Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jaksaa rasittavaa työkaveria?

Vierailija
02.07.2020 |

Kysymys otsikossa. Taustatietona, että työpaikallani työskentelee ihmisiä eri koulutustaustoista ja teemme erilaisia työtehtäviä ihmisten parissa sen perusteella, mikä koulutustaustamme on.

Työskentelen erään tiimin yhteydessä naisen kanssa, joka on ko. tiimin esimies. Nainen ei ole esimieheni ja vastaan toisesta työkokonaisuudesta. Nainen on todella vaikea tapaus. Haluaisi päättää itse kaikesta ja sanoa kaikkeen viimeisen sanan. Nainen valittaa, kuinka me yliopistokoulutuksen saaneet emme ymmärrä todellista työympäristöä ja vain hänen koulutustaustallaan (opisto/amk) voi käsittää työn ja olla sen osaava ammattilainen. Nainen valittaa, kuinka yliopistokoulutuksen saaneet ovat jalustalla ja heitä arvostetaan enemmän kuin kuutta. Nainen kritisoi muiden tekemiä ratkaisuja, puhuu palavereissa pahaa selän takana muista tiimeistä ja arvostelee toisten työtä ääneen jne. Nainen on todella negatiivinen ja valittaa aina, kuinka hänen tiiminsä saa vähemmän resursseja kuin muiden tiimit. Nainen ei ymmärrä katsoa asiaa työyhteisön kokonaisuuden kannalta, vaan miettii vain omaa tiimiään. Nainen ei ole tyytyväinen mihinkään päätökseen, joka on tehty, vaan kiukuttelee lapsellisesti, jos ei saa tahtoaan läpi. Kun olen työstänyt johdon kanssa päätöksen ilman tätä naista, nainen kyseenalaistaa päätöksen ja kysyy, eikö asian voisi palauttaa uudestaan johdolle mietittäväksi. Kaiken, mitä teen, nainen kyseenalaistaa vahvasti ja korostaa, kuinka hänellä on pitkä työkokemus ja vahvaa osaamista. En tiedä, johtuuko tämä iästäni (olen +10 v nuorempi kuin tämä nainen), vaikka olen ollut työelämässä jo vuosikausia. Miten jaksaa työpaikalla, kun ihan arkinenkin työ on jatkuvaa vääntöä toisen kanssa? Olen ollut eri työpaikoissa työurani aikana eikä koskaan ole tällaista vääntöä kenenkään kanssa, vaan työt on hoidettu asiallisesti. Ja juu, olen vaihtamassa työpaikkaa heti kun mahdollista, mutta mietin miten jaksaa ajan x töissä tällaisen tyypin kanssa. :D

Ap

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutko työskentelemään hoitoalalla? Siltä nimittäin kuulostaa...😁

Vierailija
2/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työskentelet tiimissä, jota johtaa joku muu kuin esimiehesi? Eihän hänellä silloin ole valtaa sinun työhösi, vaan omalla esimiehelläsi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työskentelet tiimissä, jota johtaa joku muu kuin esimiehesi? Eihän hänellä silloin ole valtaa sinun työhösi, vaan omalla esimiehelläsi on.

Työpaikallani on päällekkäisiä rakenteita ja osa työaloista on niputettu samaan nippuun historian saatossa. On haastavaa työskennellä tiimissä, jonka esimies ei ole omani. Tämä aiheuttaa ongelmia, kun nainen haluaisi päättää työstäni ja valta työstäni ei kuulu hänelle. Nainen on voimakastahtoinen eikä työpaikalla esimiehet sanoita riittävän selkeästi, että vastuu työstäni ei ole tällä naisella.

Vierailija
4/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi valittaa omalle esimiehellesi tästä naisesta?

Vierailija
5/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vienyt asian eteenpäin esimiehelleni jo kauan sitten ja asiaa on puitu työpaikalla johdon kanssa. Vedotaan siihen, että nainen on haastava tapaus, jolla on ollut näitä ongelmia ennenkin ja kyse on myös henkilökemioiden kohtaamattomuudesta. Esimies on kehottanut olemaan välittämättä naisen puheista ja vedonnut siihen, että nainen kateuden takia käyttäytyy ikävästi. Koen, ettei johdon tasolta puututa riittävän selvästi asiaan. Olen pyytänyt, että työyhteisössä määriteltäisiin selkeästi paperille minun työtehtäväni ja vastuuni ja se, onko naisella sananvaltaa näihin asioihin. Haluaisin vain tehdä työni rauhassa.

Ap

Vierailija
6/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, tutulta kuulostaa. Omalla työpaikallani tilanne oli niin paha, ettei työyhteisön sisäisiin palavereihin kesken työpäivän saanut tulla ns. työvaatteissa. Työvaatteistamme saattoi päätellä asemamme organisaatiossa ja matalammin koulutetut kokivat tämän loukkaavaksi. Ihan käsittämätöntä, kyllähän jokainen tiesi työtakista huolimatta, mitä se vieressä istunut Sari tai Hanna tekee työkseen. Onneksi lopulta pääsin tuolta pois. Ei voi muuta kuin sanoa, että tilanne paranee työpaikkaa vaihtamalla. Sairasta johtamiskulttuuria ja ilmapiiriä ei muuta mikään.

