Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä talous/raha-asioita vanhempasi opettivat sulle?

Vierailija
02.07.2020 |

Mulle on pienestä pitäen taottu päähän ettei kenenkään lainoja taata. Ettei niin hyvää ystävää löydy että pitää menee takaajaksi. Myös säästäväisyyttä on pidetty tärkeänä. Miten muilla?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä rahojasi niin, että ne tienaavat itse lisää. Ei kannata "säästää" ja ostaa halpaa. Takaajaksi ei ryhdytä, lainoja ei anneta. Yhteisomistus on aina hankalin vaihtoehto.

Vierailija
2/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihin ei ole varaa, sitä ilman pitää olla"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä rahojasi niin, että ne tienaavat itse lisää. Ei kannata "säästää" ja ostaa halpaa. Takaajaksi ei ryhdytä, lainoja ei anneta. Yhteisomistus on aina hankalin vaihtoehto.

Myös tuo yhteisomistus eli ei kannata ostaa muiden kanssa mökkiä, siitä koituu vain hankaluuksia. Poikkeus tietenkin oma puoliso.

Ap

Vierailija
4/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama, laskut maksetaan ajallaan ja rahaa voi laittaa säästöön. Silloin ei ollutkaan mitään pikavippifirmoja vielä. Jos tartti ylimääräistä, vanhemmat antoi ”lainaa”.

Vierailija
5/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa ei osteta osamaksulla.

Vierailija
6/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Pikavipit on saatanasta.

2. Aina pitää olla sen verran rahaa että kotiin pääsee (taksiraha laukun sivutaskussa tai maailmalla ollessa tilillä niin että ikävässä tilanteessa voi ostaa lentolipun aiemmin kuin suunnitteli). Tätä korostettiin kun olin opiskelija. Turvallisuus ennen säästämistä.

Vierailija
7/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään.

Tosin meillä oli niin vähän rahaa käytössä, että tuli oppi sitä kautta.

Vierailija
8/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso aina kilohintaa. Sama tuote eri nimellä ja hinnalla on silti sama tuote. Kallein vaihtoehto ei aina ole tehokkain ja paras. Markkinointi on ihmisten huijaamista (minulle oikeasti lapsena selitettiin barbi-mainokset yms. että ei siinä pakkauksessa tule kuin yksi nukke, ei palmuja, koiria, taloja, 3 muuta nukkea jne.)

Älä milloinkaan takaa toisten lainoja (kun aloin seurustelemaan, miesystävä kertoi suvustaan tismalleen saman tarinan jonka itsekin olin kuullut lapsuudessa: suvussa oli rikas kauppias joka takasi hyvän ystävänsä lainan, ja menetti koko omaisuutensa. Taitaa olla sellainen tarina jota vähän kaikki kertoo lapsilleen.)

Älä auta rahalla, opeta sen sijaan taitoja. Jos joku ystävä rutkuttaa rahan puutetta, tarjoudun opettamaan kirjanpitoa, työnhakua, menemään seuraksi kirpparille hakemaan siistejä vaatteita työhaastattelua varten. Sen sijaan en anna rahaa, koska eihän se kaveri voi maksaa millään takaisin, jos ei osaa ensin hankkia sitä rahaa itse.

Säästäminen. Voi kuinka olisin halunnut vaan tuhlata kaikki rahat mitä sain, mutta aina tylsästi komennettiin että sinähän LAITAT sitten puolet tuosta säästöön, eikös niin. No kyllä sitten opiskelijaelämä oli helpompaa kuin monelle muulle, kun oli niitä säästöjä ja oppi että rahaa ei käytetä heti kun saadaan, vaan maksetaan laskut jne.

Vierailija
9/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämistä opetettiin ja sijoittamisesta puhuttiin jonkin verran. Isoin kuitenkin mistä paasattiin oli luottotiedot. Annettiin ymmärtää, että jos ne lähtee niin koko loppu elämä pilalla. Toki kyllä tollanen liioittelu teini-ikäiseen tehosikin. Ja kun tehdään mikä tahansa hankinta, niin ostetaan laadukasta ja kestävää, ei halvinta pa*kaa.

Vierailija
10/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te, jotka ette periaatteesta takaa kenenkään lainoja, tarvinneet takaajia omille lainoillenne?

Vierailija
11/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät opettaneet meille lapsille mitään rahankäyttöä. Kaikki raha oli vain sitä varten, että se pitää laittaa säästöön. Kun pääsin omilleni, niin kaikki meni mitä tuli, mutta minulla oli pieni palkka. Itse olen toiminut omien lasten kanssa ihan eri tavalla, olen opettanut heille, miten rahankäyttöä voi suunnitella.

Vierailija
12/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla äiti opetti, älä koskaan laita nimeä kenenkään vekseliin tai itse semmoista ota ja sama kaikista lainoista, älä laita nimeä mihinkään papereihin ikinä.

Selvisin 90-luvun lamasta ilman lainoja, tein vaan kahta työtä ja pärjäsin.

