Mulla on parvekkeella pieni timanttituija
Ympärillä on nyt suojakangas kun parveke on etelän suuntaan, milloin suojan voi ottaa pois?
Kommentit (8)
En ole asiantuntija (kaukana siitä), mutta tietääkö sen jo, onko itäsuomalainen kasvi vaurioitunut?
Onko ruukun multa jäätynyt talvella? Jos ei, niin kasvi on varmasti selviytynyt talvesta, muuten en usko.
..
Suojaaminen perustuu siihen että kun maa on jäässä niin kasvi ei saa vettä sen tilalle mikä haihtuu auringon lämmittämien neulasten kautta. Eli kun maa on sula niin suojan voi poistaa.
Voi pöntöt.. Tuijaa suojataan nyt silsi, ettei aurinko kärvistä sitä ruskeaksi.
Nii-in, aurinko kärvistää sen ruskeaksi just sen takia että kun neulasista haihtuu vesi eikä kasvi saa mistään tilalle, jolloin neulaset kuolee ja ruskistuu.
Kattokaapas vähän pihoille...ei isoja ja vanhoja tuijia suojata koska niiden juuren ovat niin syvällä ettei sinne routa yllä, ja kas, aurinko ei kärvistä niitä ruskeiksi.
Kiitos, otan suojan veks pois. Olen kastellut lämpimällä vedellä jo pidemmän aikaa ja vihreältä tuo suojan alla näyttää.
AP
Minulla on ollut koko talven ilman suojaa eikä kasvi ole vaurioitunut, asun Itä-Suomessa.