baarissa juhlimassa,tulimme jatkoille ja televisio oli auki. Jähmetyimme katsomaan uutisia kun ensin tuli uutinen onnettomuudesta ja sitten näimme aamuyöllä kun uutistenlukija vahvisti Dianan kuolleen. Epäuskoinen olo. Seuraavalla viikolla sairaalaan (olin töissä sairaanhoitajana) tuli mummoja joiden elämää ja yleuskjntia uutinen oli heikentpnyr todenteolla. Uskomatonta kyllä totta, olivat niin järkyttyneitö että unohtivat syö ja juoda kunnolla
Vierailija kirjoitti:
En muista viikon päivää, mutta olin juuri edellisellä viikolla muuttanut Englantiin ja olimme sinä yönä baarissa juhlimassa,tulimme jatkoille ja televisio oli auki. Jähmetyimme katsomaan uutisia kun ensin tuli uutinen onnettomuudesta ja sitten näimme aamuyöllä kun uutistenlukija vahvisti Dianan kuolleen. Epäuskoinen olo. Seuraavalla viikolla sairaalaan (olin töissä sairaanhoitajana) tuli mummoja joiden elämää ja yleuskjntia uutinen oli heikentpnyr todenteolla. Uskomatonta kyllä totta, olivat niin järkyttyneitö että unohtivat syö ja juoda kunnolla
Lisättäkööt et hautajaisia seurasimme porukassa (kuten muut 2,5 miljardia ihmistä) itkimme ääneen kun kuviin tuli saattue, auto, pojat ja seppele jossa luki Mummy 😪
BBC:n toimittajilla oli tyylikkäät mustat surupuvut heti aamusta.
Sunnuntaiaamuna, olin juuri muuttanut Lontooseen joten muistan sen todella hyvin.
Muistan. Olin 12-vuotias ja uimassa Uimastadionilla kaverini kanssa. Puhuimme jotain Dianasta. Sitten kaverini käytti muista uimareista nimitystä ”sunnuntaiuimarit”. Mieleeni on jäänyt, ettei hän ollut ennen käyttänyt tuota sanaa ja muistan ajatelleeni, että hän yrittää olla jotenkin aikuisempi kuin oikeasti oli.
Minäkin muistelisin, että viikonloppuna tapahtui, todennäköisesti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Muistan, kun kiireettömänä aamuna menin herättyäni olohuoneeseen ja avasin television, ja jossain BBC:n kanavalla kerrottiin Dianan kuolleen. Olin lukioikäinen.