Hoitoalan ihmiset..mun on nyt vaan pakko kysyä
tätä. Olen työharjoittelussa laitoksessa. Tiedän ennastaan ja teoriatunneilta, että vanhuksilla on usein ummetusta. Siihen on olemassa laksatiiveja, senhän kaikki tietää. Mutta, mutta..ellei nuo lääkkeet auta, niin kai sitten pitää tyhjentää peräsuoli sormille (ja kahdet hanskat päällekkäin). Tuo on ikävää hommaa hoitajasta ja vielä kurjempaa hoidettavalle, mutta pakko tehdä.
Kysymykseni on: kuuluuko tuossa kaivamistilanteessa asiaan se, että toinen hoitaja samaan aikaan painaa vatsasta todella voimakkaasti, jotta suoli tyhjenee paremmin? Touhu näyttää kauhealta ja potilaat valittavat kivusta. Tätä tapahtuu päivittäin, ainakin osa hoitajista tekee tuota.
Olen kai väärällä alalla, kun tuollaisen näkeminen tekee pahaa. Siis kivun näkeminen.
Kommentit (5)
Siis pelkästään laksoja ennen tuseerausta? Peräruiskeilla saa aika hyvin liikkeelle...
Liikunta olisi tosiaan myös hyvä.
Vesiperäruiske toimittaa kyllä vatsan paremmin kuin microlaxit.
liikunta on tärkeää ja laksatiivit jokapäiväisessä käytössä, jos ei toimi niin sitten peräruiske, olen töissä kotihoidossa eikä meillä saa tuseerata asiakkaiden kotona, siinä kun on omat riskinsä.
Mitä siinä tuseerauksessa voi pahimmillaan sattua? Miten suoliston muka voi tyhjentää vatsaa painamalla?
Se kovakakka siellä on kivuliasta, kun ei tule ulos. Mutta: laittakaapas mummot kävelemään päiväsaliin päivittäin ja älkää hoitako vuoteeseen, liikkuminen saa vatsan toimimaan paremmin. Ja eihän tuota päivittäin tehdä, 3 päivän välein jos ei vatsa toimi. Kyllä se peräruiske on keino myös tuseerauksen sijaan. Tai mikrolax, mutta sehän on tuskallinen myös kun kouristuttaa.
Ja nytkö vasta huomaat kipua vanhuksilla?????