kokemuksia pyöräilykypärästä
käytättekö pyöräilykypärä pyöräilessä?
kaatunut?
Kommentit (5)
Aloin käyttää kypärää 25-vuotiaana, jolloin aktiivinen pyöräilijä-mieheni osti elämäni ensimmäisen kypärän. Nykyään lasten kanssa pyöräillessä kypärän pitäminen on itsestäänselvyys, mutta esim. lyhyelle neuvolakäynnille rauhallisessa kylässä saatan pyöräillä ilman kypärääkin, tai jos joudun pyöräilemään hienoksi laittautuneena kaupunkiin.
Mutta ilman kypärää olo on to-del-la turvaton. Tuntuu alastomalta, ja tulee tunne että pää on lasia, joka taatusti särkyy jos joku minut töytäisee asfalttiin.
En ole kaatunut (vielä) pahasti, sen sijaan mieheni on työmatkalla muutaman kerran lentänyt auton töytäisemänä ojaan. Tämä on kai aika yleistäkin kun kilometrejä kertyy vuodessa yli 1000.
Käytän kypärää pyöräillessä - aina. Olen käyttänyt 4-luokalta saakka. Tällöin näin koulumatkalla yhden tytön kaatuvan pyörällä ja lyövänsä päänsä asfalttiin. Kotona sitten pyysin illalla, että saisin kypärän ja se käytiinkin sitten heti ostamassa. Silloin ei ollut mitenkään tavallista kypärän käyttäminen pyöräillessä ja muistan kun mulle siitä kaverit koulussa huomauttelikin. Kerroin vaan sitten selkeästi muutaman kerran, miten kamalan tilanteen näin. Eivät enää sitten muutaman kerran jälkeen kyselleet ja nälvineet tai ihmetelleet.
Minä käytän aina kypärää, ja niin käyttävät mieheni ja lapsenikin. Itse kaaduin pyörällä lapsena ja löin pääni pahasti. Se oli sitä aikaa, kun kypäriä ei vielä ollut olemassakaan. Siitä seurasi elinikäinen vamma, joka ei nyt kuitenkaan haittaa normaalielämää mutta joka olisi mielellään saanut jäädä tulemattakin. Lisää vammoja en halua itselleni/perheenjäsenilleni.
Käytän kypärää. En ole kaatunut kuin mitä nyt lapsena normaaleja pikku kastumisia harjoitellessa. Taitaa kaatumiset olla aika harvinaisia aikuisilla. Enemmän kypärä varmaan suojaa päätä jos auto ajaa päälle yms.
Olen aktiivinen harrastaja ja käytän kypärää aina. Ilman kypärää olisi turvaton ja suojaton olo. Kaatunutkin olen, mutta päätäni en ole lyönyt.
En edes kuvittele lähteväni pyörän selkään ilman kypärää. Omasta mielestäni kypärättömät pyöräilijät näyttävät tyhmiltä :)