Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyhimys k*setti nuorta naisartistia: nimi piilotettiin tekijätiedoista, taustalla laiton sopimus

Vierailija
03.07.2020 |

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/07/03/pyhimyksen-valo-pimean-hittibi…

Pyhimyksen hittibiisi Valo pimeän soi Elisan ja Mieli ry:n kampanjassa, mutta kappaleen naisartistin nimeä ei ole voinut löytää mistään. Taustalla on artistin selän takana solmittu luvaton sopimus sekä Pyhimyksen näkemys, jonka mukaan uuden levyn fiittaajien nimiä ei mainita julkisuudessa - edes tämän laajaan kampanjaan päätyneen sinkun kohdalla. Asia on saatu sovittua, mutta tapaus on jälleen yksi esimerkki nuorten lupauksien hyväksikäytöstä musiikkialalla - jolle eräiden artistien ura perustuukin lähes kokonaan.

Kommentit (514)

Vierailija
61/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nimetkää nyt ihmeessä tämän "artistin" omat kappaleet, albumit ja ne viime vuoden keikat? 

Pyhimystäkö tarkoitat? Ei tule mieleen mitään mikä nousisi esiin herran oman performanssin johdosta. Yleensä ne on just ne laulutaitoiset "feat" henkilöt jotka noita kappaleita nostaa esiin jos jotkut. Esim. jättiläinen ja aksel kankaanranta. Pyhimyksen omat osuudet on kuin täyteshow jonka aikana käydään vessassa ja odotellaan varsinaista seuraavaa artistia. 

Just näin. Ja biisien taustatkin taitaa tehdä suurimmaksi osaksi jotkut ihan muut. Pyhimys itse räppää ja sanoittaa. Noilla taidoilla pysyisin itse sanoittajana. Nousikohan Pyhillä keltainen neste hattuun Vain elämää jälkeen vai jo ennen sitä? Muistan itse olleeni Pyhimyksen keikalla silloin, kun ei ollut niin tunnettu. Silloinkin Mikko v*ttuili yleisölle ja vaikutti olevan krapulassa. 

Mitä nyt voitti kaikki tärkeimmät Emma-palkinnotkin toissa vuonna.

Mitä sinä olet saavuttanut? Räksyttänyt av-palstalla. 

Montakos olisi voittanut ilman laulutaitoista fiittaajaa? 

Vierailija
62/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhimys on hyvä artisti, tekee hyviä biisejä. Silti outoa miten tuossa jutussa sanoo jotenkin, että fiittaajan pitää itse hoksata pyytää nimeään esille tjtn. Luulisi, että haluaisi auttaa uransa alussa olevaa esiintyjää ja mainitsisi asiasta ihan itse kun kerran esiintymään pyysi. Mutta Pyhimyshän laulaakin, että "tää on r-metsä" joten tää nainen saa nyt havaita asian ihan käytännössä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tässä samalla kertoa kuka oli muutama vuosi sitte redraman kanssa festareilla laulamassa. IHan tajuton ääni tällä naisella oli. Olisi kiva seurata hänen uraansa. Harmi vain että esiteltiin kerran eikä jäänyt nimi mieleen. Mistään en löytänyt myöhemmin sitä enää.

Vierailija
64/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nimetkää nyt ihmeessä tämän "artistin" omat kappaleet, albumit ja ne viime vuoden keikat? 

Pyhimystäkö tarkoitat? Ei tule mieleen mitään mikä nousisi esiin herran oman performanssin johdosta. Yleensä ne on just ne laulutaitoiset "feat" henkilöt jotka noita kappaleita nostaa esiin jos jotkut. Esim. jättiläinen ja aksel kankaanranta. Pyhimyksen omat osuudet on kuin täyteshow jonka aikana käydään vessassa ja odotellaan varsinaista seuraavaa artistia. 

Just näin. Ja biisien taustatkin taitaa tehdä suurimmaksi osaksi jotkut ihan muut. Pyhimys itse räppää ja sanoittaa. Noilla taidoilla pysyisin itse sanoittajana. Nousikohan Pyhillä keltainen neste hattuun Vain elämää jälkeen vai jo ennen sitä? Muistan itse olleeni Pyhimyksen keikalla silloin, kun ei ollut niin tunnettu. Silloinkin Mikko v*ttuili yleisölle ja vaikutti olevan krapulassa. 