Vierailija
7/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ongelma on siinä, että tuo nainen on esimiesasemassa? Varmasti puututtaisi eri tavalla, jos olisi ns. rivityöntekijä.

Vierailija
8/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on aina esimies ja työntekijän yläpuolella vaikka tämä ei olikaan se oma lähiesimies. Eli jokaisella on projektilla ja työtehtävällä on vastuuhenkilö joka loppu peileissä tekee ne päätökset, jolla on se vastuu. Eli mitä enemmän vastuuta sitä enemmän oikeuksia.

Vierailija
9/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työkaverit ovat suoraan sanottuna hanurista. Lapsellinen käytös ja tuittuilu ei kaikilla jää murrosikään, vaan jatkuu aikuiseksi asti. Kannattaa vaan suunnata katse eteenpäin ja sinnitellä sen aikaa, että pääsee tuollaisesta paikasta pois.

Vierailija
10/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vienyt asian eteenpäin esimiehelleni jo kauan sitten ja asiaa on puitu työpaikalla johdon kanssa. Vedotaan siihen, että nainen on haastava tapaus, jolla on ollut näitä ongelmia ennenkin ja kyse on myös henkilökemioiden kohtaamattomuudesta. Esimies on kehottanut olemaan välittämättä naisen puheista ja vedonnut siihen, että nainen kateuden takia käyttäytyy ikävästi. Koen, ettei johdon tasolta puututa riittävän selvästi asiaan. Olen pyytänyt, että työyhteisössä määriteltäisiin selkeästi paperille minun työtehtäväni ja vastuuni ja se, onko naisella sananvaltaa näihin asioihin. Haluaisin vain tehdä työni rauhassa.

Ap

Nyt sinulle on määritelty työtehtävä joka on tämän naisen vastuulla?

Vierailija
11/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot hänelle, ettei kukaan koko talossa välitä hänen mielipiteestään ja kitinästään, joten voisitko ystävällisesti olla hiljaa ja tyytyä tehtyyn päätökseen.

Vierailija
12/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sen aika taitaa olla työelämässä jo vähän ohi, että Sirkka keittää nyt vaan sitä kahvia tai kastelee kukkaset. 

Vierailija
13/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut työkaverit ovat suoraan sanottuna hanurista. Lapsellinen käytös ja tuittuilu ei kaikilla jää murrosikään, vaan jatkuu aikuiseksi asti. Kannattaa vaan suunnata katse eteenpäin ja sinnitellä sen aikaa, että pääsee tuollaisesta paikasta pois.

En tee tiimityötä, mutta tunnistan hyvin Ap:n kuvaileman ihmistyyppin. Ei vaikuta pätevältä. Yrittääkö kompensoida heikkoa osaamista ko. käytöksellä?

Vierailija
14/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo aika hyvä että ymmärtävät että naisessa on ongelma, ja juuri kateus yms sen aiheuttaa! Nyt vaan tarvitset enää paperille ne vastuualueet kunnolla, että ei tarvitse enää vääntää. Vaadit sitä ja sanot että olet harkinnut jopa työpaikan vaihtoa jos ei saada tilannetta kuriin.

Vierailija
15/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot hänelle, ettei kukaan koko talossa välitä hänen mielipiteestään ja kitinästään, joten voisitko ystävällisesti olla hiljaa ja tyytyä tehtyyn päätökseen.

Tuostahan vasta soppa syntyisi. Naiset ei anna ikinä anteeksi.

Vierailija
16/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen erään tiimin yhteydessä...jos kerran työskentelet ja teet tämän tiimitöitä sinulla on myös vastuu näistä töistä ja tiimiesimiehellä on oikeus puuttua näiden töiden tekemisiin. Hänhän vastaa siitä, että tulosta syntyy.

Vierailija
17/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo aika hyvä että ymmärtävät että naisessa on ongelma, ja juuri kateus yms sen aiheuttaa! Nyt vaan tarvitset enää paperille ne vastuualueet kunnolla, että ei tarvitse enää vääntää. Vaadit sitä ja sanot että olet harkinnut jopa työpaikan vaihtoa jos ei saada tilannetta kuriin.

Joku syy sille on ettei ap tuollaista ole jo saanut. Ei taida nykytyöelämässä resurssit riitttä siihen, että ne tehtävät rajataan tarkoin vaan työntekijöitä siirrellään sen mukaan missä tarvitaan tiimistä toiseen.

Vierailija
18/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sen aika taitaa olla työelämässä jo vähän ohi, että Sirkka keittää nyt vaan sitä kahvia tai kastelee kukkaset. 

Ja taitaa sekin kuulua sinne päiväkodin hiekkalaatikolle, etten minä leiki Pirkon kanssa, kun se on ihan tyhmä.

Vierailija
19/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työpaikallasi on varmaan toimintamalli tälläisiä tilanteita varten?

Vierailija
20/40 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa jo ennen työpaikkaan hakeutumista mikä koulutus ihmisillä siellä on. Jos liian huono, ei hyvä tule. Kateellisina painostavat kaikki pätevämmät pois. Tämä on niin nähty.