Koulutuksen pimittäminen
Mitä vastaatte jos joku uudessa työpaikassa kysyy koulutustasi ja et halua sitä kertoa?
Olen vaihtamassa työpaikkaa ja nykyisessä paikassa minua kiusattiin, koska olen koulutetumpi kuin muut. Yritän uudessa paikassa välttää joutumasta samaan tilanteeseen tosin en tiedä muiden koulutustaustaa vielä.
Kommentit (10)
En minä ala koulutustani valehtelemaan, jos joku sitä suoraan kysyy. - Kyllä kiusaaja(t) keksii syyn, josta kiusata ja paljon helpompaa se onluultavasti keksiä, jos ei osaa vastata selkeään ja yksinkertaiseen itseä koskevaan kysymykseen ymmärrettävästi ja rehellisesti. .
Luulisi että useammalle on enempi ongelma kun oma koulutus on vähäisempi kuin muilla, niin siksi miettivä, miten sanoisivat koulutuksena tai asemansa niin, että samalla saattaisivat säilyttää arvostuksen ja kunnioituksen. - Kun esimerkiksi ulkoministeri Pekka Haavistosta kerrotaan Vihreiden keskuudessa, mielellään kuinka hän on toiminut maailmalla vierailevana professorina mutta kimpaantuvat heti kun joku huomauttaa, että aikamoinen saavutus mieheltä, jonka toisaiseksi korkein oppiarvo, jonka hän itse on suorittanut on ylioppilastutkino ja senkin yli 30 vuotta sitten. Tai miten viestintää pääaineen opiskellut ja siiä valmistunut maisteri selittää läheisilleen, ettei häntä ole halutu palkata paikallislehden toimittajaksi saati isompaan valtakunnallisen median toimijaksi vaikka samaan aikaan siellä häärii ja toimii kansanopistopohjalta useampikin tunnettu ja joita pidetään "median moniosaajina"
Tuttuni valehtelee HR:lle oman koulutuksensa puutteen ilmoittamalla mitä on opiskellut ja mistä teki kandin. Todellisuudessa ei ikinä valmistunut kandiksi, kun ei päässyt tarvittavista kursseista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että useammalle on enempi ongelma kun oma koulutus on vähäisempi kuin muilla, niin siksi miettivä, miten sanoisivat koulutuksena tai asemansa niin, että samalla saattaisivat säilyttää arvostuksen ja kunnioituksen. - Kun esimerkiksi ulkoministeri Pekka Haavistosta kerrotaan Vihreiden keskuudessa, mielellään kuinka hän on toiminut maailmalla vierailevana professorina mutta kimpaantuvat heti kun joku huomauttaa, että aikamoinen saavutus mieheltä, jonka toisaiseksi korkein oppiarvo, jonka hän itse on suorittanut on ylioppilastutkino ja senkin yli 30 vuotta sitten. Tai miten viestintää pääaineen opiskellut ja siiä valmistunut maisteri selittää läheisilleen, ettei häntä ole halutu palkata paikallislehden toimittajaksi saati isompaan valtakunnallisen median toimijaksi vaikka samaan aikaan siellä häärii ja toimii kansanopistopohjalta useampikin tunnettu ja joita pidetään "median moniosaajina"
Pekka nyt on oma lukunsa. Ei jatkoon.
Ollaankohan mekin yhtä työkaveria "kiusattu"? Se oli ennemminkin sellaista jos oli joku kinkkinen työjuttu nii kaikki oli aina "mene kysymään maisterilta".
Kyseinen tyyppi oli ainoa yliopiston käynyt työpaikalla (mutta ei ollut sen "parempi" työntekijä kun muutkaan, mutta kaikkia vaikeita asioita kysyttiin häneltä ensin, vähä ku vitsinä).
Vierailija kirjoitti:
Ollaankohan mekin yhtä työkaveria "kiusattu"? Se oli ennemminkin sellaista jos oli joku kinkkinen työjuttu nii kaikki oli aina "mene kysymään maisterilta".
Kyseinen tyyppi oli ainoa yliopiston käynyt työpaikalla (mutta ei ollut sen "parempi" työntekijä kun muutkaan, mutta kaikkia vaikeita asioita kysyttiin häneltä ensin, vähä ku vitsinä).
Ja hauskaa tässä oli...?
Vierailija kirjoitti:
Kai se oli mukana siinä tyyliin: "Nyt sitten kandidaatit tarjoavat maisterille lounaan"?
Voithan sanoa joko edellisen alemman koulutuksesi tai vain koulutuksesi alan. Jälkimmäinen toimii etenkin jos työpaikalla on ihmisiä useammista eri tautoista.
Mutta en kyllä itse piilottele koulutustani, enkä usko, että se vaikuttaa kiusaamiseenkaan - jos itse suhtaudut koulutukseesi ”normaalisti” eli toissijaisena asiana siihen nähden, mitä sellaista osaat (tai et osaa), mitä työpaikalla tarvitaan. Koulutuksen piilottelu voi pikemminkin johtaa kiusaamiseen, jos se tulee ilmi, koska se kertoo, että kuvittelet sen olevan jotain tärkeää ja poikkeuksellista.