Ja kaunista taustasävelmää, jonka on tehnyt joku muu kuin Mikko? Ja paljon taustoja lainattu muista biiseistä. Lisäksi minulle jotkut Emmat eivät merkkaa yhtään mitään. JVG on voittanut paljon Emmoja. Nämä jätkäthän eivät tee edes sitä mitä Pyhimys. Ainoastaan räppäävät ja senkin hoitavat sangen laiskasti. Vertaa vaikka näiden räppäämistä Eminemiin, niin huonolta kuulostaa. Tai edes Pyhimykseen. Emman voittaa siis sillä, että biisisi ovat saaneet radiosoittoa, niitä on striimattu ja levyjä on ostettu. Ihmiset nyt soittaa mitä tahansa kakkelsonia. Ei artistin tarvitse olla edes lahjakas. Bisnesälyä Pyhimyksellä toki on. Tekee vähän samaa mitä Cheek, mutta näköjään vähän törkeämmin. 

Vierailija
65/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näille taustalaulajille ja fiittajille ei ole omia palkintojaan muusiikkialan palkitsemistapahtumissa?

Ja kukaan ei jatkossakaan tunne tätä "artistia", joka ei ole siis mitä ilmeisimmin edes saanut kasaan ensimmäistäkään omaa kappaletta. Albumista tai kiertueesta puhumattakaan. 

Vierailija
66/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko tässä samalla kertoa kuka oli muutama vuosi sitte redraman kanssa festareilla laulamassa. IHan tajuton ääni tällä naisella oli. Olisi kiva seurata hänen uraansa. Harmi vain että esiteltiin kerran eikä jäänyt nimi mieleen. Mistään en löytänyt myöhemmin sitä enää.

Pelkästään Suomessa on satoja taustalaulajia. 

Vierailija
67/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonon kuvan itsestään antoi Pyhimys, ihan karsea asenne. Tyyppihän on täysin pissipäinen törkimys.

Vierailija
68/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis joku taustalaulaja? juujuu. feministit taas voimaantumassa ja yle "uutisoimassa"

Joo, "taustalaulaja", joka aloittaa ja päättää kappaleen ja laulaa kertosäkeen. Sun mielestä lainmukaiset tekijänoikeudet ei ilmeisesti kuulu naisille ollenkaan ja levy-yhtiöillä on lupa edustaa naisia, jotka eivät edes kuulu heidän listoilleen?

Eli taustalaulaja, josta kukaan ei ole koskaan kuullutkaan.

Mitä albumeita tai kappaleita tämä nainen on julkaissut? Silloin ehkä voitaisiin puhua fiittaajasta. 

2 levyä yhtyeen Sallan ja Miron matka maailman ympäri yhtyeen solistina ja yksi Mafia Honey yhtyeen solistina. Tunnetuin biisi taitaa olla (tai ainakin sitä kuulee radiossa) Rakastat mua paremmin.

Vierailija
69/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis joku taustalaulaja? juujuu. feministit taas voimaantumassa ja yle "uutisoimassa"

Joo, "taustalaulaja", joka aloittaa ja päättää kappaleen ja laulaa kertosäkeen. Sun mielestä lainmukaiset tekijänoikeudet ei ilmeisesti kuulu naisille ollenkaan ja levy-yhtiöillä on lupa edustaa naisia, jotka eivät edes kuulu heidän listoilleen?

Eli taustalaulaja, josta kukaan ei ole koskaan kuullutkaan.

Mitä albumeita tai kappaleita tämä nainen on julkaissut? Silloin ehkä voitaisiin puhua fiittaajasta. 

2 levyä yhtyeen Sallan ja Miron matka maailman ympäri yhtyeen solistina ja yksi Mafia Honey yhtyeen solistina. Tunnetuin biisi taitaa olla (tai ainakin sitä kuulee radiossa) Rakastat mua paremmin.

Täysin tuntematon kuuluisuus. Nythän te palstan naisasianaiset voittekin sitten fanittaa kyseistä "artistia" ihan vapaasti, ja näyttää miten pitkälle feministinen agendanne  tämän tuntemattomuuden saa nostettua. 

Ja kyseessä on siis joku Elisan mainosbiisi? Tämä on mielestänne tärkein asia maailmassa?

Miksei Madonnan kiertueiden miestanssijat ole kuuluisuuksia? 

Vierailija
70/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi räppinimi: Törkimys

Vierailija
71/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutusta tuli melkein olo, että Pyhimyksellä on jotain henkilökohtaista hampaankolossa tätä naislaulajaa vastaan.

Mielummin poistaa hänen äänensä biisiltä ja tekee koko homman uusiksi kuin vaivautuu mainitsemaan nimen biisin tiedoissa? Eikä edes vaivaudu kertomaan koska biisi tulee ulos. Jos suurta artistia ei saa vaivata näin merkityksettömillä asioilla, niin olisi sitten laittanut edustajansa kommunikoimaan Salla-Marjan kanssa ja hoitamaan nämä asiat. Ihan käsittämätöntä.

