Muuttaisitko ruotsin kieliselle alueelle miehen työn perässä?
Meillä olisi nyt tälläinen valinta edessä.
Mies on kaksikielinen ja lapsikin on. Lapsia halutaan vielä lisää. Olen yrittänyt opetella ruotsia, mutta ei niin loistavin tuloksin.
Kyseisellä alueella ei olisi, kuin ruotsinkielinen koulukin, jossa n. 50 oppilasta. Henkilökohtaisesti minua harmittaa eniten, että olen sellainen aktiivi-äiti tyyppinen ja en ymmärrä, mitä löytämilläni koulun kotisivuilla lukee :( Ajattelin aina olevani aktiivisesti mukana vanhempaintoiminnassa.
Kommentit (16)
Vähän niin ja näin. Itse muuttaisin, mutta ruotsin opiskelu oli peruskoulussa minulle sen verran helppoa, että varmaan piankin oppisin kommunikoimaan tarpeeksi hyvin ruotsiksi. Mutta jos sulla ei ole ollenkaan kielipäätä, tilanne on hankalampi.
Muuttaisin, mutta haluaisin itsekin sielta jotain toita.
Mikä koulutus sinulla on? Millaiset mahdollisuudet työllistyä kyseisellä alueella? Miettisin näitä asioita ennemmin kuin jännittäisin tuota kieltä.
Ruotsin kieli on oikeasti helppo kieli, varsinkin suomenruotsi. Sitä kun äännetään lähes samoin kuin kirjoitetaan. Ja eikös meillä kaikilla ole ihan hyvä koulutuspohja siihen? Nyt vain paljon käytännön harjoittelua (lehdet, kirjat, tv, musiikki)!
En kylla viela osaa ruotsia, mutta alkaisin opetella. Olen numero 4.
RKP:läiset on aika ikävää porukkaa. Joko olet heidän puolellaan tai sitten olet heitä vastaan... Kannattaa harkita tarkkaan...
tykkään tavallaan kuitenkin paikan "kylämäisyydestä" ja yhteisöllisyydestä. Kuulemma suurin osa kuitenki osaa suomea (paremmin kuin minä ruotsia), mutta kaikki on järjestetty ruotsiksi.. Kaikki tapahtumat jne. EI myöskään ole kaukana vanhempieni kotoa eikä miehen vanhempien kotoa. Täytyypä punnita näitä vaitoehtoja.
ap
En tiedä onko minulla huono kielipää. Kun ajattelin peruskoulussa ja lukiossa, että "pakko ruotsia" :DD kyllä nyt harmittaa.
Ja koulutuksellani ei niin väliä en ole työn perään ja mies on tykkää myös, kun olen kotona.
ap
No, kyllä lähtisin! Olen tosin asunut ulkomailla 10v joten kahden eri kielen opettelu aikuisiässä on sujunut hyvin ja synnytykset hyvin ulkomailla kahdessa eri maassa. Kirjoitit että ihmiset siellä puhuvat suomea! En todellakaan näe mitään estettä muutollenne ja koulukin kivan kokoinen! Nyt rohkeutta peliin! Oikealla asenteella löydät nopeasti uusia ystäviä. Onnea!
:)) kiitos onnen toivotuksiin. Olen tavallaan jo rakastunut paikkaan.Kun olemme käyneet siellä, kaikki tervehtivät toisiaan ohi kulkiessaan ja lapset vipelsivät jo viime viikon loppuna pyörillä ympäriinsä ja luonto on niin kaunista. Tontti, jota ajattelimme on keskellä asutuskeskusta (omakotitaloja ja rivitaloja).
ap
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 20:09"]
En tiedä onko minulla huono kielipää. Kun ajattelin peruskoulussa ja lukiossa, että "pakko ruotsia" :DD kyllä nyt harmittaa.
Ja koulutuksellani ei niin väliä en ole työn perään ja mies on tykkää myös, kun olen kotona.
ap
[/quote]
Ikuisesti aiot olla kotona? Just.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 19:51"]
Meillä olisi nyt tälläinen valinta edessä.
Mies on kaksikielinen ja lapsikin on. Lapsia halutaan vielä lisää. Olen yrittänyt opetella ruotsia, mutta ei niin loistavin tuloksin.
Kyseisellä alueella ei olisi, kuin ruotsinkielinen koulukin, jossa n. 50 oppilasta. Henkilökohtaisesti minua harmittaa eniten, että olen sellainen aktiivi-äiti tyyppinen ja en ymmärrä, mitä löytämilläni koulun kotisivuilla lukee :( Ajattelin aina olevani aktiivisesti mukana vanhempaintoiminnassa.
[/quote]
Muutin aikoinaan enkä ole koskaan katunut.
TUosta muutosta pian 30 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 20:20"]
:)) kiitos onnen toivotuksiin. Olen tavallaan jo rakastunut paikkaan.Kun olemme käyneet siellä, kaikki tervehtivät toisiaan ohi kulkiessaan ja lapset vipelsivät jo viime viikon loppuna pyörillä ympäriinsä ja luonto on niin kaunista. Tontti, jota ajattelimme on keskellä asutuskeskusta (omakotitaloja ja rivitaloja).
ap
[/quote]
Suomenruotsalaiset ovat paljon yhteisöllisempiä ja kaikissa mittauksissa "onnellisempia" kuin esim. itäsuomalaiset. Heillä on myös suurempi toleranssi kielivirheiden suhteen eli suomenruotsalainen ei "koskaan" naura suomenkielisen ruotsinkielessä tekemille virheille... niin kuin suomenkielinen tekee suomea puhuvan ruotsinkielisen virheille.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 20:02"]
RKP:läiset on aika ikävää porukkaa. Joko olet heidän puolellaan tai sitten olet heitä vastaan... Kannattaa harkita tarkkaan...
[/quote]
Pitäisikö lähtökohtaisesti olla heitä vastaan, vai?
Siis onko se joku pieni maalaispaikkakunta kaukana sukulaisista ja ystävistä?
Mielelläni ja jopa innoissani muuttaisin, minulla on ollut paljon ruotsinkielisiä työkavereita ja aina olen hyvin tullut toimeen heidän kanssaan.
No en kyllä muuttaisi, ellei mulla olisi paikkakunnalta jo ennestään hyvää (suomenkielistä) ystäväverkostoa. Mä siis en osaa ruotsia ollenkaan ja tältä tasolta jos sitä aikuisiällä lähtee opiskelemaan, todella kauan kestää ennenkuin sillä pystyy itseään ilmaisemaan niin että oikeasti mihinkään keskusteluun voi osallistua ilman että se on kaikille osapuolille vaan kiusallista tai kenenkään kanssa ystävystyä.
Mulle ei riitä sosiaaliseksi elämäksi mies, lapsi ja se, että ehkä pari kertaa vuodessa joku omakin ystäväni tulee käymään.