Maksa laskut aina ensin tilistä ja laske ruokaan tarvittava raha, lopun voi rillutella tai shoppailla.

Näin olen tehnyt,

Kiitos äiti.

Vierailija
13/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te, jotka ette periaatteesta takaa kenenkään lainoja, tarvinneet takaajia omille lainoillenne?

Lainoja ei ole pakko ottaa. Ei ole mitään lakia joka määrää, että on pakko ostaa asunto, auto, kesämökki, purjehdusvene jne. Minä en saanut haluamaani summaa lainaa, koska en halunnut edes kysyä vanhemmiltani (keltä muulta kysyisinkään, kavereilta vai?) takausta. Sen sijaan säästin n. 5 vuotta lisää. Sinä aikana myös opettelin hyväksymään sen, että se unelmien asunto jää nyt saamatta, nyt pitää miettiä mihin itsellä on varaa. Lopulta kävi niin, että sain maksettua myyntihinnan kokonaan omalla rahalla.

Asuntoni on toki puolet pienempi kuin se unelmien asunto, mutta sellaista se elämä on, pitää miettiä mihin on varaa ja mitä voi itse saada. Toki minua välillä harmittaa, että asun koko loppuelämäni pienessä asunnossa, mutta toisaalta, minulla on varaa käydä ravintoloissa, matkustella ulkomaille, voin ostella kivoja juttuja jne. Eikä tule hamstrattua turhaa roinaa, kun pitää oikeasti miettiä että se tavara on säilytettävä jossain.

Vierailija
14/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 15-vuotiaasta alkaen isä opetti tekemään veroilmoituksen. Oli kesätöitä ja osinkoja vanhempien hankkimista osakkeista.

Vierailija
15/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseen asuntolainaan tarvin pienen parin vuoden takauksen, muuten en ole tarvinnut. Vanhempani takasi minulle tuon. Auto on ainut minkä olen ostanut osamaksulla eikä siihen tarvinnut takausta.

Vierailija
16/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainoja ei ole pakko ottaa. Ei ole mitään lakia joka määrää, että on pakko ostaa asunto, auto, kesämökki, purjehdusvene jne. Minä en saanut haluamaani summaa lainaa, koska en halunnut edes kysyä vanhemmiltani (keltä muulta kysyisinkään, kavereilta vai?) takausta. Sen sijaan säästin n. 5 vuotta lisää. Sinä aikana myös opettelin hyväksymään sen, että se unelmien asunto jää nyt saamatta, nyt pitää miettiä mihin itsellä on varaa. Lopulta kävi niin, että sain maksettua myyntihinnan kokonaan omalla rahalla.

Asuntoni on toki puolet pienempi kuin se unelmien asunto, mutta sellaista se elämä on, pitää miettiä mihin on varaa ja mitä voi itse saada. Toki minua välillä harmittaa, että asun koko loppuelämäni pienessä asunnossa, mutta toisaalta, minulla on varaa käydä ravintoloissa, matkustella ulkomaille, voin ostella kivoja juttuja jne. Eikä tule hamstrattua turhaa roinaa, kun pitää oikeasti miettiä että se tavara on säilytettävä jossain.

Ei tietenkään ole pakko ottaa lainoja, mutta useimmat nyt kuitenkin ottavat. Se on aika normaalia. Meillä on tuloihimme nähden realistinen laina, mutta tarvitsimme kuitenkin siihen takaajia. Takaus koski vain tiettyä summaa, eli kun lainasta oli maksettu osa, takaajat (minun vanhempani) sai jättää pois. 

Vierailija
17/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että varsinaisesti olisi mitään oppeja annettu.

Säästäväisiä meillä kuitenkin oltiin, välillä tuntui että liiaksikin asti. En ikinä saanut uusia vaatteita, aina piti kulkea veljen vanhoissa. Ja jos joskus sain jotain uutta niin siitä muistutettiin kuukausikaupalla.

Omat raha-asiat olen aina hoitanut hyvin, laskut maksanut ajallaan ja sukanvarteenkin jotain jäänyt.

Vierailija
18/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vanhempani ovat takaamassa asuntolainaani (ei vielä, mutta on jo sovittu asiasta). Voisin kuvitella tekeväni poikkeuksen myös oman, luotettavan lapseni kohdalla.

Vierailija
19/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta sitä, mitä et oikeesti tarvitse.

Laita se raha mieluummin säästöön.

Nyt 48vuotiaana mulla on n.270tuhatta euroa tilillä..taidan kohta lopettaa työnteon ja vaan olla.

Vierailija
20/21 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten lainoja ei taata. Aikuistuin sopivasti 80/90 -lukujen vaihteessa :)

Osa säästöistä määräaikaiselle korkeakorkoiselle, joten pysyykin säästössä.

Harkittu lainankäyttö (autoon, tietokoneeseen (silloin kun ne olivat kallita), opintoihin, auto työmatkaa varten).

Eläminen tulojen mukaan ja budjetointi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä