Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tänään punninnut ruokani ja laskenut kalorit

Vierailija
02.07.2020 |

Olipa silmiä avaava kokemus.
Minun normaali aamupalavoileipäni sisältää vain 150 kcal energiaa.
Kun taas normaali kulhollinen mysliä + kauramaitoa sisältää 550 kcal energiaa! Siis enemmän kuin puolikas pakastepizza! Ja minä kun olen pitänyt pakastepizzaa melkoisena kaloripommina.
Myös se, että lounas ja välipala voi sisältää yhtä paljon energiaa, oli vähän yllätys. Tai se välipala voi näköjään sisältää jopa enemmän energiaa kuin lounas.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan faktaa, jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot. Aika pienestä se läski kertyy.

Vierailija
2/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista elintarvikkeista ei päältä päin näy energiamäärä. Maissisiirappia ujutetaan moneen tavaraan, koska se on halpaa ja tekee ruoan maittavammaksi. Toinen liukastusaine on rasva. Näitä kun on ympätty mysliin niin eihän se mitään kevyttä ole. Saa sitä silti syödä, mutta kannattanee valita kaapista pienempi kulho kuin se, joka vetää 500 kcal edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä en ole punninnut ruokaani enkä laskenut kilokaloreja.

Vierailija
4/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä insuliini diabetikkona joudun mittaamaan joka suupalan ja vielä insuliinin.Aina.Lisäksi mittaamaan verensokerin.Kova homma on.

Vierailija
5/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olisi silmiä avaava kokemus monellekin se ruuan punnitseminen. Pitää sitten vain muistaa että aina ei runsaat kalorit tarkoita huonoakaan asiaa. Myslin tapauksessa ehkä kyllä, riippuen myslistä. Se ei pidä mielestäni mitenkään kylläisenä ja siinä on paljon sokeria.

Vierailija
6/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/38d64951-24fa-4a48-8634-71840ebd0f…

Ruoanliikennevalot

On ihan hyvä opetella ainakin perusruoka-aineiden energiapitoisuudet, että tietää vähän missä mennään.

Vierailija
7/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan! Minäkin ihmettelen, kun mysliä jotenkin pidetään terveellisenä. Voihan se ollakin, mutta hirveä energiamäärä siinä on. Käytän mysliä korkeintaan ruokalusikallisen verran maustamattomassa jogurtissa (harvoin), ei sitä kulhokaupalla voi syödä!

Olen laihtunut tänä vuonna 23 kiloa ja alkuun tuli energiapitoisuuksissa yllätyksiä. Esimerkiksi erään valmistajan lindströmin pihveissä - hyvin pienissä sellaisissa - olikin viitisensataa kilokaloria kahdessa kappaleessa. En tajua mitä tiivistettyä sian ihraa niihin leivotaan! Loppui niiden syöminen tykkänään.

Aika hyvin olin muuten jyvällä ravinnosta, mutta tosiaan on silmiä avaavaa tarkastella huolella mitä sapuska pitääkään sisällään.

Vierailija
8/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan faktaa, jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot. Aika pienestä se läski kertyy.

Tämä on totta. Siksi olenkin alkanut selvittämään sitä, kuinka paljon oikeasti syön, ja mistä se läski oikeasti tulee. Esim. se kinkkuvoileipä pitää nälkää pois yhtä hyvin kuin mysliannos, joten laihdutusmielessä kannattaa jatkossa valita mieluummin se kinkkuvoileipä.

Vierailija
9/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen punninut ruokani noin kaksi vuotta. 

Aiemmin saatoin syödä esimerkiksi aamiaisella 700 kaloria. Nykyisin yleensä 350 kaloria. On auttanut hahmottamaan, että paljonko tulee milloinkin syötyä. 

Vierailija
10/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti olisi silmiä avaava kokemus monellekin se ruuan punnitseminen. Pitää sitten vain muistaa että aina ei runsaat kalorit tarkoita huonoakaan asiaa. Myslin tapauksessa ehkä kyllä, riippuen myslistä. Se ei pidä mielestäni mitenkään kylläisenä ja siinä on paljon sokeria.

Kyseessä oli siis mysli, jossa ei ole lisättyä sokeria. Se annoskoko vaan oli niin julmetun iso. Mutta todellakin siinä mielessä tyhjiä kaloreita, ettei ne pidä nälkää poissa kovin pitkään.

Joten jätän myslit jatkossa niille, joiden painon kuuluukin nousta, eli lapsille. Ovat aika laihoja nämä meidän yksilöt. Terkkarikin on ollut vähän huolissaan siitä.

Vierailija
11/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/38d64951-24fa-4a48-8634-71840ebd0f…

Ruoanliikennevalot

On ihan hyvä opetella ainakin perusruoka-aineiden energiapitoisuudet, että tietää vähän missä mennään.

ja myös ne omat annoskoot. Jos jonkun paketin kyljessä sanotaan, että yksi annos pitää sisällään x kcal energiaa, se annos ei välttämättä ole sama kuin se oma annos. Esim. oma mysliannokseni oli yli 2 kertaa paketin kyljessä mainittu annoskoko. Juu, ei ole ollut tapana joka päivä sitä syödä, mutta nyt söin, ihan vain siksi, että halusin selvittää, miten energiapitoinen ks. annos on.

Vierailija
12/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää punnita? Eikö riitä, että arvioi? Eihän tuollaisesta punnitsemisesta tule mitään. Pitää vain olla tietoinen kalorimääristä, siis jos haluaa laihtua.

Vierailija
13/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää punnita? Eikö riitä, että arvioi? Eihän tuollaisesta punnitsemisesta tule mitään. Pitää vain olla tietoinen kalorimääristä, siis jos haluaa laihtua.

Jos sinä onnistut pudottamaan painoasi tekemällä silmämääräisiä arvioita annoksistasi, hyvä niin. Ei sinun ole mikään pakko mitään punnita.

Minnä en osannut arvioida annosteni kokoja silmämääräisesti, joten punnitsin ne. Nyt osaan paljon paremmin arvioida, joten en aio jatkossa punnita kaikkea, mitä syön.

Vierailija
14/14 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorimäärät on eri suuruiset eri suuruisissa annoksissa.

Toiselle normaali pikku lounas on 4 perunaa ja 6 lihapullaa kastikkeella. Toiselle 1 peruna ja 3 lihapullaa salaatilla. On hyvä tiedostaa että ensimmäinen annos painaa helposti 600g ja toinen vain 300g. Ensimmäisen kalorit on reilusti yli tuplat.

En luottaisi arvioon em perusteella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän