Voi bataatti! Miksen ole ennen tajunnut tuota laittaa?
Tuli ihan mahtava lisäke kun viipaloin bataatin kuorineen päivineen noin sentti-1½ viipaleiksi, päälle vähän oliiviöljyä ja suolaa ja uuniin 225 asteeseen vajaaksi puoleksi tunniksi, käänsin ne välillä. Ihanaa herkkua kanan ja fetajuustokastikkeen kanssa!
Toinen hyvä ruoka-aine, minkä löysin vastikään, on tapenade eli oliivitahna. Miten mä olen osannut nämä yli 30 vuotta olla ilman tuota?!
Kommentit (16)
Ja vielä kun laitat siihen bataattiviipaleen päälle vuohenjuustoa ja sitten vasta uuniin...
Onko totta:)?? jos,olen huippu onnellinen!! Kiva!!!
Bataatti on makea juures, en voisi kuvitella syöväni sitä "suolaisena" ruokana. Joskus olen saanut bataattisosetta perunalle allergisen kaverini kotona. SE oli todella kamalaa, makeaa. Silakkapihvien kanssa ei oikein maistunut. Kaveri oli ylpeä aikaansaannoksstaan, mutta olisi nmieluummin syönyt perunaa.
Omasta mielestäni peruna on parempaa kuin bataatti. Tosin nykyään käytän bataattisosetta (makkaran näköinen pötkö kaupassa eikä sisällä kuin bataattia ja suolaa) esim. jauhelihakeittoon niin tulee sakeampi keitto ja kiva maku.
Myös uunijuureksien joukossa bataatti on ok.
Lapset tykkää bataatista bataattimuffinseina (kanamunaton, maidoton, vehnätön jne) ohje. Ja kyllä aikuisetkin on syöneet noita bataattimuffinsseja valittamatta.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 17:57"]
Bataatti on makea juures, en voisi kuvitella syöväni sitä "suolaisena" ruokana. Joskus olen saanut bataattisosetta perunalle allergisen kaverini kotona. SE oli todella kamalaa, makeaa. Silakkapihvien kanssa ei oikein maistunut. Kaveri oli ylpeä aikaansaannoksstaan, mutta olisi nmieluummin syönyt perunaa.
[/quote]
No makunsa kullakin, eikä tietenkääån tarvii pitää makeista juureksista, mutta eihän bataatti ainoa sellainen ole. Onhan porkkanakin makea, samoin lanttu, punajuuri ja palsternakkakin.
Ja joo, bataatti on ihanaa uunissa paahdettuna. Itse oon kuutioinut, pyöräyttänyt öljyssä ja paahtanut pellillä, mutta pitääkin kokeilla myös viipaleina.
Joo, mä tykkään kanssa tosi paljon. Sopii muuten possun kanssa hirveän hyvin!
Sosekeitossa muitten juuresten seassa aivan huippu. Muusiin voi laittaa puolet ja puolet perunaa ja bataattia jos ei puhdasta bataattipyrettä halua. Paahdettuja bataattikiekkoja, kunnon pihvi ja punaviinikastike nam nam..
Kiitos reseptistä, minä kokeilen tänään!!! En ole tehnyt ennen kuin bataattimuussikeittoa.
Uunikasviksia: bataattia, lanttua, porkkanaa, sipulia isoina lohkoina ja sekaan vielä valkosipulin kynsiä - aaaaaah! Sekaan merisuolaa ja sekalaisia yrttejä, myös jotain feta- tai vuohenjuustoa tms. voi murentaa sekaan (vaikka ihan lopussa). Paistamisen aikana käännellään pari kertaa. Täysi unohdettu PUNAJUURI on myös aivan loistava, suosittelen!
Voiko bataattia pakastaa? Se on aina niin iso , joten melekein puolet voisin laittaa pakkaseen. Mutta pitääkö keittää ensin vai raakana pakkaseen?
Kasvatetaanko bataattia Suomessa? En halua ostaa ruokaa, jonka vuoksi vaihtotase on alijäämäinen ja suomalaiset joutuu työttömiksi.
Harrastelijat ehkä, mutta ei sitä viljellä minun tietääkseni missään vielä Suomessaa
Minun keittiössä bataatti on löytänyt tiensä kasvissosekeittoon.
Pari isoa bataattia pilkotaan kuutioiksi, seuraksi jotein muuta kasvista, kuten sipulia, valkosipulia, porkkanaa, lanttua, perunaa tms. Kuutiot kattilaan ja päälle vettä juuri sen verran kasvikset pystyy keittämään. Pari kasvisliemikuutiota kaveriksi ja jos haluaa proteinipitoisempaa niin vähän vaikka soijarouhetta mukaan. Kun kasvikset on pehmeitä niin sauvasekoittimella soosi hienoksi ja maun mukaan mausteiden lisäys, itse laitan vähän chiliä ja sitruunamehua, joissakin ohjeissa lisätään vielä ruokakerma tai ranskankerma ja se kyllä toimii jos haluaa pehmeämpää makkua.
Voi syödä sellaisenaan tai alkuruokana, halutessaa voi lisätä vaikka paistettua jauhelihaa tai kanaa mukaan.
Täytyykin hakea taas pari bataattia viikonlopuksi...
Meillä muusissa on aina bataattia. Myös uunikasviksiin se kuuluu, sekaan paljon muita kasviksia,sipulia, timjamia, suolaa ja mustapippuria ja ruokakermaa ja uuniin. Kesällä tehdään peruna/bataattikasvisnyyttejä grillissä.
Ja vielä kun laitat siihen bataattiviipaleen päälle vuohenjuustoa ja sitten vasta uuniin...