Vierailija
72/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että reiluuden ja omantunnon nimissä kenenkään muun kuin Pyhimyksen nimeä ei saa mainita. LOL.

Vierailija
73/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, et Pyhimys ei artistina hoida sopimusasioita, vaan keskittyy sisältöön, mutta toi asenne, et ketään feataajia ei mainita tällä Mikko levyllä on varmasti Pyhimyksen hyväksymä, ja sortava. Ja noi kommentit tähän Salla-Marjan keissiin liittyen kokematonta artistia syyllistäviä ja ylimielisiä. Olisi edes pahoillaan!

Vierailija
74/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että reiluuden ja omantunnon nimissä kenenkään muun kuin Pyhimyksen nimeä ei saa mainita. LOL.

Uusi räppinimi: Kusetus

Vierailija
75/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näille taustalaulajille ja fiittajille ei ole omia palkintojaan muusiikkialan palkitsemistapahtumissa?

Ja kukaan ei jatkossakaan tunne tätä "artistia", joka ei ole siis mitä ilmeisimmin edes saanut kasaan ensimmäistäkään omaa kappaletta. Albumista tai kiertueesta puhumattakaan. 

En tajua miksi vastaan provolle, mutta mulla on nyt tylsää. Kuvitellaan, sinä olet tuntematon katusoittaja. Rihanna vierailee Suomessa ja kuulee kaunista soittoasi ja lauluasi. Hän päättäisi, että haluaa sinut seuraavalle biisilleen. Äänittäisitte kappaleen, jossa sinä laulat ja soitat kertosäkeen. Rihanna laulaa loput osuudet. Biisi on jättimenestys, mutta sinun osuudestasi ei mainita sanallakaan. Kaikki miettivät kuka tuo mieslaulaja ja kitaristi on, mutta koska tietoa ei saa mistään, unohtavat koko asian. Sinä et myöskään saa biisistä rahaa, koska olethan nobody ja biisi on Rihannan. Rihanna ja levy-yhtiö kahmaisevat biisin hurjat tuotot, sinä et saa käteen mitään. Olisiko tämä sinulle ihan oikeasti ok? Tuskin.

Vierailija
76/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkimys feat "Vain MUN nimi sit siihen"

Vierailija
77/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, et Pyhimys ei artistina hoida sopimusasioita, vaan keskittyy sisältöön, mutta toi asenne, et ketään feataajia ei mainita tällä Mikko levyllä on varmasti Pyhimyksen hyväksymä, ja sortava. Ja noi kommentit tähän Salla-Marjan keissiin liittyen kokematonta artistia syyllistäviä ja ylimielisiä. Olisi edes pahoillaan!

Ehkä pahin oli kommentti Salla-Marjan äänen poistamisesta. Tuossa ei pelkästään väännetä nimestä, vaan Pyhimys kertoo meille, että hänestä Salla-Marjan laulu biisillä on niin yhdentekevää, että samapa tuo poistaa se kokonaan. Aikamoista dissausta ja oman talentin korostamista.

Vierailija
78/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalaulajakin tekee työtä siinä missä muutkin, turha sitä on vähätellä. Vaikka sitä sanotaan "taustalaulajaksi", on se silti usein merkittävä osa lopputulosta. Ihan sama onko laulaja tunnettu vai ei. On kai helppoa suhtautua tuntemattoman (naisen) työhön pelkkänä "palveluksena", tässä tapauksessa pelkkänä äänenä, jonka omistaja täysin unohdetaan. Tällaisen asenteen vinoutuneisuus on tunnistettava, jotta siitä voidaan päästä eroon.

Vierailija
79/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin ennen Pyhimystä paljonkin, mutta sitten tuli esille se pettämisjuttu ja salalapsi niin jäi mun kuuntelut siihen. Ja tän jutun jälkeen en kyllä vahingossakaan kuuntele koko äijää.

Vierailija
80/514 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mikä pettymys.  =( Mä kun olin ajatellut, että Pyhimys kuuluu hyviksiin, vaikka olinkin tietoinen noista pettämiskuvioista. Nuo kommentit vain pahentavat asiaa, pitäisihän sen (paperilla) älykkäänä ihmisenä tajuta, että ei tuollainen toiminta ole ollut millään tavalla hyväksyttävää. Hienoa, että Salla-Marja uskalsi tuoda tämän julkisuuteen, vaikka varmasti siitä on uralla haittaa, kun nuo piirit ovat niin pienet. Musiikkibisneksen hyvä veli -kerho tarvitsisi vähän uutta verta.